دنی بویل، فیلمساز اسکار گرفته انگلیسی‌تبار سینما با رسانه تلویزیون کشور خود همکاری می‌کند. او برای شبکه چهار تلویزیون انگلستان، اولین قسمت مجموعه تلویزیونی «بابیلون» را کارگردانی خواهد کرد.
کد خبر: ۶۱۵۸۹۹

 

طبق سنت همیشگی مجموعه‌های تلویزیونی خارجی، اولین اپیزود هریک از آنها یک فیلم سینمایی تلویزیونی با زمان تقریبی یک ساعت و نیم است. از این فیلم‌های سینمایی تلویزیونی با نام Pilot اسم برده می‌شود و در آنها کاراکترهای اصلی قصه مجموعه و حال و هوای کلی آن به صورت کامل به تماشاگران معرفی می‌شود. هنوز معلوم نیست دنی بویل در کنار کارگردانی اپیزود اول بابیلون با بقیه اپیزودهای آن هم همکاری خواهد داشت یا خیر. رسانه‌های گروهی انگلستان می‌نویسند شبکه چهار تلویزیون این کشور اروپایی مدت‌هاست قصد دارد مجموعه بابیلون را تولید کند. از این مجموعه به‌عنوان یکی از بهترین و پرسر و صداترین مجموعه‌های جدید انگلیسی اسم برده می‌شود. سام‌بین و جسه آرمسترانگ (نویسندگان فیلمنامه مجموعه پربیننده «پیپ شاو») کار نگارش فیلمنامه بابیلون را انجام داده‌اند. با آن‌که آنها فیلمنامه خود را حدود هشت ماه قبل تحویل تهیه‌کنندگان آن دادند، اما به دلایل نامعلومی تاریخ شروع فیلمبرداری مجموعه اعلام نشده، اما طی چند روز گذشته تهیه‌کنندگان مجموعه، اطلاعات تازه‌ای درباره آن منتشر کرده‌اند. در کنار اعلام نام دنی بویل به‌عنوان کارگردان اپیزود اول بابیلون، نام بازیگران اصلی آن هم اعلام شده است. بریت مارلینگ، جیمی نسبیت و آدام دیکان از بازیگران مطرح تلویزیون انگلستان، نقش‌های اصلی بابیلون را بازی می‌کنند.

گفته می‌شود به احتمال زیاد چند بازیگر تلویزیونی آمریکا هم به‌عنوان بازیگر مهمان در اپیزودهای مختلف آن ظاهر شوند. به گفته مدیران شبکه چهار تلویزیون انگلستان، بابیلون در شش اپیزود تولید و فیلمبرداری خواهد شد و صاحب فصل‌های تازه هم نخواهد شد. کل صحنه‌های مجموعه در لوکیشن‌های مختلف شهر لندن فیلمبرداری می‌شود و این شهر، حضور و نقش مهمی در رویدادهای قصه دارد. دنی بویل و بقیه کارگردانان مجموعه (هنوز کسانی که باید اپیزودهای دیگر مجموعه را کارگردانی کنند، انتخاب و معرفی نشده‌اند) تمام قسمت‌های آن را به شیوه مستند کار خواهند کرد. به این ترتیب، حال و هوای مجموعه شبه مستند خواهد بود و تماشاگران با تماشای آن احساس خواهند کرد در حال دیدن مجموعه مستند داستانی هستند.

اوایل سال جدید میلادی برای شروع کار فیلمبرداری بابیلون تعیین شده است و خود مجموعه در ژانر پلیسی و اکشن تولید می‌شود. قصه مجموعه قصد دارد نگاهی صادقانه به نیروی پلیس در شهر لندن و در تمام سطوح آن بیندازد. به این ترتیب، نیروهای اداره پلیس ماموریت‌های مختلف خود را دنبال خواهد کرد. ریچارد میلر شخصیت اصلی قصه مجموعه (با بازی جیمی نسبیت) یک افسر مسئول پلیس است که هر روز با دردسرها و مشکلات تازه و متنوعی روبه‌روست. او تلاش می‌کند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد و رسانه‌های گروهی او را سخت زیر نظر دارند و اقداماتش را به شکلی گسترده بازتاب می‌دهند. ریچارد میلر بتازگی کسی را پیدا کرده که می‌تواند بیشترین کمک را به او در فعالیت‌های پلیسی‌اش بکند. این فرد کسی نیست جز لیز گراوی (با بازی بریت مارلینگ)، او یک زن جوان آمریکایی است که قدرت دید و تخیل زیادی دارد. لیز گراوی که سابقه کار رسانه‌ای خوبی هم دارد، قصد دارد در واحد پلیس شهر لندن انقلابی تازه راه بیندازد و سیستم کاری آن را تغییر دهد. به اعتقاد وی، رسانه‌های گروهی می‌توانند کمک بسیاری به اداره پلیس کنند و ارتباط نزدیک دو طرف کمک می‌کند میزان جرم و جنایت در سطح شهر کاهش زیادی پیدا کند. به باور لیز گراوی، مشکلات اداره پلیس هم می‌تواند مثل رویدادهای مهم سیاسی به خبر فوری (breaking news) تبدیل شود.

گفته می‌شود سازندگان مجموعه برای تولید آن از اداره پلیس شهر لندن کمک خواسته‌اند و قرار است ماموران اداره پلیس در نقش‌های خودشان جلوی دوربین مجموعه بازی کنند. آنها نقش‌های مکمل، فرعی و کم‌اهمیت مجموعه را بازی خواهند کرد. قصه مجموعه به زبانی درام، ماجراهای مختلف اداره پلیس را تعریف می‌کند و به تصویر می‌کشد. شرکت فیلمسازی دنی بویل هم در تولید بابیلون همکاری دارد. حضور رابرت جونز، تهیه‌کننده فیلم‌های مطرح «مظنونین همیشگی» و «چیزهای کثیف کوچک» میان تهیه‌کنندگان مجموعه، این امید را در دل منتقدان تلویزیونی ایجاد کرده که یک کار تمیز و باکیفیت تلویزیونی در معرض دید و قضاوت تماشاگران قرار گیرد. همکاری دنی بویل به‌عنوان کارگردان با رسانه تلویزیون در حالی است که وی بیش از 12 سال است به‌عنوان تهیه‌کننده و مدیر تولید با مجموعه‌های تلویزیونی همکاری دارد. او در ارتباط با همکاری‌اش با رسانه کوچک می‌گوید: «فرقی بین تلویزیون و سینما نمی‌بینم و عقیده دارم باید با هر دوی آنها همکاری کرد. بعضی وقت‌ها بعضی حرف‌ها را در تلویزیون راحت‌تر می‌توان بیان کرد. بعضی وقت‌ها در تلویزیون. حساسیت یا تعصب خاصی نسبت به کار در هیچ‌یک از این دو ندارم. همیشه کار به‌عنوان کارگردان را در تلویزیون دوست دارم و هر زمان احساس کنم فیلمنامه خوبی در اختیارم هست، در مقام کارگردان پشت دوربین مجموعه‌های تلویزیونی قرار خواهم گرفت. اگر دقت کنید، می‌بینید طی چند سال اخیر تعدادی از بهترین روایت‌های داستانی خیالی در مجموعه‌های تلویزیونی به نمایش درآمده‌ است. پس از خواندن فیلمنامه بابیلون متوجه شدم قصه‌ای بشدت جذاب را با لحنی واقعگرا تعریف می‌کند. چنین قصه‌ای را با این طول زمانی زیاد نمی‌توان در یک فیلم سینمایی قرار داد. باید آن را به صورت اپیزودی و در دل یک مجموعه تلویزیونی تعریف کرد. با این حال، در این قصه پیچیدگی خاصی می‌توان پیدا کرد که مناسب فیلم‌های سینمایی است، اما می‌خواهم آن را در یک کار تلویزیونی تجربه کنم. می‌خواهم ببینم فرصت‌ها و محدودیت‌هایم در یک مجموعه تلویزیونی چگونه و چقدر است.

تماشاگران سینما و تلویزیون دنی، بویل را برای درام اجتماعی میلیونر زاغه‌نشین می‌شناسند. او برای این فیلم در سال 2008 جایزه اسکار بهترین کارگردانی را گرفت. خود فیلم هم که جایزه اسکار بهترین فیلم سال را دریافت کرد، درباره نوجوانی است که در یک مسابقه هوش تلویزیونی پربیننده شرکت می‌کند و ناخواسته به تمام پرسش‌های مجری، پاسخ‌های درست می‌دهد و جایزه بزرگ نقدی آن را دریافت می‌کند. این محصول مستقل سینمای انگلستان که در هند و با حضور بازیگران هندی ساخته شده، بیش از صد میلیون دلار در آمریکای شمالی فروش کرد.

اسکرین اینترنشنال / مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها