هشدار مقامات کشورهای غربی مبنی بر این‌که سوریه در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تهدید تروریستی در جهان است، باعث شده تا سران و اعضای دیگر گروه‌های مخالف در این کشور تا حدودی در اقدامات خود تجدیدنظر کرده و دست‌کم صفوف خود را از نیروهای وابسته به القاعده جدا کنند.
کد خبر: ۶۲۲۵۱۱

درهمین رابطه ژنرال سلیم ادریس، فرمانده ارتش آزاد سوریه از نیروهای نظامی مخالف دولت بشار اسد که ‌اکنون در استانبول ترکیه اقامت دارد، در اظهاراتی گفته‌ است: حاضریم در پایان مذاکرات ژنو به همراه سربازان حکومت فعلی سوریه با نیروهای القاعده مبارزه کنیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه ایندیپندنت، سلیم ادریس که خود یکی از افسران پیشین ارتش سوریه بوده درباره موضوع کنفرانس ژنو گفت، وی و همکارانش پیش‌شرط کنار رفتن بشار اسد از قدرت پیش از انجام نشست ژنو را کنار گذاشته‌اند. این گروه پیشتر گفته بود در مذاکرات ژنو شرکت نمی‌کند، کمی بعد اما موضع خود را تغییر داده و اعلام کردند به شرط کناره‌گیری بشار اسد حاضر به شرکت در مذاکرات هستند. حال سلیم ادریس می‌گوید ترجیح می‌دهد بعد از کنار رفتن بشار اسد از قدرت در پایان فرآیند مذاکرات ژنو، یعنی زمانی که نیروهای اسد باقی مانده‌اند به همراه آنان به افراط‌گران حمله کند.

موضوع گروه‌های افراطی در سوریه نگرانی شدید کشورهای غربی را نیز به همراه داشته است، زیرا صدها نفر از کشورهای اروپایی و آمریکا برای شرکت در جنگ به سوریه آمده‌اند و بازگشت این افراد به داخل کشورهایشان یک تهدید بالقوه محسوب می‌شود. سازما‌ن‌های امنیتی MI-5 و اسکاتلندیارد انگلیس بتازگی با نخستین مورد از افراد بازگشته از سوریه برخورد کردند که قصد اجرای حملات تروریستی در لندن را داشتند.

مساله نحوه شرکت افراد و کشورها در کنفرانس ژنو2 همچنین بخشی از خبرهای روزمره مربوط به سوریه را تشکیل می‌دهد. براین اساس، عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در مصاحبه با شبکه المیادین اظهار داشته است: اگر کسی چه از معارضان و چه دیگران معتقد است که ما برای تحویل کلیدهای دمشق به ژنو می‌رویم، در اشتباه است. اگر کسی گمان می‌کند هیات سوری که به ژنو می‌رود، از سوی کسی غیر از بشار اسد تکلیف و اختیار شرکت در این کنفرانس را دریافت کرده، باز هم در اشتباه است. وی افزود: بشار اسد کسی است که به عنوان رئیس‌جمهور مرحله انتقالی در سوریه را رهبری خواهد کرد. از سوی دیگر، وائل الحلقی، نخست‌وزیر سوریه هم در سخنانی اظهار کرد: ما بدون پیش‌شرط به ژنو خواهیم رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها