مضیقه و تنگنای مالی و اعتبارات اختصاص یافته به سازمان صداوسیما بیش از 200 نفر از هنرمندان، نویسندگان، کارگردانان مطرح سینما و تلویزیون کشور را برآن داشت تا با امضای نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به مسئولان کشور خواستار اختصاص بودجه مناسب برای ساخت و تولید برنامه‌های نمایشی شوند.
کد خبر: ۶۳۴۷۱۰

به گزارش خبرنگار جام‌جم، در بخشی از این نامه که نویسندگان آن خواسته اند هشدارشان جدی گرفته شود، آمده است: سازمان صداوسیما به عنوان یک رسانه استراتژیک با همه خادمان مرتبط اعم از هنرمندان، نخبگان، فرهنگیان، محققان و مدیرانش اینک در چند جبهه با تهاجمات نابرابر مواجه شده؛ از یک‌سو می‌بایست با رسانه‌های نوین و شبکه‌های هدفمند خارجی رقابتی سخت را تجربه کنند و از سویی می‌بایست فضای فکری و روحی مخاطبان میلیونی را تغذیه و متوجه ضروریات فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی نمایند؛ در چنین وضعیتی متأسفانه سال‌هاست جبهه دیگری نیز در داخل باز شده و این رسانه سرنوشت‌ساز کشور، نخبگان و هنرمندان مرتبط را با بدهی‌های سنگین تا مرز تکرار و تعطیلی پیش برده؛ عدم استقلال و ثبات بودجه در عظیم‌ترین دستگاه فرهنگی کشور، برنامه‌ریزی را برای ما ناممکن ساخته در حالی‌که رقبای بیگانه مدام تقویت و بر ثبات خود مصمم‌تر شده‌اند.

هنرمندان با اشاره به تنگناهای مالی صداو‌سیما یادآور شده‌اند: برآورده ساختن انتظارات دستگاه‌ها و ملت عزیز در بخش‌های اجتماعی، جنگ نرم، اطلاع‌‌رسانی، آموزشی، تربیتی، سیاسی، شناخت و ترویج فرهنگ و تمدن نوین اسلامی و انبوهی از خواسته‌های برحق و مشروع دیگر بر دوش اصحاب رسانه ملی قرار گرفته. دست‌اندرکاران فرهنگی به خوبی می‌دانند اهداف فرهنگی و رسانه‌ای تنها با درایت و کار شبانه‌روزی و برنامه‌ریزی دقیق براساس آگاهی از میزان بودجه آتی محقق‌می‌گردد.

تامین بودجه صداو‌سیما و استقلال مالی آن درخواست صریح امضاکنندگان نامه است.

نخبگان رسانه و فرهنگ و هنر کشور پس از بررسی‌های دقیق و کارشناسانه از رهبر معظم انقلاب و مجلس محترم شورای اسلامی و دولت محترم می‌خواهند تا رسانه ملی را به عنوان رکن اصلی جریان‌ساز فرهنگی به رسمت بشناسند و همه راهکارهای استقلال مالی آن را به طور جد بررسی و اقدام نمایند؛ این اقدام باید از اولویت‌های نظام محسوب گشته و به سرعت و قبل از مهاجرت و خانه‌نشینی و ریزش هنرمندان و نخبگان صورت پذیرد؛ افسران و امیران نبردهای فرهنگی و رسانه‌ای همین‌ها هستند و پیروزی در برابر تهاجمات بیگانه تنها به دست آنان امکان‌پذیر است. آموزش و تربیت و به خدمت درآوردن تک‌تک این سرمایه‌های ملی سال‌ها به طول می‌انجامد و خسارات جبران‌ناپذیری در پیش دارد.

در ادامه این نامه آمده است: تقریباً در همه دوره‌ها قوه مجریه و اغلب دستگاه‌ها از تشویق و قدردانی استقبال و در برابر نقد مقاومت و رگ حیات منتقد را به دست گرفته‌اند؛ چه بسا اگر این استقلال وجود داشت دولت‌ها و دستگاه‌ها‌ی دیگر با هشدارها و اطلاع‌رسانی اصحاب فرهنگی و رسانه دچار این همه خسارات نمی‌شدند، خساراتی که در نهایت بر دوش ملت نجیب ایران وارد می‌شود.

تاریخ گواهی می‌دهد ملت‌های فقیر از طریق فرهنگ به ثروت رسیدند و ملت‌های ثروتمند نیز از همین طریق فقیر شدند. امروز دفاع از فرهنگ‌ دفاع از تمامیت ارضی‌ است و بودجه دفاعی و حاکمیتی مستقل می‌طلبد.

هنرمندان سینما و تلویزیون در پایان نامه خود یادآور شدند: ما اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر اولین گام مؤثر در برنامه‌ریزی فرهنگی را مستلزم دقت در میزان و استقلال بودجه صداوسیما از سایر قوا می‌دانیم؛ مطالبه امروز ماحاصل سال‌ها تجربه‌ و تحقیق و صبوری و عیان شدن خسارات عمیق است؛ ما به طور جد اجابت این درخواست را از شما خواستاریم، به ما اعتماد کنید و این هشدار را جدی بگیرید.اسامی برخی افراد امضاء کننده به شرح زیر است:

کارگردانان: مسعود جعفری جوزانی، مرضیه برومند، فریدون جیرانی، مهدی صباغزاده، سیدروح‌الله حجازی، علی ژکان، رامبد جوان، مسعود آب‌پرورـ بهروز افخمی ـ نادر طالب‌زاده ـ مهدی کرم‌پور، ابوالفضل جلیلی، جواد ردکانی، مسعود اطیابی ـ سیروس حسن‌پورـ پرویز شیخ طادی ـ بیژن میرباقری ـ آرش معیریان، فلورا سام، بیژن بیرنگ، علی شاه‌حاتمی، محمدرضا شفیعی ـ رضا جودی، سروش صحت، بهروز شعیبی، منصور ضابطیان، بهمن زرین‌پور، سیدضیاء‌الدین دری، محمدحسین لطیفی، قدرت‌الله صلح میرزایی، محمدرضا ورزی، رضا برجی، محمود جوانبخت، انسیه شاه حسینی و ...

تهیه کنندگان: محمود فلاح، ایرج محمدی، مهران مهام، روح اله برادری، داود هاشمی، محمدرضا شفیعی، آرمان زرین‌کوب، محمد خزاعی، مجید مولایی، اسماعیل عفیفه، محمد علی اسلامی، جواد نوروز بیگی، احمد کاشانچی، محمد پیر هادی، داریوش بابایی، حمید آخوندی، محمود گبرلو، پروانه پرتو، محمدرضا تختکشیان، تاجبخش فنائیان، الهام غفوری، منوچهر محمدی، علی لدنی، محسن علی اکبری و ....

نویسندگان: خشایار الوند، مسعود بهبهانی‌نیا، علیرضا اسحاقی، فرهاد طب‌نوری، سعید رحمانی، حامد عنقا، حسین تراب‌نژاد، مینو فرشچی، مهدی سجاده‌چی، علیرضا کاظمی‌پور، و .....

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها