پشت پرده اجحاف به دختران کاراته‌‌کای ایرانی در مسابقات قهرمانی آسیا

مشکلاتی که جدی گرفته نمی‌شود

تیم ملی کاراته ایران به روند موفقیت‌آمیز خود در رقابت‌های اخیر قهرمانی آسیا ادامه داد. کاراته‌کاهای ایرانی در رقابت‌های آسیایی کاراته که به میزبانی امارات عربی متحده برگزار شد، در بخش بزرگسالان به مقام قهرمانی رسیدند، اما در مجموع تمام رده‌های سنی پس از تیم ملی کاراته ژاپن در مکان دوم جای گرفتند. با وجود مدال‌های متعددی که برای کاروان کاراته ایران به دست آمد، این رقابت‌ها خالی از اتفاق‌های تلخ و تامل‌برانگیز برای کاراته ایران نبود.
کد خبر: ۶۲۵۸۳۵

نفوذ اماراتی‌ها به هیات داوری و اعتراض آنها به نحوه حجاب اسلامی دختران کاراته‌کای ایرانی باعث شد مسئولان برگزاری این رقابت‌ها مدال طلای به دست آمده را از تیم ملی کاراته بانوان سلب کنند. مهدی عموزاده که سال 75 نخستین مدال طلای کاراته تاریخ ایران را از رقابت‌های جهانی به دست آورد، می‌گوید نکات منفی رقابت‌های قهرمانی آسیا برای کاراته ایران فقط به سلب مدال از تیم ملی کاراته بانوان خلاصه نمی‌شود. در این رقابت‌ها مشکلاتی دیده شد که اگر به آنها رسیدگی نشود در آینده مشکلات متعددی برای کاراته ایران در رقابت‌های بین‌المللی به وجود می‌آید و روند موفقیت‌آمیز ایران در رقابت‌های بین‌المللی متوقف می‌شود.

مشکل از خودمان است

تیم ملی کاراته بزرگسالان ایران در امارات در حالی به مقام قهرمانی رسید که این تیم استخوان‌بندی همان تیمی را داشت که سال گذشته در رقابت‌های جهانی کاراته فرانسه خوش درخشید. کاراته ایران که هم‌اکنون یکی از قدرت‌های اصلی و قابل توجه آسیاست تا مدت زمان محدودی می‌تواند با این ملی‌پوشان در رقابت‌های بین‌المللی اعم از آسیایی و جهانی موفق باشد و مدال‌آوری کند، اما پس از آن تیم گفته ناظریان سرمربی سابق تیم ملی به کاراته تحلیل می‌رود. مهدی عموزاده درباره عملکرد تیم ملی کاراته در رقابت‌های قهرمانی آسیا و استخوان‌بندی قدیمی این تیم گفت: موفقیت تیم ملی کاراته ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا و جهانی خیلی مهم است و ما انتظاری جز مقام آوری و مدال نداریم اما نباید فراموش کرد برخی از کشورها مانند ما فقط برای مدال گام به رقابت‌ها می‌گذارند و همین موضوع باعث می‌شود گاهی اوقات اعمال نفوذهایی در داوری شود و به همین ترتیب مدال‌هایی ناعادلانه، از ورزش ما سلب شود. وی افزود: ما گاهی اوقات به آنچه استحقاقش را داریم نمی‌رسیم، اما باید پذیرفت در برخی مواقع مشکل از خودمان است که نمی‌توانیم نتیجه بگیریم. این ملی پوش سابق کاراته ایران افزود: تیم ملی بزرگسالان در حالی در امارات با شایستگی به مقام قهرمانی رسید که استخوان‌بندی خود را از رقابت‌های جهانی فرانسه حفظ کرده بود. باید دید این تیم تا چه زمانی توانایی مدال‌آوری دارد و اصلا تیم پشتوانه‌ای دارد یا خیر.

ضعف در رده‌های نوجوانان و جوانان

تیم ملی کاراته بزرگسالان ایران به مقام قهرمانی رسید، اما همین تیم در مجموع تمام رده‌ها به مقام دومی رسید و پشت سر ژاپن قرار گرفت. ضعف در رده‌های پایه یکی از پرطرفدارترین رشته‌های رزمی در ایران، ممکن است در آینده مشکلاتی را برای این رشته ورزشی در رقابت‌های بین‌المللی به وجود بیاورد. کاراته‌کاهای کنونی تیم ملی بزرگسالان سرانجام کنار می‌روند و جانشین شایسته‌ای برای آنها وجود نخواهد داشت. عموزاده در این رابطه گفت: ما فعلا در رده بزرگسالان خود مشکلی نداریم، اما در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان مشکلات و ضعف‌هایی وجود دارد که مقام دومی ما را در امارات رقم زد. ما می‌توانستیم در رده‌های پایه هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم، اما در عمل چنین نشد.

این کارشناس کاراته که سابقه حضور در تیم ملی کاراته امارات به عنوان سرمربی را هم دارد تصریح کرد: برای تثبیت موفقیت در آینده، باید تغییراتی اساسی در تیم‌های ملی کاراته از رده بزرگسالان تا نوجوانان به وجود بیاید. ما با اشکالاتی روبه‌رو هستیم و این تغییرات ضروری است. قهرمان سابق کاراته جهان یادآور شد: مشکلات رده‌های پایه را می‌توان به این نسبت داد که فدراسیون کاراته چندان رده‌های پایه را حمایت نمی‌کند یا این‌که مشکل، ریشه در کادر فنی دارد. باید این مساله را به دقت مورد بررسی قرار داد که ریشه مشکل از کجاست.

درس نگرفتن از یک تجربه تلخ

سلب مدال از تیم ملی کاراته بانوان در امارات آن هم در حالی که همین اتفاق چند ماه پیش در رقابت‌های اندونزی هم افتاده بود، خیلی سر و صدا کرد. اعتراض اماراتی‌ها به نحوه حجاب اسلامی کاراته‌کاهای زن ایرانی چنین تراژدی بحث‌برانگیزی را رقم زد. عموزاده که از نزدیک ناظر رقابت‌های آسیایی کاراته در امارات بود در این باره گفت: امارات عربی متحده برای نتیجه‌گیری تیم‌های ملی کاراته کشورش هفت میلیون درهم که به پول ما چیزی معادل پنج میلیارد و 600 میلیون تومان است هزینه کرده، پس طبیعی است که از هر ترفندی برای سبقت گرفتن از ما استفاده می‌کند. آنها میزبان هم بودند تا برای کسب مدال حریص‌تر شوند، آنقدر حریص که بیایند مدال مسجل شده دختر کاراته‌کای ما را به بهانه حجاب اسلامی از چنگش دربیاورند و به نام خودشان بزنند، اما بحث سر چیز دیگری است.

عموزاده اظهار کرد: مشابه این اتفاق چند ماه پیش برای تیم ملی کاراته بانوان در رقابت‌های اندونزی افتاد و به بهانه استاندارد نبودن حجاب اسلامی دختران کاراته کا مدالی را که آنها به دست آورده بودند به کشور دیگری دادند. چرا از آن تجربه تلخ عبرت گرفته نشد تا دوباره شاهد این اتفاق نباشیم. به نظر می‌آید مشکل کاراته بانوان ایران هنوز جدی گرفته نشده است که به همین راحتی مدال طلای ما را در امارات از ما سلب می‌کنند. ما مشکل را بخوبی می‌دانستیم، اما متاسفانه آن را جدی نگرفتیم.

قهرمانی شیرین، شکست تلخ

تیم ملی کاراته ایران رویدادهای مهمی را پیش رو دارد، از رقابت‌های جهانی آلمان تا رقابت‌های آسیایی اینچئون که در هر دو رویداد بزرگ تیم ایران قطعا مدعی خواهد بود. با شرایط کنونی کاراته ایران می‌توان افق روشنی را برای رزمی کاران زن و مرد ایرانی در هر دو میدان ترسیم کرد و امیدوار بود روند موفقیت‌آمیز چند سال اخیر همچنان ادامه داشته باشد. عموزاده گفت: تلاش برای پیشرفت کاراته در ایران قابل تحسین است، اما بعضی وقت‌ها حس می‌کنم همه دست به دست هم نمی‌دهند. باید پذیرفت که با یک نیرو همیشه نمی‌توان نتیجه گرفت و با کار تیمی بهتر می‌توانیم پیش برویم.

وی با اشاره به عملکرد نه چندان مطلوب تیم ملی نوجوانان در رقابت‌های جهانی اسپانیا خاطر نشان کرد: در کاراته از شکست‌هایمان درس نمی‌گیریم. اگر تیم کاراته بزرگسالان در آسیا قهرمان شد به این معنا نیست که با خیال راحت آن را رها کنیم چرا که کار مشکل تر شده و کار اصلی ما در رقابت‌های جهانی است.

عیار واقعی کاراته ما در رقابت‌های جهانی مشخص می‌شود نه در سطح آسیا. قهرمانی شیرین است، اما شکست به همان اندازه طعمی تلخ دارد. قهرمان سابق کاراته جهان در پایان گفت: زمان زیادی تا رقابت‌های جهانی آلمان باقی نمانده است و ما باید تلاش کنیم مشکلات کنونی را برطرف کنیم. اگر با برنامه‌ای دقیق و حساب شده از پتانسیل‌های کاراته ایران استفاده شود روزهای خوبی برای کاراته در پیش است.

هیلدا حسینی‌خواه ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها