تیتر یک دیروز روزنامه جام‌جم با موضوع منتفی شدن استخدام نیروهای شرکتی در دستگاه‌های دولتی و بازگشت شرکت‌های پیمانکاری و تامین نیروی انسانی به چرخه خدمات اداری کشور با گلایه، اعتراض و کمک‌خواهی بسیاری از هموطنان مواجه شد. دیروز تحریریه جام‌جم میزبان تماس‌های متعددی از اقصا نقاط کشور بود که به این مصوبه اعتراض کرده و خواستار لغو یا اصلاح مناسب آن بودند. اعتراض‌کنندگان بیشتر دو گروه بودند. گروه اول کسانی بودند که در دو سال اخیر موفق به انعقاد قرارداد مستقیم با دستگاه‌های اجرایی و به نوعی استخدام شدن، شده بودند.
کد خبر: ۶۲۸۴۵۲

آنها می‌گفتند چرا مصوبه اخیر معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور جلوی ارتقای شغلی تازه استخدام‌شدگان در قالب طرح مهرآفرین را گرفته است؟ چرا آنان باید تا پایان عمر خدمت اداری خود در یک پست درجا بزنند و امکان پیشرفت نداشته باشند؟ اما گروه دوم که اعتراضی به مراتب بیشتر و تندتر از گروه اول داشتند، کسانی بودند که در آزمون‌های استخدامی طرح مهرآفرین در استان‌های گوناگون شرکت کرده و پذیرفته هم شده بودند اما با تغییر دولت در انتظار رفع بلاتکلیفی و ورود به دستگاه‌های اجرایی به سر می‌بردند که مصوبه دیروز آب سردی بر آنان ریخته است. سرانجام این‌که تمام این افراد به نوعی مصوبه دیروز را ناامیدکننده و تضییع کننده حقوقشان دانسته و خواستار اندیشیدن تدبیری از سوی دولت تدبیر و امید برای آن بودند؛ این در حالی است که کارشناسان می‌دانند شاید دست دولت برای اجرای کامل طرح مهرآفرین از جهات بودجه‌ای و قانونی بسته باشد.

دولت امسال با کسری بودجه و فشار شدید بودجه‌ای مواجه است و بودجه بسیاری از دستگاه‌ها را نیز کاهش داده است، بنابراین استخدام حدود 500 هزار نفر اضافه در دولت موضوعی است که دست‌کم سال آینده شاید بودجه جاری دولت توان تحمل آن را نداشته باشد.

موضوع و مانع دیگر، وجود احکام مخالف اجرای طرح مهرآفرین در قانون برنامه پنجم و قانون مدیریت خدمات کشوری است که محدودیت‌های متعددی بر سر راه استخدام در دولت گذاشته است، اما دولت قبل بدون توجه به این موانع، بر اجرای طرح مهرآفرین پافشاری کرده و تلاشی برای رفع این موانع نکرده تا جایی که مجلس راسا این طرح را لغو کرده است. با این حال سطح توقعاتی که طرح مهرآفرین در جامعه ایجاد کرده، شاید لغو یکباره و بی‌تعهد آن قدری کج‌سلیقگی و بی‌تدبیری به نظر می‌رسد، بنابراین از دولت انتظار می‌رود اولا در چارچوب مقتضیات و امکانات خود، دست‌کم برای بخشی از مشمولان این طرح فکری خردمندانه بکند و ثانیا بازگشت این افراد به شرکت‌های پیمانکاری طوری باشد که از تضییع حقوق آنها که گاه به استثمار نیروی کار و مثلا پرداخت بخش اندکی از مزایای قانونی آنان می‌کشد، به طور جدی جلوگیری شود. یعنی همان‌گونه که دولت طرح مهرآفرین را لغو می‌کند، کمر همت به اصلاح رویه‌های ناصواب و بعضا ظالمانه موجود در شرکت‌های پیمانکاری و تامین نیروی انسانی ببندد تا دست‌کم این اصلاح، آن گلایه‌ها را قدری جبران کند.

بهمن موسوی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها