مردم جهان در حالی دوم اردیبهشت ، روز جهانی زمین پاک را گرامی می دارند که افزون بر عناصر تخریبی زمین و آلاینده های زیست محیطی ، براساس گزارش های سازمان ملل ، حدود 110 میلیون مین عمل نکرده در 64 کشور جهان وجود دارد که همواره جان انسان ها را تهدید می کند.
کد خبر: ۶۳۵۱۶

براساس گزارش های منتشر شده ، سالانه 10هزار غیرنظامی در دنیا بر اثر انفجار مینهای کاشته شده در زمین جان خود را از دست می دهند و چند برابر این تعداد نیز دچار انواع معلولیت ها می شوند. در کشور ما نیز براساس اطلاعاتی که از سوی مسوولان منتشر شده است ، 16میلیون قطعه مین خنثی نشده در مناطق مرزی کشور تخمین زده می شود ؛ اما روند پاکسازی ها نشان می دهد تعداد مینهای کاشته شده توسط رژیم بعثی عراق بسیار بیشتر از این تعداد است . گزارش سازمان ملل حاکی است ، ایران دومین کشور آلوده به مین در جهان است . وزیر کشور نیز طی گزارشی در صحن علنی مجلس اذعان داشته بود از سال 68 تا 81 یک میلیون و 200هزار هکتار از 4میلیون هکتار زمین آلوده به مین پاکسازی شده و اعتباری بالغ بر 132میلیارد تومان برای پاکسازی باقی زمینهای آلوده نیاز است . مساحت آلوده به مین ایران که عمدتا در شهرهای استان های خوزستان ، ایلام ، آذربایجان غربی ، کردستان و کرمانشاه واقع شده ، 3میلیون هکتار است که با وجود تلاشهای پیگیرانه مسوولان طرح ملی مین زدایی در وزارت کشور ، هنوز زمینهای زیادی آلوده به مینهای جنگی است.

50 سال زمان نیاز داریم

وزیر کشور در همان گزارشی که در صحن مجلس ارائه کرد، گفت که در صورت اکتفا کردن به بودجه 132 میلیارد تومانی ، پاکسازی کامل زمینهای آلوده بیش از 50 سال به طول می انجامد. براساس آمار منتشر شده ، طی سال 77 در استان کردستان بر اثر انفجار مینهای باقیمانده از جنگ ، 104 مصدوم مرد ، 9 مصدم زن و 68 کشته گزارش شده است.

پاکسازی باید سرعت گیرد

معاون پیشگیری و امور فرهنگی سازمان بهزیستی در این باره می گوید: به منظور جلوگیری از تلفات جانی بیشتر و بخصوص معلولیت های ناشی از انفجار مین ، طرح پیشگیری معلولیت های ناشی از انفجار مین در این مناطق اجرا می شود. دکتر روشنک وامقی می افزاید: این طرح به طور آزمایشی در کردستان اجرا و براساس آن آگاهی هایی درباره مین و معلولیت های ناشی از آن به مردم منطقه داده شد؛ اما با در نظر گرفتن شرایط خطرناک این مناطق ، باید با بسیج عمومی در برابر خطرات ناشی از مین ، آگاه سازی انجام گیرد.کارشناس دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی نیز می گوید: از سال 73 تا 83 در کرمانشاه در حوادث ناشی از مینهای نهفته 990 نفر کشته و 1270 نفر بشدت مجروح شده اند.دکتر ندا هاشمی صدرایی می افزاید: در سال 67بیش از حدود 7 هزار حادثه انفجار مین در نقاط مختلف مرزی کشور رخ داده که 95 درصد قربانیان آن غیرنظامی و 13 تا 25 درصد آن کودکان بوده اند. وی با اشاره به چاپ و انتشار کتابهایی به نام «زندگی امن در کنار مین» و توزیع آن در مدارس کردستان معتقد است : افزون بر کارهای فرهنگی باید روند پاکسازی مین در مناطق مرزی سرعت بگیرد ؛ چرا که سرعت پاکسازی مین 25 برابر کاشت آن است . در هر حال ، اکنون که با برگزاری مراسمی ویژه در بوستان های شهر قرار است کودکانمان بادبادک های بازیافتی را هوا کنند ، خوب است برای نجات جان هزاران کودک مرزنشین که در زمینهای آلوده به مینهای نهفته بازی می کنند ، اقدامی فوری صورت گیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها