ای کاش شیر، کام همه دانش‌آموزان را تر کند

ماه آذر که به نیمه برسد، پای شیر رایگان هم به مدارس باز می‌شود، آن هم بعد از یک دوره طولانی غیبت. سال‌گذشته شیر مدارس به علت نرسیدن اعتبارات و گرانی‌هایی که دامن شیر خام را گرفت، قطره‌قطره به کام دانش‌آموزان چکانده شد، اما امسال اگر همه چیز خوب پیش برود 9 میلیون دانش‌آموز و فرهنگی، شیر رایگان را مزه مزه خواهند کرد.
کد خبر: ۶۲۰۱۹۷
ای کاش شیر، کام همه دانش‌آموزان را تر کند

البته این امید فقط برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی و راهنمایی مدارس دولتی وجود دارد، چون امسال هم همانند سال گذشته دانش‌آموزان مدارس غیردولتی (در دوره ابتدایی و متوسطه) در بخشنامه قلم گرفته شدند و از قافله شیرنوش‌ها جا ماندند.

تعداد این جامانده‌ها نیز کم نیست؛ طبق آمارها از هر صد دانش‌‌آموز، شش یا هفت نفر در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند و اگر از بچه‌پولدارهایی که در شهرهای بزرگ به مدارس غیردولتی می‌روند و چیزی به نام دغدغه را نمی‌شناسند، بگذریم، بقیه بچه‌های خانواده‌های معمولی یا رو به پایین شهرهای کوچکند که به امید پیشرفت بیشتر به مدارس غیردولتی می‌روند البته اگر کمبود اعتبار شیر مدارس را بپذیریم و بدانیم که آموزش و پرورش برای گرفتن اعتبار بیشتر باید چانه‌زنی‌های مداوم داشته باشد، آن وقت شاید حق بدهیم که چند میلیون دانش‌آموز از چرخه توزیع شیر حذف شوند.

توزیع شیر رایگان در مدارس، امسال 117 میلیارد تومان اعتبار دارد که اگر نامه‌نگاری‌های وزیر به نتیجه برسد، این اعتبار به 150 میلیارد تومان می‌رسد که اگر این چنین شود، دانش‌آموزان در باقیمانده سال تحصیلی 70 نوبت شیر خواهند نوشید.

توزیع 70 نوبت شیر در مدارس نیز گر چه برای ما نقطه آرمانی است، اما برای تضمین سلامت دانش‌آموزان بویژه دانش‌آموزان مناطق محروم که اغلب گرفتار سوءتغذیه‌اند، کفایت نمی‌کند؛ هرچند با بضاعت‌های موجود، همین مقدار نیز بودنش بهتر از نبودن آن است.

شیر مدرسه موضوع کوچک و کم‌اهمیتی نیست، این موضوع به‌طور مستقیم با سلامت بچه‌ها در ارتباط است که همسایه ما، ترکیه و هم‌قاره‌ای ما، تایلند بخوبی این ارتباط را ثابت کرده‌اند.

دانش‌آموزان این دو کشور در طول سال تحصیلی بیش از 250 بار شیر می‌نوشند که بلند شدن قد و بالا رفتن بهره هوشی‌شان در سال‌های اخیر را مدیون آن هستند.

این حق دانش‌آموزان ایرانی نیز هست؛ دانش‌آموزانی که اگر امروز برای جسم و روحشان سرمایه‌ گذاری شود، در آینده‌ای نه چندان دور به ثروتی بزرگ تبدیل خواهند شد.

مریم خباز - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها