اولین بارش سراسری سه‌شنبه

تداوم آلودگی هوا تا یکشنبه

هر چه هوا آلوده‌تر می‌شود، بازار تبلیغات، عرضه و فروش محصولات و ابزار مقابله‌ای با این آلودگی داغ‌تر می‌شود. اثرات ناشی از چنین تبلیغاتی تا آنجاست که حتی می‌تواند به سلامت عمومی مردم آسیب بزند.
کد خبر: ۶۲۹۹۲۲
تنفس هوای آلوده پشت ماسک‌های جورواجور

نمونه واضح چنین اتفاقی را در مورد استفاده از انواع ماسک در هوای آلوده، بویژه ماسک‌های فیلتردار یا حتی دستگاه‌های تصفیه هوا می‌توان دید. ماسک‌هایی که به گفته متخصصان در مقابله با آلودگی هوا با انبوهی از ذرات آلاینده زیر 20 میکرون، کاملا ناکارآمد است.

دکتر حسین کیوانی، رئیس سابق اداره تجهیزات پزشکی کشور که بتازگی پستش را واگذار کرده، از جمله افرادی است که ماسک‌های موجود در بازار، حتی ماسک‌های فیلتردار را به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز مردم برای مقابله با آلودگی هوا نمی‌داند.

چرا که قطر ذرات آلاینده موجود در هوا بسیار کوچک‌تر از بافت این نوع ماسک‌هاست و براحتی از آن عبور می‌کند حتی وی معتقد است که استفاده از این ماسک‌ها در اوج آلودگی به‌ویژه در مناطق آلوده‌تر شهر علاوه بر اتلاف منابع مالی مردم، تبعات و اثرات تخریبی را نیز بر سیستم تنفسی، قلبی و عروقی و عصبی بیشتر می‌کند البته این داستان در مورد دستگاه‌های تصفیه خانگی نیز صادق است.

یعنی استفاده از این سیستم‌ها که به‌واسطه تبلیغات غیرواقعی زیادی مبنی بر تلطیف و پاکسازی هوای تنفسی، به خانه‌های بسیاری از ما راه پیدا کرده است، تاثیری در فیلتر کردن آلودگی هوا ندارد. بر این اساس، بی‌شک فقط یک راه‌حل موثر و قابل اجرا برای کاهش اثرات منفی آلودگی هوا باقی می‌ماند که همانا ماندن در خانه در روزهای بسیار آلوده است که چنین ضرورتی برای گروه‌هایی آسیب‌پذیر یعنی سالمندان، بیماران قلبی و ریوی، کودکان و بارداران، هرگز نباید نادیده گرفته شود.

پونه شیرازی‌ - ‌گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها