رژیم غذایی خود را مکرر تغییر داده‌اید ولی نتیجه‌ای نداشته است؟ اگر فشار و استرس رژیم‌های مختلف و رنج گرسنگی مادام شما را آزرده است، پیشنهاد می‌کنیم گفت‌وگوی «سیب» را با دکتر سونیا قائمی هاشمی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی بخوانید.
کد خبر: ۶۳۳۹۷۹

بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند، به دنبال رژیم‌های مختلف لاغری هستند، اما اغلب یا نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آورند یا نمی‌توانند مدتی طولانی وزن به دست آمده را حفظ کنند. مشکل اساسی وقتی آغاز می‌شود که رژیم‌های سنگین آنها را خسته و بی‌رمق کرده است. این خستگی باعث می‌شود تلاش برای کاهش وزن را نیمه‌کاره رها کرده یا به دلیل گرسنگی‌های مداوم اشتهایی مضاعف پیدا کنند. براستی رژیم غذایی درست چه نوع رژیمی است و چرا اغلب کسانی که رژیم می‌گیرند انسان‌های خوشحال و سر زنده‌ای نیستند؟ آیا رژیمی وجود دارد استرس و سختی نداشته باشد و در پایان و با به دست آوردن وزن ایده‌آل، بتوان سال‌ها همان وزن را نگاه داشت؟ دکتر سونیا قائمی‌هاشمی، متخصص تغذیه ورژِیم درمانی و مدرس دانشگاه جان‌اف‌کندی و دارنده مدرک بین‌المللی ورزش چی گانگ، روش‌های راحت‌تر و به روزتری پیشنهاد می‌کند که با هم می‌خوانیم.

***

آیا واقعا می‌توان به آسانی وزن کم کرد و وزن حاصل شده را در همان حال نگه داشت؟

ما برای همه مراجعان یک دوره هشت هفته‌ای را در نظر می‌گیریم. در آمریکا میزان کاهش وزن ایده‌آل در هر هفته را حدود نیم کیلو گرم در نظر می‌گیرند، ولی تا یک کیلوگرم بلامانع است. گرچه مراجعان به کلینیک‌های تغذیه بسیار عجولند و با وجود توصیه‌های ما خیلی بیشتر از این وزن کم می‌کنند، ولی باید بدانید این روش صحیح نیست و اصلا نباید در این کار شتاب کرد.

شما در دادن رژیم چه نکاتی را در نظر می‌گیرید؟

نوع رژیم هر فرد باید با شخصیت، مزاج، شغل، اقتصاد، سن، ژنتیک و بسیاری از موارد دیگر متناسب باشد. هدف فقط این نیست که وزن را کاهش دهیم، بلکه این است که با روشی صحیح و سالم این کار را انجام دهیم. به طوری که فرد در طول کاهش وزن به هیچ وجه احساس خستگی و ناراحتی نکند. همان‌طور که اشاره کردم، مزاج و نوع زندگی افراد برای ما مهم است و نمی‌توانیم آنها را از همه علایق و خوراکی‌هایشان منع کنیم. مثلا فردی که همبرگر دوست دارد، می‌تواند هفته‌ای یک بار این غذا را میل کند، ولی مشروط بر این که دو ساعت پیاده‌روی را در همان روز داشته باشد. رژیمی که من برای همه مراجعان در نظر می‌گیرم رژیمی سرشار از فیبر است.

یعنی گیاهخواری؟

البته نه گیاهخواری مطلق. تغییر عادات غذایی انسان‌ها کاری دشوار است و ما این کار را باید بتدریج انجام دهیم. فرض کنید فردی به گوشت علاقه دارد و ما می‌خواهیم به آرامی گوشت حیوانی را به گوشت گیاهی تبدیل کنیم.ابتدا یک‌سوم از گوشت روزانه را حذف می‌کنیم و جای آن تخم مرغ، مغزها، دانه‌ها و ماست و ماهی قرار می‌دهیم. گوشت مصرفی حتما باید ارگانیک و کم‌چرب باشد (گوشت ارگانیک یعنی حیوان بتواند آزادانه بگردد و هورمونی دریافت نکند). پروتئین‌های گیاهی بخشی کمکی برای گوشت حذف شده است. وقتی این روش به صورت عادت و روتین در زندگی درآمد یک سوم بعدی حذف می‌شود و پروتئین گیاهی بالاتر می‌رود، این عمل ادامه می‌یابد تا کاملا پروتئین گیاهی جایگزین پروتئین حیوانی شود. (گوشت مرغ به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، زیرا حاوی هورمون بیشتری است.)

سایر مواد غذایی چطور؟

با این زندگی مدرن ماشینی، آلودگی هوا و آلاینده‌ها، ما راهی غیر از گرویدن به دامن طبیعت نداریم. باید هر آنچه در طبیعت وجود دارد را سر سفره بیاوریم. غذاهای طبیعی هرگز باعث چاقی یا بیماری نمی‌شود بلکه به مرور وزن را هم متعادل می‌کند. روغن‌های حاوی امگا 3، زیتون، کنجد، آووکادو و به طور کلی روغن‌های غیراشباع را در غذای روزانه داشته باشیم. البته این روغن‌ها نباید به نقطه دود برسند و فقط برای افزودن به سالاد و غذا است. غذاها باید آب‌پز باشد. از شکر و نمک‌های طبیعی برای طعم دادن به غذاها استفاده کنیم، مثلا سماق برای شوری و دارچین برای شیرینی.

خیلی‌ها یکی از عمده‌ترین راه‌های کاهش وزن را گرسنگی کشیدن می‌دانند آیا  این درست است؟

همه کسانی که قصد دارند وزن کم کنند، حتما باید شش وعده در روز غذا میل کرده و حتما از گرسنگی جلوگیری کنند. رژیم غذایی باید هرچه خوشرنگ‌تر، خوش طعم‌تر و طبیعی‌تر باشد. گیاهان سنتی و گل‌ها را بخشی از زندگی خود کنیم. چای‌های سنتی انرژی و نیرویی مضاعف به بدن ما می‌رساند. ضمن این که باعث کاهش وزن و سوزاندن چربی‌های اضافه، تقویت گردش خون و سوخت و ساز وافزایش قدرت سیستم دفاعی و به طور کلی پاکسازی بدن از سموم می‌شود. تنقلات را حتما جزو میان وعده‌های اصلی قرار دهیم. دانه‌های روغنی، غلات، میوه‌ها و سبزیجات علاوه بر پاکسازی و رساندن انواع املاح و ویتامین‌های مفید مانع گرسنگی خواهد شد.یکی از مواد غذایی که تحقیقات من نیز درباره آن بوده نخود است.

لطفا درباره نخود و اثرات آن بیشتر برایمان توضیح دهید.

با شنیدن کلمه نخود هر یک از ما شاید چنین تصور کنیم نخود غذایی نفاخ است و خوردن آن هر روز عملی نیست، اما نخود غذای پروتئینی و حاوی مقادیر زیادی فیتو استروژن طبیعی و برای خانم‌ها بسیار مناسب است. خاصیت
معجزه آسایی که در این ماده خوراکی وجود دارد این است که سطح هورمون‌های بدن راتنظیم می‌کند؛ یعنی اگر فردی کمبود هورمون داشته باشد، آن را به سطح نرمال می‌رساند و در صورتی که مقدار هورمونش بالا باشد، آن را کاهش می‌دهد. خیلی از مشکلات ما انسان‌ها مربوط به نبود توازن هورمونی بدن است که متاسفانه کمتر به این مقوله توجه می‌شود. خیساندن نخود به مدت طولانی و چند بار خالی‌کردن آب آن، خاصیت نفاخی‌اش را از بین می‌برد. البته آرد نخودچی نیز همان خاصیت را دارد. زنان مناطق مدیترانه از نخود به عنوان غذای اصلی استفاده می‌کنند و خاصیت این ماده خوراکی در کودکان (استحکام استخوان‌ها) و در زنان ثابت شده است.

ورزش چطور! چه ورزشی برای این افراد مناسب است؟

تمام مواردی که درباره رژیم غذایی گفتم، فقط مختص افراد دارای اضافه وزن نیست. همه ما باید این موارد را رعایت کنیم، اما درباره ورزش ما می‌توانیم هر ورزشی را مانند پیاده‌روی تند، شنا و دوچرخه‌سواری انجام دهیم. حرکات فیزیکی باعث آزادشدن آندروفین شده و مانع پرخوری و باعث ایجاد آرامش روحی می‌شود. ولی ورزش تخصصی من چی گانگ است که این ورزش به تمرینات بدنی نرم، تمرکز فکری و آموزش تکنیک‌های تنفسی می‌پردازد.

پرنیان پناهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها