طلاق از دریچه جدیدترین آمارها

از سال 1387 در برابر هر صد ازدواج، 12 واقعه طلاق به ثبت رسیده، اما امسال در برابر هر صد ازدواج، 18 طلاق ثبت شده است؛ یعنی می‌توان گفت طی پنج سال اخیر، آمار طلاق بیش از 5/1 برابر افزایش یافته است.
کد خبر: ۶۱۵۵۱۷

اینها آمارهای رسمی‌ ای است که اخیرا از سوی سازمان ثبت احوال اعلام شده و تحلیل این آمارها بوضوح نشان می‌دهد آمار طلاق در کشور، با شتاب نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.

آمارهای دیگر از این حکایت دارد که به ازای هر هزار نفر جمعیت در ایران، دو واقعه طلاق در کشور ثبت می‌شود؛ در حالی که سال‌های گذشته، این آمارها کمتر از میزان فعلی بود و به ازای هر هزار نفر جمعیت، 7/1 طلاق اتفاق می‌افتد.

محمود گلزاری، معاون وزیر پیشین ورزش و جوانان هم اخیرا اعلام کرده بود که آمار طلاق در تهران 35 تا 40 درصد افزایش پیدا کرده است. به گفته این مقام مسئول، 50 درصد طلاق‌ها در پنج سال اول ازدواج به وقوع می‌پیوندد و 15 تا 20 درصد طلاق‌ها در سال اول ازدواج رخ می‌دهد که این هشداری برای زوج‌های جوان است.

وجود چنین آمارهای نگران‌کننده‌ای نشان می‌دهد اگر در همین مسیر فعلی حرکت کنیم، باید انتظار داشته باشیم آمار رسمی طلاق در پنج سال آینده از وضعیت کنونی هم پیشی بگیرد.

 

آمار طلاق در سایر نقاط جهان

براساس گفته‌های مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال، نسبت آمار طلاق به آمار ازدواج‌ها در ایران 3/16 درصد است که این شاخص در فرانسه 2/53، روسیه 6/52، نروژ 8/49، آلمان 8/48، کانادا 3/46، استرالیا 2/41، ژاپن 8/35، چین 2/21، ترکیه و اردن 3/20 درصد برآورد شده است.

همچنین نرخ طلاق در کشورهای فنلاند 6/2، کره جنوبی 5/2، نروژ 4/2، آلمان و استرالیا 3/2، فرانسه 1/2 و ژاپن 2 در هزار است که با این حساب، نرخ طلاق در این کشورها بالاتر از ایران است.

با این‌که نرخ طلاق در کشور ما همچنان از نرخ طلاق در کشورهای توسعه‌ یافته‌ پایین‌تر است، اما آمارها از این حکایت دارد که رفته رفته کشور ما به سمت نرخ طلاق در این کشورها در حال حرکت است.

در تحلیل آمارهای طلاق باید مولفه‌های فرهنگی را هم مدنظر داشت و نرخ طلاق در کشور را با نرخ طلاق در کشورهایی سنجید که از بعد فرهنگی با کشور ما تشابه دارند، زیرا بین فرهنگ رایج در هر کشور و آمار طلاق و ازدواج در آن، رابطه مستقیم وجود دارد و نمی‌توان بدون توجه به مقوله فرهنگ، آمارهای طلاق و ازدواج در کشوری را تحلیل کرد.

به بیان دیگر، در کشوری که به ازدواج به دید پیوندی معنوی نگریسته می‌شود، آمار 18 درصدی طلاق بین زوج‌ها و تغییر نوع نگاه به ازدواج و طلاق، نیاز به موشکافی و تامل بیشتر دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها