بزن در رو

دورخیز برای مهار تورم

تازه هنوز دیشب، شب یلدا را پشت سر گذاشتیم و هرجور بود هندوانه(به عنوان میوه اصلی) و سایر میوه‌های فرعی و حاشیه‌ای این مراسم باستانی را جفت و جور کردیم که البته الان چیزی از آنها جز نام و یادشان، باقی نمانده. چنان مورد هجمه قرار گرفتند که تازه فهمیدم شب یلدا چقدر طولانی است. خدا به همه ما صبر عنایت بفرماید.
کد خبر: ۶۲۸۴۵۶

باری؛ تازه از شب یلدا فارغ شدیم که چشممان افتاد به جمال این خبر تازه وارد که مجدداً به یاد تهیه و تدارک میوه ایام عید افتادیم که نمی‌دانیم چرا با وجود استفاده از میوه در طول ایام عید، از آن فقط به میوه شب عید تعبیر می‌شود؟.... خدا از دهنتان بشنود. کاش فقط یک شب بود.

فرصت‌طلبی شاعرانه:

اگر عیدم یکی بودی، چه بودی

زمانش اندکی بودی، چه بودی؟

خبر وارده: «محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، از برنامه‌ریزی دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم شب عید خبر داد و گفت: دولت برنامه‌ریزی‌های لازم را در این باره انجام داده تا قیمت‌ها، بخصوص نرخ میوه شب عید، افزایش پیدا نکند. به طور مثال، از هم‌اکنون، میوه شب عید در سردخانه‌ها موجود است و انبار شده و پول آن به جای واردات، به باغداران و کشاورزان داخلی اختصاص یافته است.» ــ به نقل از جراید کم میوه

بسته پیشنهادی: از برنامه‌ریزی برای جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت ــ من الان الی قیام یوم‌الدین ــ همگان استقبال می‌کنند. مگر آنهایی که ریگی به کفش دارند و از آشفته بازار قیمت‌ها و شفته بازار نرخ‌ها، سودی به جیب نانجیب آنها سرازیر می‌شود. لهذا ضمن استقبال از ذخیره‌سازی میوه توسط دولت، در حاشیه، عرایضی داریم که قابل شما را ندارد:

1ـ تنظیم درجه سرما: هرچند که میوه‌های داخل سردخانه از هرحیث سالم هستند و حتی مثل برخی میوه‌های بیرون، کرم هم ندارند، چون هیچ کرمی در آن سرمای زیرصفر، نمی‌تواند بیرون بیاید، مگر که بیشتر تنش کند؛ اما به هرحال، مردم دوست دارند بیشتر میوه تازه بخورند. فلذا پیچ سردخانه‌ها را طوری تنظیم نمایند که آن‌قدر سرما نخورند که ملت خیال کنند دارند یخمک با طعم فلان میوه می‌خورند. سرکوچه‌مان، علاوه بر یخمک با طعم میوه، کمپوت و برگه انواع میوه‌جات هم دارد. پولش هم البته خدا بزرگ است.

2ـ جمع‌آوری یخ میوه‌ها: پس از اجرای طرح انباشت میوه‌ها در سردخانه‌ها، نوبت به مرحله برداشت آنها که رسید، خداوکیلی میوه‌ها را آزمایش کنند که یخ نزده باشد. اگر پیدا شد میوه‌هایی که دچار یخ زدگی شده بود، در راه رضای خدا از چرخه توزیع آنها در بین بندگان خدایی که پول خرید میوه را از زیر سنگ در می‌آورند، خودداری کنند. فقط که نباید دیش و قلیان را جمع کرد. میوه فاسد هم باید جمع شود. تنگ چشمان نظر به میوه کنند‌/‌ما تماشاکنان یخچالیم!

3ـ طرزنگهداری پول میوه: ضمن تشکر از جمیع مسئولان عزیز و دلسوزی که از حالا به فکر ذخیره‌سازی میوه شب عید ما هستند(که عدل، سه ماه به آمدن آن مانده)؛ اگر می‌توانند و برایشان مقدور است، طرز ذخیره‌سازی و نگهداری پول خرید میوه شب عید را هم به ما یاد دهند. ببخشید که همه کارها را از شما می‌خواهیم. گناه شما این است که دولت تدبیر و امید هستید. امید ما به تدبیر شماست. امید شما هم بعد از خدا، به ما باشد. هوایتان را داریم. در این هوای سرد سرزمستانی، دمتان گرم!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها