گزارش پشت صحنه برنامه «تلنگر» رادیو فصلی

تلنگر دوسویه مخاطب و رادیو

چند دقیقه به ساعت 14، زمان پخش برنامه «تلنگر» رادیو فصلی باقی مانده است که خود را به استودیوی ضبط برنامه می‌رسانم. میثم کاویانی، مسئول پشتیبان فنی صدا و تصویر اینترنتی رادیو فصلی، چهار مانیتور را تست می‌کند، زیرا برنامه‌های زنده رادیو فصلی از طریق اینترنت به صورت صوتی و تصویری دریافت می‌شود و این امکان برای مخاطبان رادیو فصلی مهیاست تا علاوه بر صدا، تصویر مجری برنامه و گاهی تصویر عوامل برنامه را در استودیو مشاهده ‌کنند.
کد خبر: ۶۱۸۲۸۸

داوود حیدری، مجری برنامه با این جملات برنامه را شروع می‌کند: صدا را می‌شنوید؟ فصل، فصل بارونه. فصل چیکه‌چیکه باریدن بارون از آسمون. ثروت ما اینه. ثروت شما چیه؟ سپس آهنگی با حال و هوای بارش و فصل پاییز پخش می‌شود.

پیمان پناهی سردبیر برنامه در همین فاصله از مجری برنامه می‌خواهد پس از اتمام آهنگ، متن‌ خود را بخواند و او می‌‌خواند: ما هم می‌تونیم مثل آسمون باشیم. آسمون بارونو به یه اندازه به کوه، جنگل و کویر می‌بخشه. ما هم از آسمون می‌تونیم یاد بگیریم.

تلفن استودیو به صدا درمی‌آید و از گوینده خواسته می‌شود به جای کلمه ثروت، کلمه دارایی را استفاده کند.

فریبرز گلبن، تهیه‌کننده برنامه یک قطعه‌ موسیقی آماده کرده و در این فاصله از مجری برنامه خواسته می‌شود ضمن اعلام شماره تلفن و سامانه پیامکی برنامه، از مخاطبان بخواهد باارزش‌ترین دارایی خود را نام ببرند.

داوود حیدری با لحنی شیرین می‌گوید: دارای‌های شما چیست؟ چه چیزی آنچه برای شما ارزشمندتر است؟ پل ارتباطی ما با شما سامانه پیامکی 300001055 و شماره تلفن 22653043 است. تا ساعت 16 با برنامه تلنگر، در خدمت شما عزیزان هستیم.

***

هنوز چند دقیقه‌ای از شروع و اعلام شماره تلفن برنامه تلنگر نگذشته که چند تلفن شنوندگان پخش می‌شود. با تعجب سراغ سردبیر برنامه می‌روم. او دارایی خود را همین تماس‌ها می‌داند و می‌گوید: یکی از دارایی‌های ما در برنامه تلنگر، همین شنوندگان خوب برنامه است که اینچنین سریع تماس می‌گیرند و پیامک می‌زنند.

از بین تلفن‌ها، یکی از جالب‌ترین اظهارنظرها مربوط به مانی، یک پسربچه شش ساله است که‌ می‌گوید: دارایی من، پدر و مادرم هستند. در برخی تماس‌های تلفنی آقایان بهترین دارایی خود را همسران خود می‌دانند. فردی که همسرش از او قهر کرده، در تماس تلفنی از همسرش درخواست می‌کند او را ببخشد و با هم آشتی کنند! در ادامه چند پیامک نیز با مضامین مختلف خوانده می‌شود.

***

در بخش دیگری از برنامه پیمان پناهی ـ که علاوه بر سردبیری، نویسندگی برنامه را هم به عهده دارد ـ از مجری می‌خواهد مطلبی در مورد مهربانی و مهرورزی بخواند. تهیه کننده برنامه از حیدری می‌خواهد بعد از یک قطعه موسیقی کوتاه که روی آنتن می‌رود، صحبت کند و او چنین می‌گوید: مهرورزی نسبت به اطرافیان هم نوعی دارایی است، چرا که مهر جزئی از دارایی انسان‌هاست.

پناهی به من می‌گوید: خیلی از مخاطبان برنامه به این بخش علاقه دارند و سپس از مجری برنامه می‌خواهد مواردی را که با شماره مشخص شده‌اند، بخواند.

فریبرز گلبن، دستش را طوری حرکت می‌دهد که داوود حیدری معنای آن را متوجه می‌شود و با تکان دادن سر تائید می‌کند و بخش «گفتم، گفت»‌ را اجرا می‌کند. حیدری می‌گوید: گفتم: شنیدی می‌گن فلانی مهره مار داره؟ گفت: مهره مار رو ول کن، داری دو یا سه میلیون به من قرض بدی؟! در ادامه با علامت داوود حیدری، قطعه‌ای موسیقی پخش می‌شود.

حیدری ادامه می‌دهد: گفتم: مهم‌ترین و بهترین دارایی علم است، چون علم را نمی‌شود از کسی گرفت. گفت: اما عموی من میگه تو برو درس بخون، اون وقت من با پولم علم تو رو در اختیار می‌گیرم!! داوود حیدری به دلیل تسلطی که به لهجه‌های مختلف زبان فارسی دارد، به سلیقه خود این گفتم، گفت‌ها را اجرا می‌کند. او چند مورد دیگر را نیز می‌خواند و زمان این آیتم به اتمام می‌رسد. پناهی به داوود حیدری می‌گوید: مورد هشت و 9 را فرصت نشد بخوانی. علامت می‌زنم تا آن را در جای دیگری از برنامه به شکلی دیگر بخوانی.

***

در ادامه برنامه، چند پیامک خوانده می‌شود. پیامکی از جزیره ابوموسی ارسال شده است. عوامل برنامه از ارتباط گسترده برنامه تا دورترین نقاط کشور خوشحال می‌شوند. پیمان پناهی که از پانزده سالگی کار خود را در رادیو شروع کرده، می‌گوید: وقتی صدای رادیو فصلی تا خلیج‌فارس می‌رود و ما در آن منطقه هم شنونده داریم، احساس شادی و شعف می‌کنم. برنامه تلنگر یک سطح و عمقی دارد که اهداف برنامه در راستای آن طراحی می‌شود. وقتی برنامه از گروه‌های سنی مختلف و از مناطق گوناگون کشور شنونده دارد، یعنی توانسته جایگاه مناسبی در میان مخاطبان رادیو فصلی پیدا کند.

او همچنین به طراحی همه ایده‌های برنامه اشاره می‌کند و می‌گوید: موضوعات هر برنامه توسط کارشناسان اتاق فکر رادیو فصلی از هفته‌ها قبل و با توجه به مناسبت‌های تقویمی و مسائل جاری طراحی می‌شود. برای نمونه دوشنبه چهارم آذر، موضوع برنامه در مورد گذشت و ایثار خواهد بود.

***

برنامه تلنگر با بخش‌های دیگری که عمدتا شامل گزارش‌هایی از سطح شهر است، ادامه می‌یابد. در این بخش مریم هادیان با حضور در سطح شهر، نظر مردم را در مورد موضوع برنامه (دارایی) می‌پرسد. در بخش کارشناسی برنامه نیز حاج‌آقا شاه‌محمدی، استاد دانشگاه در مورد بهترین، مهم‌ترین و ماندگارترین دارایی انسان‌ها، سخنان کوتاهی ارائه می‌کند و می‌گوید: وجود خداوند سرچشمه همه نعمت‌ها و بهترین دارایی است.

***

عوامل برنامه تلنگر در حالی خود را برای بخش بعدی آماده می‌کنند که با یک پرسش مواجه شده‌اند و از هم می‌پرسند: چرا امروز نمی‌آید؟ و همیشه تا این موقع آمده بود! کنجکاو می‌شوم و از آنها می‌پرسم در مورد چه کسی صحبت می‌کنند؟ که می‌گویند: همیشه شهرام نوروزی، مسئول گروه عصرگاهی رادیو فصلی، در میانه‌های برنامه به استودیو می‌آید، تعجب می‌کنیم چرا تا حالا نیامده است. برنامه با بخش چند پرسش ادامه می‌یابد. گلبن درباره این بخش به من می‌گوید: شخصا این بخش را خیلی دوست دارم. ما در این بخش به چند پرسش می‌پردازیم که خداوند از ما می‌پرسد و پرداختن به آن، جای تامل و تفکر دارد.

داوود حیدری می‌گوید: خداوند از تو نمی‌پرسد که چه خودرویی داشتی، بلکه از تو می‌پرسد با خودرویی که داشتی چند نفر را به مقصد رساندی؟ خداوند از تو نمی‌پرسد کجای شهر خانه داشتی، از تو می‌پرسد با همسایه‌ها چگونه رفتاری داشتی؟

حیدری در این بخش پرسش‌هایی را مطرح می‌کند که پاسخ به آنها کار ساده‌ای نیست.

چند دقیقه قبل از تمام شدن برنامه تلنگر، شهرام نوروزی وارد استودیو می‌شود. او می‌گوید: هر روز ساعت 14 تا 16 شنونده برنامه‌های عصر گاهی رادیو فصلی هستم و امروز کاری داشتم که باید حتما انجام می‌شد.

در ادامه پناهی به حیدری اشاره می‌کند که تلفن یکی از شنوندگان را برای آخر برنامه آماده کند و با پخش آن، تلنگر و پیام برنامه به صورت غیرمستقیم به مخاطبان ارائه می‌شود. تلفن پخش می‌شود و در همین فاصله آخرین دیالوگ‌ها بین مجری برنامه و مخاطبان ردوبدل می‌شود. شنونده‌ای در تماس تلفنی خود می‌گوید: مهم‌ترین دارایی هر درختی ریشه آن است چون برگ، گل و میوه درخت از بین می‌رود اما ریشه باقی می‌ماند و حب‌علی و اولاد علی، ریشه و دارایی من از درخت زندگی است. مجری برنامه می‌گوید: این که ریشه ما انسان‌ها از کجاست، مهم است. ای بی‌تو هیچ و با تو در اوج عشق. ای خداوندی که هستی از تو معنا می‌گیرد، همه چیز ما تو هستی...

سیما پویا

قداست میکروفن رادیو

داوود حیدری، مجری برنامه، به گفته خودش سی و شش ساله است حس و حال خوبی دارد، چون از طریق موج رادیو همنشین مردم در همه جای ایران است. حیدری می‌گوید: وقتی پشت میکروفن می‌نشینم، هنوز استرس دارم، زیرا مانند شاگردی هستم که دارد درس جواب می‌دهد. برای من محراب مسجد، گود زورخانه، صحنه تئاتر و میکروفن زنده رادیو، چهار عنصری است که تقدس دارد. میکروفن رادیو قداست، دارد و همین قداست احساس مسئولیت من را بیشتر می‌کند.

احترام به وقت مخاطب

فریبرز گلبن، تهیه‌کننده برنامه تلنگر با 43 سال سابقه کار در رادیو می‌گوید: در این سال‌ها یاد گرفته‌ام شاه‌بیت غزل هر برنامه‌ای احترام به مخاطب است، زیرا مخاطب وقت و عمر خود را که یکی از دارایی‌های مهم و خدادادی اوست، صرف شنیدن برنامه می‌کند. این وظیفه ماست که چیزی به مخاطب ارائه کنیم که درخور شأن و منزلت مخاطب باشد.

 

توجه به نشاط و شادی

شهرام نوروزی‌/‌ مسئول گروه عصرگاهی رادیو فصلی

رادیوفصلی هر روز از ساعت 14 تا 16 برنامه زنده دارد که هر روز هفته، یک گروه با اسم و محتوایی خاص برنامه‌ها را ارائه می‌کنند. عنوان این برنامه‌ها در روزهای مختلف هفته از این قرار است؛ شنبه برنامه بعدازظهر پاییزی، یکشنبه سلام و کلام که به مرور خاطرات برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی با حضور برخی هنرمندان آن برنامه‌ها اختصاص دارد، دوشنبه تلنگر، سه‌شنبه ایستگاه مهر، چهارشنبه کافه پاییزی که مباحث فرهنگی ارائه می‌دهد، پنجشنبه کلبه شوخی و جمعه مهمانی پرتقالی.

رویکرد کلی برنامه‌های عصرگاهی رادیو فصلی در بخش برنامه‌های زنده و تولیدی، دربرگیری مسائل فصل و توجه به شعار رادیو فصلی (نشاط، شادی و سرگرمی) است. برنامه‌های تولیدی هر روز از ساعت 13 و 30 دقیقه تا 14 روی آنتن می‌رود. برنامه مسابقه فصلی روزهای شنبه و دوشنبه، زنگ شعر یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها و برنامه زندگی ادامه دارد (که نگاهی جدید و متفاوت به زندگی روشندلان دارد و مجری برنامه، کارشناسان و سردبیر برنامه، روشندل هستند) چهارشنبه‌ها پخش می‌شود. برنامه همکلام با سپیدان نیز پنجشنبه‌ها به گفت‌وگو با پیشکسوتان حوزه‌های مختلف اختصاص دارد.

صدای رادیو فصلی روی موج اف‌ام ردیف 105/5 مگاهرتز شنیده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها