دانش‌آموز چهارده ساله کلرادویی به نام جینا چین، داده‌هایی را به انجمن ریتم طبیعی قلب در دِنور، ارائه کرده که درخصوص اثر احتمالی آیپد 2 روی الکتروشوک‌های قلبی است که در بدن بیماران کار گذاشته می‌شود. نتایج تحقیقات او، موجی در جامعه پزشکی به راه انداخته است زیرا به نظر می‌رسد در تعداد قابل توجهی از پرونده‌ها، نزدیکی نسبی به آیپد 2 می‌تواند باعث از کار افتادن الکتروشوک‌های کار گذاشته شده در بدن بیمار و احتمالا مرگ وی شود.
کد خبر: ۶۲۲۶۴۳

دفیبریلاتور قلبی کاشتنی، دستگاه کوچکی است که با جراحی داخل بدن بیماری که از آریتمی یا تپش نامنظم قلب رنج می‌برد، کار گذاشته می‌شود. اگر بخش پایینی یا بالایی قلب شروع به لرزش یا تپش نامنظم کند، دفیبریلاتور می‌تواند با دادن یک یا چند شوک الکتریکی به قلب، آن را به ریتم طبیعی بازگرداند. بی‌نظمی‌های بطنی یا دهلیزی می‌تواند باعث مرگ ناگهانی شود، بنابراین دفیبریلاتور قلبی، وسیله کوچکی با ماموریت نجات جان فرد است. اما دفیبریلاتورها درست مثل ضربان ساز‌ها می‌توانند تحت تاثیر هر نوع میدان مغناطیسی که به بدن نزدیک است، از کار بیفتند.

جیانا چین به همراه پدرش که یک پزشک است، دست به این تحقیق زده و فهمیده که آهن‌رباهای لبه آیپد 2 می‌توانند دفیبریلاتورها را از کار بیندازند. این تست که روی 26 داوطلب صورت گرفته، نشان می‌دهد که در 30 درصد موارد، دفیبریلاتورها با نزدیک شدن آیپد 2 به بدن، به حالت مگنت درآمده‌اند. در برخی موارد با دور شدن آیپد، این وضع به حالت نرمال برگشته ولی در سایر موارد، به دخالت پزشک برای راه‌اندازی مجدد آن نیاز است. در این بررسی، آهنرباهای لبه آیپد 2 که برای نگه داشتن اسمارت کاور تعبیه شدند، باعث بروز اختلال شدند ولی در اصل هر تبلت یا هر وسیله دیگری که آهن‌ربا داخل آن باشد، می‌تواند این مشکل را به وجود آورد.

اما مساله در عمل به این سادگی نیست. در اصل زمانی که افراد مورد بررسی تبلت را در شرایط عادی نگه داشته و استفاده می‌کردند، مشکلی وجود نداشت. اما زمانی که تبلت بیش از حد به بدن نزدیک می‌شد، احتمال بروز مشکل بالا می‌رفت. چنین شرایطی معمولا زمانی پیش می‌آید که کاربر یا همان بیمار، در حالت خواب آلوده (مثلا دراز کشیده یا لم داده) تبلت را روی سینه خود قرار دهد که این یکی از بدترین سناریوهای ممکن است و حتی می‌تواند باعث فوت فرد در خواب شود.

برخلاف ضربان ساز‌ها که همیشه باید کار کنند تا قلب بیمار بدرستی بتپد، دفیبریلاتورها فقط زمانی که بی نظمی در ضربان به وجود آید، وارد عمل می‌شوند. در نتیجه اگر یک دفیبریلاتور بدون اطلاع صاحبش از کار بیفتد، ممکن است این قضیه تا زمان بروز یک بی نظمی قلبی کشف نشود که آن موقع دیگر خیلی دیر خواهد بود.شرکت مدترونیکس که یکی از سازنده‌های دفیبریلاتور قلبی کاشتنی است، می‌گوید استفاده از تبلت طبق دستور العمل سازنده، مشکلی پیش نخواهد آورد اما اگر فاصله تا بدن کمتر از 15 سانتی‌متر باشد، امکان اختلال در کار دستگاه کاشته شده در بدن، وجود خواهد داشت. اگر خود شما از کسانی هستید که چنین دستگاه‌هایی در بدنتان دارید، حتما موارد ذکر شده را رعایت کنید.

محمد طالبیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها