گفت‌وگو با سیدمرتضی جوادی، مجری برنامه آفتاب شرقی

ثروت هر کس، عشق اوست

سیدمرتضی جوادی، کارشناس‌ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، از مجریان شبکه یک سیماست. او فعالیتش را به عنوان مجری در سال87 در برنامه زنده «عطر عاشقی» در شبکه تهران، ویژه حضرت صاحب‌الامر(عج) آغاز کرد و پس از آن در برنامه‌های «تا نیایش» و برنامه «صبح بخیر تهران» به عنوان مجری فعالیت داشت.
کد خبر: ۶۳۱۹۴۴

برنامه‌های «نردبان آسمانی»، «مشکات»، «بر بال نیایش» و «سیمای تلاوت» شبکه قرآن از دیگر برنامه‌های او بوده است. جوادی همچنین اجرای برنامه‌های «جاودانه‌ها»، «شاخه‌نبات»، «تصویر زندگی» و «خونه زندگی» را در شبکه دو بر عهد داشته است. او مدتی برنامه‌های مناسبتی «اشراق» را نیز در شبکه اول سیما اجرا کرده و اکنون نیز اجرای برنامه «آفتاب شرقی» را بر عهده دارد. اجرا و مشکلات آن را در گفت‌وگو با این مجری تلویزیون بررسی می‌کنیم.

 

چطور شد وارد اجرا شدید؟

از کودکی برای همکلاسی‌ها و بزرگ‌تر‌ها سخنرانی می‌کردم. علاقه زیادی به بیان حقیقت و بیان ویژگی‌های اهل‌بیت سلام‌الله علیهم اجمعین و آموزه‌های قرآنی و البته سخنرانی داشتم. در مراسمی مدیر شبکه تهران را دیدم، رفتم جلو سلام کردم و از کارهایی که بلد بودم و توانمندی‌های هرچند ناچیزم گفتم و این‌که دوست دارم در حوزه فرهنگی و معارفی در شبکه تهران کار کنم. او هم شماره مرا گرفت. اصلا فکر نمی‌کردم با من تماس بگیرند. اتفاقا برخلاف تصور من از دفتر مدیر شبکه تماس گرفته شد و پس از گذراندن مراحل قانونی و تست، توانستم نمره خوبی را کسب کنم و به عنوان مجری پذیرفته شدم. ضمن این‌که به صورت همزمان در کلاس‌های آموزشی اجرا شرکت می‌کردم تا این‌که اجرای برنامه «عطر عاشقی» به من سپرده شد.

چرا اجرای برنامه‌های معارفی را پذیرفتید؟

به نظر من، ما اصلا برنامه غیرمعارفی نداریم، همه برنامه‌ها برای افزایش معرفت و فهم مخاطب ساخته می‌شود. حتی برنامه‌هایی با محوریت سرگرمی، ورزشی و... هم به این شکل است. اما اگر مراد شما از برنامه معارفی برنامه‌ای با موضوعات مذهبی اعم از قرآن و اهل‌بیت(ع) و موضوعاتی در این راستاست، باید بگویم این عشق و علاقه‌ای است که از کودکی در جان هر‌مسلمانی وجود دارد که علاقه‌مند به خدمت به این مکتب جاودان یعنی اسلام است. خب، من هم به دلیل مانوس بودن با قرآن و اهل‌بیت(ع) از دوران کودکی و البته حضور در حسینیه‌ها و تکایا علاقه فراوان به تبلیغ و خدمت به این مکتب را دارم، ضمن این‌که رشته تحصیلی و تخصصی بنده در همین راستاست و البته عشق به‌دفاع از مکتب اهل‌بیت(ع) و برافراشتن پرچم توحید و بیان فضایل حضرت امام المتقین امیر‌المومنین علی بن‌ابیطالب سلام‌الله‌علیه که همیشه با من است.

از کی اجرای برنامه «آفتاب شرقی» را بر عهده گرفتید؟

از سال 91 اجرای برخی از برنامه‌های «آفتاب شرقی» را بر عهده داشتم تا ماه مبارک رمضان امسال که این برنامه را در این ماه مبارک به‌صورت ویژه اجرا کردم و بعد از ماه مبارک اجرای این برنامه را به‌صورت ویژه هر هفته در یک شهرستان و با حضور ائمه محترم جماعات در خارج از استودیو بر عهده دارم که به دلیل مهمانان خاص و فرهیخته و حضور در خارج استودیو و لوکیشن‌های مذهبی اعم از امامزاده‌ها یا بعضا غیرمذهبی مانند مناطق نظامی روی ناوهای نیروی دریایی و... این به تعبیری ویژه‌برنامه به فضل خدا بسیار مورد نظر و پسند مخاطبان عزیز قرار گرفته است.

فکر نمی‌کنید اجرایتان بوی ریا بدهد؟

پاسخ این پرسش را باید مخاطبان بدهند. هیچ کس نمی‌تواند چنین ادعایی بکند که صددرصد از ریا دور بوده است، البته بجز اولیای خدا، خواسته قلبی من اجرایی خالصانه است و خدا را به مادرم فاطمه‌زهرا(س) و پدرم امیرالمومنین(ع) قسم می‌دهم که در وجود من اخلاص قرار بدهد و از ریا دور باشم و اجرای برنامه‌هایم و خدمتم به مردم خالصانه و برای خدا و مردم باشد.

بیننده‌هایتان نیز با شما هم‌عقیده‌‌اند؟

بیننده‌های تلویزیون همه ولی نعمت ما هستند. عقیده آنها بدون شک بر نظر من اولی است و من سعی می‌کنم نظر مشکل‌پسند آنها را جلب کنم. نزدیکان و دوستان که همیشه لطف دارند، اما خیلی وقت‌ها شده که متنی و پلاتویی خوانده‌ام و بعضی از مخاطبانی را که نمی‌شناختم به من گفته‌اند ما از اجرای فلان برنامه‌ات چنین حسی داشتیم، یا اشک ریختیم، یا آن برنامه که احساسات شما دقیقا احساسات خودم و باور خودم بوده است. من فکر می‌کنم در مواقعی به دور از ریا بودم. مخصوصا در برنامه‌هایی که منسوب به امیرالمومنین، فاطمه‌زهرا و امام حسین(ع) بوده است.

رنگ و لعاب اجرایتان چیست؟

اجرا باید شفاف، زلال و بی‌رنگ باشد و تنها رنگ آن رنگ خدا باشد و عشق و محبت به اهل‌بیت(ع) در آن موج بزند.

واقعیت پنهان در اجرای شما؟

حرکت کردن به سمت حقیقت و ذات معارف اسلامی و میراث ناب محمدی، یعنی قرآن.

این یک اعتراف بود؟

یک واقعیت بود.

اجرا برای شما، داشته‌ای در میان هزاران داشته دیگر است؟

اجرا برای من آمیخته‌ای از عشق، اخلاق و احترام است و ثروت هر کس عشق اوست.

حرف حقی که اجرا به شما یاد داد؟

حق را بگو اگرچه به ضرر تو باشد.

اجرایتان نماد چیست؟

خداباوری، مردم‌باوری و خدمت همراه با محبت.

در اجرا، کارکشته شده‌اید؟

اجرا، هنر است و هنر پایانی ندارد و هیچ کس نمی‌تواند بگوید به انتهای هنر رسیده است، تجربیات خوبی دارم و باز هم باید تجربه کنم و بیاموزم.

این یک ادعاست؟

عین حقیقت است.

حاضرید روزی دور اجرا را خط قرمز بکشید؟

اگر در مقابل اعتقاداتم قرار بگیرد بله و الا نه.

اگر بخواهید زاویه دیدتان را به اجرا تغییر بدهید؟

سعی می‌کنم به سمت و سویی بروم که نظر اهل‌بیت(ع) است.

تا به حال اجرای برنامه‌ای چشمتان را گرفته است؟

دوست دارم دوباره اجرای «عطر عاشقی» را بر‌عهده داشته باشم و البته برنامه سحرگاهی ماه مبارک رمضان را.

حرفی که در برنامه به مردم نگفته‌اید؟

مثل عکس رخ مهتاب که افتاده در آب

در دلم هستی و بین من و تو فاصله‌هاست

محمد یوسفی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها