اگر قصد خرید یک لپ‌تاپ را دارید و در انتخاب مارک دچار تردید شده‌اید، اصلا جای نگرانی نیست. در اینجا می‌خواهیم با هم به سه نمونه از لپ‌تاپ‌های جدید و پرفروش بازار نگاهی انداخته و آنها را با هم مقایسه کنیم تا با بررسی ویژگی‌های آنها بهترینشان را انتخاب کنیم.
کد خبر: ۶۲۸۷۰۹
بررسی و مقایسه 3 لپ‌تاپ جدید

1‌ـ‌ لنوو آیدیاپد Z500

دستگاه Lenovo IdeaPad Z-500-MBYG2GE یک لپ‌تاپ 15 اینچی است با یک پردازنده (CPU) چهارهسته‌ای و یک گرافیک GeForce GT 645M انویدیای قدرتمند که تقریبا از عهده اجرای تمام برنامه‌های نرم‌افزاری اجرایی و بازی‌های 3D برمی‌آید. در اینجا مدل مجهز به پردازنده Core i7 آن را با قیمتی حدود 5/2 میلیون تومان در نظر گرفته‌ایم که یک دیسک سخت یک ترابایتی (هزار گیگابایت) با سرعت 5400 دور در دقیقه (rpm)، یک گرداننده (درایو) دی‌وی‌دی و صفحه‌نمایشی HD با رزولوشن 1366 در 768 پیکسل دارد. گرافیک جی‌فورس GT 645M یک واحد پردازشگر گرافیکی (GPU) متوسط از کمپانی انویدیاست.

طراحی: بدنه و صفحه‌کلید آن فلزی با رنگ نقره‌ای ـ خاکستری و در قسمت‌های زیر دستگاه از جنس پلاستیک مشکی است. باوجود تعبیه خوب صفحه زیرین، بزرگ‌ترین نقطه ضعف این سیستم استحکام نداشتن و برخوردار نبودن از ثبات کافی بدنه و در اطراف گرداننده نوری و کیفیت نامطلوب لولاهای آن است. صفحه‌کلید آن نیز استحکام چندانی ندارد.

اتصال‌پذیری: امتیاز اتصال‌پذیری ضعیف این لپ‌تاپ به خاطر درگاه کارتخوان ادغام شده که فقط دو فرمت (MMC و SD ) را تشخیص می‌دهد، اما پورت ایترنت RJ45 آن نمی‌تواند لن گیگابایتی را پشتیبانی کند و برخورداری از دو خروجی تصویری (VGA+HDMI) و وبکم اچ‌دی شاید نتواند این کمبودها را جبران کند. ارتباط وایرلس آن شبکه بی‌سیم محلی b‌/‌g‌/‌n را پشتیبانی می‌کند و به بلوتوث 0/4 مجهز است. سرعت انتقال داده 150 مگابیت بر ثانیه‌ای آن چندان چشمگیر نیست، چرا که بسیاری از گجت‌ها می‌توانند داده را با سرعت 300 تا 400 مگابیت بر ثانیه انتقال دهند.

‌صفحه‌کلید: صفحه‌کلید آن که AccuType نامیده می‌شود، باعث می‌شود اشتباهات تایپ به حداقل برسد. با این‌که امتیازی را کسب کرده و نور پس زمینه LED هم دارد، اما به دلیل برخوردار نبودن از ثبات و استحکام کافی، برای کاربران حساس و سختگیر توصیه نمی‌شود. تاچ‌پد آن فاقد کلیدهای اختصاصی است و برای کلیک راست و چپ باید ناحیه پایینی تاچ‌پد را فشار دهید. این تاچ‌پد حرکت‌های بین دو انگشت نظیر زوم، اسکرول و چرخش (Gesture touchpad) را تشخیص می‌دهد.

‌‌کارایی: لنوو با داشتن پردازنده چهارهسته‌ای Core i7-3632QM که فقط 35 وات TDP دارد و در حد پردازنده‌های دوهسته‌ای است، انتخاب درستی را داشته است. از نظر عملکرد سیستم در بازی در حد لپ‌تاپ‌های متوسط است و بازی‌های کیفیت بالا در رزولوشن معمولی، نرم و روان اجرا می‌شود. از نظر فضای ذخیره با این‌که سرعت هارد این دستگاه کمتر از 7200 دور در دقیقه است، اما عملکرد آن از حد متوسط بهتر است. میزان سر و صدای این نوت‌بوک قابل قبول است. بالا رفتن درجه حرارت و مصرف بالای برق، یکی از ضعف‌های این دستگاه است. کیفیت صدای بلندگوهای آن خوب است، اما زمان دوام باتری 5‌/‌3 ساعته آن زیاد نیست.

 

2‌ـ‌ سونی وایو S13-133CA

لپ‌تاپ Sony VAIO S13-133CA طراحی ساده و زیبایی دارد. قاب پشتی و بدنه آن به طور کامل از جنس آلومینیوم مات ساخته شده است. یکی از بهترین کیفیت‌های ساخت در بین لپ‌تاپ‌های سونی را دارد. همراه با قابلیت‌های مفیدی چون نرم‌افزار Sony Media Gallery به کاربران ارائه می‌شود و ساماندهی رسانه‌های دیجیتال شما را آسان‌تر می‌کند. به این ترتیب بدون نیاز به باز‌کردن پوشه‌های متعدد می‌توانید به موزیک‌ها، فیلم‌ها و عکس‌های مورد علاقه خود دسترسی داشته باشید. این لپ‌تاپ از فناوری Intel Wireless display WiDi پشتیبانی می‌کند و به شما اجازه می‌دهد عکس‌ها و محتوای رسانه‌ای اچ‌دی را با استفاده از یک آداپتور تلویزیون سازگار با intel WiDi مانند نت گیر پوش تو تی وی به صورت وایرلس به تلویزیون اچ‌دی خود منتقل کنید. این نوت‌بوک از یک پردازنده دو هسته‌ای 5‌/‌2 گیگاهرتزی Core i5-3230 اینتل نیرو گرفته و از چهار گیگابایت حافظه رم DDR3 بهره می‌برد. دیسک سخت با ظرفیت ذخیره 750 گیگابایتی با سرعت 5400 دور، رایتر دی‌وی‌دی، لن شبکه ایترنت گیگابایتی، وای فای b‌/‌g‌/‌n، بلوتوث 0/4، یک وبکم، میکروفن و بلندگوهای استریو دارد. با وزن 72‌/‌1 کیلوگرم بسیار سبک و باریک است. باتری لیتیوم یون آن با هر بار شارژ تا هفت ساعت دوام می‌آورد.

‌‌طراحی: این نوت‌بوک از طراحی بسیار زیبا و منحصر به فردی برخوردار است، صفحه‌کلید با نور پس‌زمینه LED داشته، تاچ‌پد چند حرکتی آن امکان اسکرول‌کردن با دو انگشت را میسر می‌کند که شما می‌توانید برای بزرگنمایی عکس‌ها یا خارج شدن از زوم، انگشتانتان را به حالت نیشگون گرفتن حرکت دهید و برای تغییر صفحه از حرکات جارویی استفاده کرده و قادرید عکس‌ها را بچرخانید.

‌صفحه‌نمایش: صفحه‌نمایش پهن 3‌/‌13 اینچی آن از نوع LED است که با مصرف کم تصویر بهتری را ارائه می‌‌کند. نسبت قاب تصویر 16:9 آن برای تلویزیون‌های اچ‌دی استاندارد بوده رزولوشن آن 1366 در 768 پیکسل است، که از گرافیک  Intel HD graphics 4000 تعبیه شده در خود پردازنده و گرافیک مستقل GeForce GT 640M انویدیا با حافطه اختصاصی یک گیگابایت نیرو می‌گیرد. سخت‌افزار فوق‌العاده قوی و ویندوز 8 اورجینال از نقاط قوت اصلی این لپ‌تاپ است و تقریبا رقیبی برای مک‌بوک پروی شرکت اپل محسوب می‌شود. قیمت آن حدود سه میلیون و 400 هزار تومان است.

3‌ـ ‌پرو بوک 450 اچ پی

می‌توان گفت HP یکی از اولین شرکت‌هایی است که لپ‌تاپ‌هایی با بدنه فلزی تولید کرد و البته موجب سنگین‌شدن لپ‌تاپ نیز نشده است. این شرکت به تولید محصولات با کیفیت شهرت دارد که مدل ProBook یکی از نمونه‌های معروف آن است. مدل ProBook 450 جزو جدیدترین محصولات آن است. طراحی خارجی خوب، بدنه آلومینیومی، سخت‌افزار به‌روز نسبت به مدل‌های پیشین و قیمت مناسب از مختصات بارز این لپ‌تاپ است. مشخصات سخت افزاری آن بسیار خوب و شامل پردازنده Core i5-3230M با سرعت سیکل ساعت 6‌/‌2 گیگاهرتز و حافظه نهان سه مگابایت، گرافیک Radeon HD 8750 از شرکت AMD با حافظه اختصاصی دو گیگابایت، حافظه رم چهار گیگابایتی، دیسک سخت 750 گیگابایتی 5400 دور، صفحه‌نمایش با نور پس‌زمینه LED، لن گیگابایتی، بلوتوث 0/4، گرداننده نوری دی‌وی‌دی، تاچ‌پد جسجر و باتری شش سل از نقاط قوت آن است. قدرت مناسب پردازنده و گرافیک حرفه‌ای همراه حسگر اثر انگشت، بدنه مستحکم و صفحه‌کلید خوب آن را از لپ‌تاپ‌هایی با قیمت متوسط، متمایز می‌‌کند. با وجود قیمت مناسب حدود یک میلیون و 800 هزار تومانی، دوام شارژ‌دهی کوتاه چهار ساعته باتری کوتاه، زوایای دید محدود و رنگ‌های نه‌چندان زنده و رزولوشن پایین صفحه‌نمایش آن و همچنین حافظه کم و حذف‌شدن پورت گسترش اکسپرس کارت از روی آن را باید به عنوان نقاط ضعف آن نام برد. / ضمیمه کلیک

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها