تاکنون از شباهت زمین و مریخ اطلاعات بسیاری منتشر شده است. با وجود فاصله این دو سیاره به یکدیگر و البته دمای قابل توجه مریخ، بسیاری از محققان تلاش کرده‌اند این سیاره را به عنوان میزبانی برای انسان‌ها مطرح کنند.
کد خبر: ۶۱۳۶۶۰

در همین خصوص تحقیقات بسیاری انجام شده تا ما را به این نتیجه برساند که آیا انسان می‌تواند روزی در مریخ زندگی کند. از این موضوع که بگذریم به مبحث جالبی می‌رسیم که به شباهت نشانه‌ای زمین و مریخ اشاره دارد. سطح مریخ و زمین، ساختاری کاملا متفاوت دارد اما می‌توان روی سیاره سرخ نیز اجزایی پیدا کرد که نمونه آن در زمین دیده می‌شود. از سوی محققان دانشگاه اپن انگلیس، اطلاعاتی درباره نقاط مشابه این دو سیاره برای سازمان فضایی اروپا تهیه شده و نقاط مورد نظر را برای چنین آزمایش‌هایی در دسترس قرار داده است. اولیور انگرر، مسئول اجرایی و هماهنگ‌کننده کاوش‌های انسانی سازمان فضایی اروپا گفته است، اگر می‌خواهید رودهای گدازه‌ای مریخ را بررسی کنید، باید بدانید نزدیک‌ترین معادل آن روی زمین در چه نقطه‌ای قرار دارد. با توجه به ماموریت خود، می‌توانید ایسلند، هاوایی یا تنریف را برای آزمایش انتخاب کنید. زمین علاوه بر داشتن مناطقی همانند سیاره سرخ برای آزمایش جاده‌ای مریخ‌نوردها مانند دهانه‌های برخوردی، مسیرهای گدازه‌ای و توندرا، نقاط بسیار داغ، بسیار سرد، اسیدی و نمکی هم دارد. در این مکان‌ها اخترزیست‌شناس‌ها می‌خواهند بررسی و مشاهده کنند که گونه‌های احتمالی جان‌سخت در دیگر سیاره‌ها را چگونه و در چه نقطه‌ای می‌توان یافت. این راهنما همچنین جزئیاتی شبیه جزئیات راهنماهای کتاب‌های لونلی پلانت (راهنمای سفرهای توریستی به کشورهای مختلف) برای این مناطق ارائه می‌کند، از جمله این که هر سفر چقدر هزینه خواهد داشت، چه زمانی باید به آنجا رفت و آیا شرایط خطرناک یا حیات‌وحش کشنده‌ای دارد یا خیر. برای مثال، این راهنما هشدار می‌دهد اگر به مناطق دور افتاده صحرای آتاکاما در شیلی می‌روید، (جایی برای آزمودن سرما و خشکی بیش از حد مریخ ) باید مراقب وسایل خود باشید.

«این بیابان خالی نیست؛ چند عملیات فعال معدن‌کاوی در آنجا در جریان است و افراد زیادی در حال تردد در این بیابان هستند؛ در نتیجه هیچ یک از مواد یا وسایل خود را به حال خود رها نکنید؛ در غیر این صورت اثری از آنها نخواهید یافت.» به بازدیدکنندگان دهانه برخوردی بارینجر در آریزونا هم هشدار داده می‌شود با خود سایه‌بان و مقدار زیادی آب ببرند و مراقب گله‌های گاو باشند. اکنون، عمده تمرکز این راهنما بر نقاطی است که شبیه سطح مریخ و ماه است ولی این پروژه در حال پیشرفت است و وقتی نتایج دیگر پروژه‌های تحقیقاتی و ماموریت‌های سیاره‌ای آینده به آن اضافه شوند، کامل‌تر خواهد شد. روکو مانسینلی در موسسه SETI در مانتین ویو کالیفرنیا می‌گوید: به نظر می‌رسد خیلی مفید است. اگر من علاقه‌مند به اجرای یک تحقیق میدانی در مریخ یا هر جای عجیب و غریب دیگر بودم، این راهنما می‌توانست جای خیلی خوبی برای شروع کار باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها