امیر غفور در گفت و گو با جام جم

توانایی شکست برزیل را داریم

خوشبختانه بعد از حضوری موفق با تیم ملی در مسابقات بین‌المللی از جمله حضور در لیگ جهانی، مقدماتی جام‌جهانی لهستان و جام ملت‌های آسیا​ شرایط خوبی دارم.
کد خبر: ۶۲۸۱۴۰
توانایی شکست برزیل را داریم


در کاشان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و همشهریانش او را به دلیل درخشش در ترکیب تیم باریج اسانس، امپراتور می‌خوانند. از مردان تاثیر گذار ولاسکو در تیم ملی والیبال است و تازه به​ بیست و سه سالگی رسیده. او امیر غفور است. پشت خط زن 2 متر و 4 سانتی‌متری تیم ملی و باشگاه باریج اسانس. غفور بعد از حضوری ماراتن‌گونه در ترکیب تیم ملی این روزها با تیم باشگاهی خود درگیر بازی‌های فشرده لیگ برتر است. از فشردگی مسابقات لیگ برتر گله دارد و می‌خواهد همچنان پای ثابت تیم ملی باشد. می‌گوید والیبال ایران حالا دیگر توانایی شکست برزیل را هم دارد و امیدوار است تیم ملی با ولاسکو از دور مقدماتی لیگ جهانی صعود کند. گفت‌وگوی جام‌جم با این عضو جوان تیم ملی والیبال را بخوانید:

بعد از یک دوره حضور بلندمدت در تیم ملی و مصدومیت در جام بین قاره‌ای، شرایط جسمانی‌ات در لیگ برتر چطور است؟

خوشبختانه بعد از حضوری موفق با تیم ملی در مسابقات بین‌المللی از جمله حضور در لیگ جهانی، مقدماتی جام‌جهانی لهستان و جام ملت‌های آسیا​ شرایط خوبی دارم. من و اکثر بازیکنانی که بعد از پایان لیگ به اردوی تیم ملی ملحق شدیم، تمرینات سخت و پرفشاری را پشت سر گذاشتیم و همین هم زمینه یک آمادگی خوب را در ما فراهم کرد. البته من در جریان مسابقات بین قاره‌ای از ناحیه مچ پا آسیب دیدم، اما اکنون شرایط نسبتا خوبی دارم و مشکلم زیاد حاد نیست. در بازی‌های باریج اسانس در دو ست اول بدون مشکل بازی می‌کنم، ولی از ست سوم به بعد مصدومیتم کمی اذیتم می‌کند.

بازیکنی که در سطح تیم ملی و بازی‌های فشرده لیگ جهانی فعالیت می‌کند، به چه شکل با این فشردگی کنار می‌آید؟

به نظرم اگر می‌خواهیم بازیکن حرفه‌ای باشیم باید با این شرایط کنار بیایم. اصولا بازیکنانی که با این نوع فشار تمرینی و مسابقه در لیگ و تیم ملی درگیر هستند باید به لحاظ تغذیه و استراحت برنامه حرفه‌ای داشته باشند. ما مجبوریم حرفه‌ای زندگی کنیم و همین حرفه‌ای زندگی کردن خیلی از برنامه‌های شخصی و تفریحات‌مان را تعطیل می‌کند. در کنار این من از سیامک افروزی، دکتر تیم مشاوره تغذیه می‌گیرم و هر شب ساعت 11 می‌خوابم و صبح ساعت 9 از خواب بیدار می‌شوم.

لیگ برتر امسال را تا اینجای کار چطور دیدی؟

لیگ برتر امسال نسبت به سال‌های قبل خیلی سخت‌تر شده. تیم‌های خوبی در لیگ امسال شرکت کرده‌اند و اصلا نمی‌شود از پیش نتیجه هیچ دیداری را پیش‌بینی‌کرد. به نظرم این نشان‌دهنده این است که والیبال ما پیشرفت کرده و کیفیت بازیکنان حاضر در لیگ هم رشد چشمگیری داشته است. اینها اتفاقات بسیار خوبی است و در نهایت باعث می‌شود تیم ملی بهتری داشته باشیم و استعدادهای بیشتری کشف شو​د.

فکر می‌کنی نتایج درخشان تیم ملی در یک سال اخیر روی کیفیت لیگ برتر چقدر تاثیرگذار بوده است؟

نتایج خوبی که تیم ملی با ولاسکو گرفته، انگیزه‌ای شده برای تمام بازیکنان لیگ برتر تا برای حضور در تیم ملی تلاش کنند. والیبالیست‌های جوان ایرانی دوست دارند در مسابقات مهم بین‌المللی شرکت کنند و در آنجا توانایی‌های خودشان را نشان دهند.

انگیزه بالای بازیکنان لیگ برتر چقدر کار را برای ملی‌پوشان تیم ملی نظیر امیر غفور در تیم ملی سخت‌تر می‌کند؟

یکی از ویژگی‌های خوب ولاسکو این است که فقط به آماده‌ها بازی می‌دهد، اصلا به اسم و رسم بازیکن توجهی ندارد و برای او مهم نیست اسم بازیکنش امیر غفور باشد، محمد موسوی یا فرهاد ظریف.

ولاسکو فقط به عملکرد بازیکنان در طول تمرینات و همچنین عملکردی که در حین مسابقات از خودشان ارائه می‌کنند، دقت می‌کند. من می‌دانم باید عملکرد خوبی در لیگ داشته باشم تا پای ثابت تیم ملی باشم، لذا تلاش می‌کنم در تیم شهرم باریج اسانس کاشان بهترین بازی‌ها را ارائه کنم تا با افتخار ملی‌پوش باشم.

فشردگی لیگ برتر تا چه میزان روی کیفیت مسابقات تاثیر منفی گذاشته است؟

به نظرم بازی‌های امسال بیش از اندازه فشرده است و مجبوریم هفته‌ای دو بازی انجام دهیم. این برنامه‌ریزی برای ما ملی‌پوشان سخت‌تر است. ما شش ماه سال را در اردوهای تیم ملی با فشار بالا تمرین می‌کنیم و به ریکاوری و استراحت بیشتری نیاز داریم، اما در لیگ بازی‌های فشرده عملا چنین فضایی را از ما سلب کرده و کار واقعا سخت​است.

مدعیان قهرمانی لیگ برتر را کدام تیم‌ها می‌بینی؟

امسال تعداد تیم‌های مدعی نسبت به سال گذشته بیشتر شده و این رقابت را برای تیم‌ها فشرده کرده است. به نظرم یکی از تیم‌های خوب امسال متین ورامین است که در کنار باریج اسانس تا اینجای لیگ خیلی خوب کار کرده و سایر تیم‌ها مثل کاله مازندران، شهرداری ارومیه و پیکان هم از تیم‌های خوب لیگ هستند. فکر می‌کنم امسال همراه باریج اسانس در فینال لیگ برتر حضور داشته باشیم.

چرا مدیران لیگ برتری ما از مربیان خوب خارجی کمتر بهره می‌برند؟

باید هوشیار باشیم و بدانیم ​ مربی خارجی خوب به ما کمک می‌کند و نه هر مربی​ که اسمش خارجی باشد؛ اگر قرار بر آمدن مربی خارجی سطح پایین باشد همین مربیان داخلی می‌توانند در لیگ خوب کار کنند. ما به اندازه پتانسیل لیگ برتر، مربی خوب داخلی نداریم، اما هستند مربیانی که در چند سال اخیر بازیکنان بااستعدادی پرورش داده‌اند که علاوه بر بالا بردن کیفیت لیگ به تیم ملی هم کمک زیادی کرده‌اند. تیم‌های لیگ برتری باید یک مربی خارجی خوب مثل ست کوویچ را بیاورند که قطعاً به سرعت رشد والیبال ما کمک زیادی می‌کند. کافی است کمی دقت کنید تا متوجه شوید اکثر بازیکنان فعلی تیم ملی در رده نوجوانان شاگرد ست کوویچ بوده‌اند. ما باید روند بازیکن‌سازی را با مربیان خوب دنیا در والیبال ایران دنبال کنیم تا زمانی که تیم ملی خواست نسل عوض کند، دچار افت محسوس نشود.

یکی از فاکتورهای خوب لیگ امسال، تقسیم ملی‌پوشان والیبال در سایر تیم‌هاست.قبول داری؟

بله، خوشبختانه تقسیم بازیکنان ملی‌پوش در سایر تیم‌های مدعی سوای جذابیتی که به لیگ بخشیده، رقابت بین تیم‌ها را هم افزایش داده است. برای مثال ما در ترکیب باریج اسانس چهار ملی پوش هستیم و سایر ملی‌پوشان هم در تیم‌هایی نظیر متین ورامین، کاله مازندران، میزان خراسان و یکی دو تیم دیگر تقسیم شده‌اند.

فکر می‌کنی سیستم داوری ما به موازات والیبال ما پیشرفت داشته است؟

به نظرم داوری ما هنوز قدری از سطح لیگ و والیبال ما پائین‌تر است. اگر کلی نگاه کنیم، داوران خوبی که کمی سطح‌شان بالاتر است، تاثیر بسیاری در کیفیت و جذابیت لیگ خواهند داشت.

اشتباهات داوری تا چه میزان در حاشیه‌های اخیر والیبال تاثیرگذار بوده است؟

نه این‌که قصد دفاع از آنها را داشته باشم، اما شما ببینید ما چقدر برای سیستم داوری‌مان هزینه کرده‌ایم و حالا چه توقعی از آنها داریم. متاسفانه داوران ما کمترین حقوق را در مجموعه والیبال می‌گیرند و همیشه هم بیشترین انتظار را از آنها داریم. بی‌شک اگر می‌خواهیم در داوری هم رشد کنیم باید به آنها بهای بیشتری داده و پول بیشتری برایشان خرج کنیم. در همه جای دنیا داوران به کلاس‌های متعدد خارجی اعزام می‌شوند و هر روز هم پیشرفت می‌کنند. مطمئن باشید اگر چنین فضایی را به آنها بدهیم داوران ما هم رشد بسیار خوبی خواهند داشت و آن موقع می‌توان شاهد کم شدن حاشیه‌های داوری در لیگ بود.

چرا در مسابقات مهم بین‌المللی که تیم ملی والیبال در آن حضور دارد، معمولا داوران ما به این مسابقات دعوت نمی‌شوند؟

فکر می‌کنم بخشی از این موضوع به دلیل فدراسیون است و بخشی هم به خود داوران‌مان بر‌می‌گردد. این‌که داوران از جانب فدراسیون حمایت شوند، خیلی مهم است اما خود داوران هم باید تلاش کنند و بخواهند پیشرفت کنند. بی‌شک خیلی بد است تیم ملی ما در لیگ جهانی و رویدادهای بزرگ حضور داشته باشد، اما داوری از ما در این رقابت‌ها نباشد. ما از سیستم داوری حرفه‌ای دنیا عقب هستیم و باید خیلی بیش از این تلاش کنیم.

در روزهای اوج خودت قرار داری​دوست نداری در لیگ‌‌های معتبر دنیا بازی کنی؟

چرا، دوست دارم اما باید اول خدمت سربازی‌ام به پایان برسد تا بتوانم در خارج از ایران بازی کنم. تابستان سال آینده خدمت سربازی‌ام تمام خواهد شد و اگر پیشنهاد خوبی به دستم برسد، بدون شک قبول می‌کنم.

پیشنهادی هم از تیم‌های خارجی دریافت کرده‌ای؟

چند پیشنهاد داشتم، اما متاسفانه به دلیل مشکل کارت پایان خدمت به آنها توجهی نکردم.

از چه تیم‌هایی پیشنهاد داشتی؟

البته این پیشنهادها مربوط به گذشته بود و درست نیست الان اسم تیم‌ها را اعلام کنم. با توجه به نتایج درخشان تیم ملی در چند وقت اخیر، اکثر ملی‌پوشان پیشنهاد‌های خوبی از کشورهای مطرح اروپایی داشته‌اند.

تجربه حضور در جام بین قاره‌ای چگونه بود؟

حضور در این مسابقات کمک زیادی به تیم ملی کرد تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم. ما در این مسابقات بعد از شکست دوباره تیم مطرح ایتالیا،برای اولین بار آمریکا را شکست دادیم و به همه ثابت کردیم قدرت والیبال ایران واقعی است و به راحتی می‌توانیم مقابل تیم‌های بزرگ دنیا پیروز شویم.

لیگ جهانی امسال و همگروهی با برزیل، ایتالیا​ و لهستان؛ فکر می‌کنید این قرعه برای صعود به مرحله دوم مناسب است؟

ما از این قرعه استقبال می‌کنیم و از هیچ تیمی حتی برزیل هم ترسی نداریم. فکر می‌کنم آنقدر بزرگ شده باشیم که ترسی از تیم‌های بزرگ نداشته باشیم. شاید قرار گرفتن در یک گروه راحت‌تر، می‌توانست صعودمان را تضمین کند اما همین شرایط ما را برای موفقیت مصمم‌تر می‌کند.

ازتقابل ایران و برزیل در تهران چه حسی داری؟

قطعا بازی زیبایی خواهد شد. برزیل ازجمله تیم‌های خوب‌ والیبال دنیاست و ما باید میزبان خوبی برای آنها باشیم. خوشبختانه ولاسکو راه بازی با این تیم‌ها را خوب بلد است و حتما تلاش می‌کنیم با شکست این تیم تماشاگران خونگرممان را خوشحال کنیم.

ابوذر مارکلایی ‌/‌ گروه ورزش

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها