مشاور امنیت ملی آمریکا با تصریح بر برگشت‌پذیر بودن تحریم‌ها، گفته است اگر ایران بعد از توافق جامع به تعهدات خود عمل نکند، تحریم‌ها بار دیگر اعمال می‌شود.
کد خبر: ۶۲۸۷۳۷
تحریم‌ ایران برگشت‌پذیر است

«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس»، گفت در صورتی که ایران بعد از توافق جامع به تعهدات خود عمل نکند، تحریم‌های برداشته‌شده بار دیگر علیه این کشور اعمال می‌شوند.

وی در پاسخ به این گفته مجری برنامه که ممکن است ایرانی‌ها بعد از توافق جامع «حقه زده» و به تعهدات خود عمل نکنند، گفت: ما توافقی نمی‌کنیم که در آن نتوانیم بفهمیم آن‌ها دارند چه کار می‌کنند، اگر چنین اتفاقی بیفتد، اطمینان خواهیم یافت که فشارها بار دیگر علیه آن‌ها اعمال شود. این را از من بپذیرید چون من در سازمان ملل روی این موضوع کار کرده‌ام.

رایس افزود: من کمی در مورد قطعنامه‌های شورای امنیت و نحوه اعمال و برداشتن تحریم‌ها، اطلاع دارم. راه‌هایی برای ایجاد تحریم‌های خودکار و مشروط به عدم پایبندی (ایران) وجود دارد. فعلا، چنین قطعنامه‌ای طراحی نکرده‌ایم، اما این کاری است که کاملا شدنی است.

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل همچنین در پاسخ به این سوال که ایران ممکن است به دنبال آن باشد که در آستانه هسته‌ای شدن قرار گرفته و در صورت نیاز ظرف چند ماه به بمب برسد، گفت: ما نه تنها نمی‌خواهیم ایران یک بمب داشته باشد، بلکه نمی‌خواهیم در موقعیتی قرار گیرد که بتواند بدون آنکه کسی متوجه شود، به سمت بمب حرکت کند.

وی با بیان اینکه اکنون بحث «اعتماد» نیست، گفت تحریم‌ها با این هدف طراحی شدند که با فشار به ایران، این کشور را به میز مذاکره آورده و آن‌ها را به اتخاذ تصمیم‌های سخت متقاعد کند. رایس همچنین گفت هنوز مشخص نیست که آیا ایران حاضر است برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد یا نه، اما آمریکا به شدت علاقمند است که این موضوع را بیازماید.

رایس در بخش دیگری از این مصاحبه هم به موضوع سوریه پرداخت. وی در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا علیرغم تهدیدات قبلی دست به مداخله نظامی در سوریه نزده، گفت: به همین راحتی نیست. جامعه بین‌الملل در این مورد متحد نیست، توافقی برای مداخله وجود ندارد و مداخله هیچ مبنایی در حقوق بین‌الملل ندارد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی دلسوز
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
۰
۰
سوزان جان تو نمیخواد در باره ایران تصمیم بگیری ؛تو كار ایران دخالت نكن كه ایران خودش راهش را بلد هست نیاز به تو و امثال تو نداره كه بخواهی نظر بدی .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها