زمانی نه‌چندان دور وقتی هنوز جنبش صهیونیسم، یهودیان ساکن کشورهای شرقی را وادار به مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی نکرده بود، در افغانستان حدود ۴۰ هزار یهودی زندگی می‌کردند و ریشه‌ای 800 ساله در این کشور داشتند اما هم‌اکنون از آن ۴۰ هزار نفر تنها یک نفر باقی مانده است.
کد خبر: ۶۱۵۸۹۳
تنها یهودی افغانستان

این یهودی «زابلون اسیمنتوف» نام دارد و همواره یکی از کرسی‌های شورای محلی شهر کابل پایتخت افغانستان را احراز می‌کند. در واقع وی تنها یهودی بر جای مانده از اقلیت یهودیان افغان است.

وی بر ادامه زندگی در افغانستان تاکید دارد، اگرچه همسر و دو فرزندش بیش از یک دهه است که به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده‌اند.

زابلون در این‌باره می‌گوید: خانواده‌ام همیشه به من اصرار می‌کنند که به آنها ملحق شوم. 12 سال پیش که به سرزمین‌های اشغالی سفر کردم، دو دختر 12 و 14 ساله‌ام را دیدم و از آن زمان تاکنون آنها را ندیده‌ام.

وی اظهار می‌کند: خودم هم نمی‌دانم چرا در افغانستان مانده‌ام و به زندگی در اینجا ادامه می‌دهم اما این اراده و خواست خداست.

با این حال او می‌گوید که از زندگی‌اش راضی و خشنود است و روزگار خود را به مراقبت از کتابخانه‌اش سپری می‌کند که در آن کتاب‌های نماز و دعای یهودیان وجود دارد و تاریخ برخی از آنها به 400 سال قبل باز می‌گردد و بخشی از وقت خود را با اندک گردشگران اروپایی و آمریکایی سپری می‌کند که به افغانستان سفر می‌کنند.

زابلون می‌افزاید: از طریق کمک‌های یهودیان جهان و رستورانی که چهار سال پیش آن را افتتاح کردم امرار معاش می‌کنم.

 

زابلون اسیمنتوف

 

 

زابلون اسیمنتوف

 

 

زابلون اسیمنتوف

 

 

زابلون اسیمنتوف

 

 

زابلون اسیمنتوف

 

 

زابلون اسیمنتوف

 

 

زابلون اسیمنتوف

 

 

زابلون اسیمنتوف


(ایسنا)

 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها