سیل تقاضا برای تعویض باتری معیوب تلفن هوشمند گلکسی S4 در ایران، موجب کمبود باتری در بازار شده است

افزایش شکایت از یک پرچمدار

فقط چند ماه پس از ورود گوشی گرانقیمت گلکسی‌ S4 ساخت شرکت سامسونگ به بازار، بسیاری از خریداران این تلفن در ایران با اشکال فنی در باتری آن مواجه شده‌اند، به‌گونه‌ای که سیل تقاضا برای تعویض باتری آخرین پرچمدار سامسونگ، نمایندگی خدمات پس از فروش این شرکت در ایران را با کمبود باتری مواجه کرده و صف‌های طویلی از خریداران در انتظار ورود باتری به بازار ایران است.
کد خبر: ۶۱۱۴۶۵

پیش از این بسیاری از دارندگان S4 با مشکل داغ شدن بیش از حد این تلفن مواجه بودند اما اکنون بیشترین شکایت از ورم​کردن باتری آن و اختلال در شارژ این تلفن گزارش شده است، به گونه‌ای که به گفته یکی از کارکنان بخش خدمات پس از فروش سامسونگ در ایران، بیم آن می‌رود باد کردن بیش از حد باتری این گوشی به انفجار و آتش گرفتن آن منجر شود. این اشکال فقط به ایران و تلفن‌های فروخته شده در کشور ما اختصاص ندارد، تا جایی که مدیرعامل شرکت کره‌ای سامسونگ هم به این مشکل اذعان کرده و قول داده است فرم جدیدی برای باتری گوشی پرفروش خود جایگزین کند تا مشکلات رفع شود. با این حال بسیاری از کاربران ایرانی این محصول، به‌دلیل نبود اطلاع‌رسانی و خدمات کافی دچار معضلاتی شده‌اند.

پیش از این سایت آلمانی Mobifilip از وجود چنین مشکلی در میان دارندگان S4 در آلمان خبر داده و گفته بود بالغ بر 30 درصد گوشی‌های فروخته شده در این کشور در باتری‌هایشان دچار مشکل بوده‌اند؛ مشکلاتی همچون تورم باتری و ناتوانی در نگهداری شارژ برای مدت طولانی.

پرچمدار سامسونگ در سراشیبی

سامسونگ گلکسی S4، عنوان پرفروش‌ترین پرچمدار اندرویدی را یدک می‌کشد، به طوری که تا اوایل مهر امسال، حدود ۴۰ میلیون از این دستگاه در سراسر جهان به فروش رفت. اما همیشه پرفروش‌‌ترین‌ها بهترین‌ها نیستند. یکی از معایب این گوشی باتری نامناسب آن است. سامسونگ از یک باتری لیتیوم یون۲۶۰۰ میلی‌آمپری روی گلکسی‌S4 استفاده کرده است که کارشناسان معتقدند این باتری برای پردازنده و صفحه نمایش این گوشی مناسب نیست. علاوه بر این باتری‌های لیتیوم یون (Lithium-ion) سابقه بدی در داغ شدن بیش از حد، آتش گرفتن و منفجر شدن دارد، اما با وجود این هنوز هم در بیشتر وسایل الکترونیکی از جمله موبایل‌ها استفاده می‌شود. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد باتری تعداد قابل توجهی از کاربران تلفن همراه هوشمند گلکسی S4 سامسونگ مشکل دارد، از داغ شدن بیش از حد این باتری گرفته تا ورم کردن و مشکلات دیگر. در این میان شرکت سامسونگ اعلام کرده که آنها باتری گوشی‌های مشکل‌دار را تعویض می‌کنند. این کار برای کاربران خارجی با مراجعه آنها به نزدیک‌ترین مرکز سرویس Samsung Electronics امکان‌پذیر است. اما در ایران ماجرا به گونه دیگری پیش می‌رود. این موضوع در ایران رسانه‌ای نشده و دارندگان این تلفن هنوز نمی‌دانند چه مشکلی گوشی گرانقیمت آنها را تهدید می‌کند.

یک کاربر ایرانی به نام کامبیز در وبسایتی درباره گوشی گلکسی‌ S4 خود نوشت: «گرم شدن بیش از حد، بلای جان باتری این گوشی شده است. گرما باعث شده قاب اصلی کمی تاب بردارد و در نتیجه صفحه نمایش در این قاب فیکس نشده و به بیرون متمایل شده است. در حالی که از شرکتی که یک برند جهانی است انتظار می‌رود در سخت‌ترین شرایط گوشی خود را آزمایش کند و بعد آن را راهی بازار کند. نه این‌که بعد از فروش در سطح گسترده کاربران متوجه شود که هنگام کار عادی‌ مانند فیلمبرداری بشدت داغ می‌شود.»

محمد یکی دیگر از دارندگان این محصول سامسونگ نیز می‌گوید: «من مدل i9505 گلکسی‌ S4 را دارم. امروز متوجه شدم که رنگ نیمه بالای صفحه کمی تیره متمایل به بنفش شده است. فکر می‌کنم از داغی بیش از حد باشد. چون فقط نیمه بالای گوشی داغ می‌کند.»

کشور پرمصرف با کمترین خدمات

سامسونگ یکی از چند شرکت‌ خارجی فعال در ایران است. روزانه هزاران ایرانی، محصولات سامسونگ از لوازم خانگی، صوتی ـ تصویری و دوربین عکاسی و فیلمبرداری گرفته تا لوازم کامپیوتری را خریداری می‌کنند و ایران یکی از بزرگترین بازارهای مصرفی محصولات و خدمات این شرکت در منطقه به‌شمار می‌رود. این شرکت، سایتی برای مشتریان ایرانی خود دارد که محصولات تجاری و مصرفی را به آنها معرفی می‌کند، قاعدتا آنها باید برای پشتیبانی از محصولاتش هم فکری کرده باشد. سام سرویس، مرکز پشتیبانی محصولات صوتی و تصویری، خانگی و کامپیوتری سامسونگ است و مرکز پشتیبانی تلفن‌های همراه سامسونگ، همراه سرویس خاورمیانه خوانده می‌شود.

به گزارش سایت سامسونگ سنتر هم‌اکنون سه نوع گارانتی برای گوشی‌های سامسونگ در بازار موجود است؛ گارانتی پارس مایکروتل، گارانتی پارس سامتل و گارانتی اینترنشنال که مرکز خدمات پس از فروش همه آنها شرکت همراه سرویس خاورمیانه است و تفاوت چندانی در ارائه خدمات ندارد.

اگر شما هم مانند صدها ایرانی دیگر، سامسونگ گلکسی‌S4 خریده‌اید ولی مثل خیلی‌های دیگر با مشکل در باتری آن مواجه شده‌اید، حتما قبل از هر چیز با یک جستجوی اینترنتی به «همراه سرویس خاورمیانه» رسیده‌اید. این مرکز در ساعات اداری، به‌صورت تلفنی و حضوری پاسخگوی شماست. با تشریج مشکلتان به‌صورت تلفنی یا حضوری، مسئول گارانتی که احتمالا روزانه بارها درباره این مشکل توضیح داده، بدون درنگ از شما می‌پرسد: «باتری گوشی شما باد کرده است؟» اگر پاسخ شما مثبت باشد، تأکید می‌کند در صورت داشتن گارانتی، باتری آن رایگان تعویض خواهد شد، اما این تعویض باتری آنقدرها هم بی‌دردسر نیست، از آنجا که نمایندگی‌های سامسونگ در ایران به اندازه کافی باتری جدید برای تعویض باتری‌های مشکل‌دار در اختیار ندارند، باید 15 - 10 روز در انتظار بمانید تا شاید باتری جدید به ایران هم برسد. مسئول پشتیبانی این شرکت در تماس تلفنی اشاره کرد که به‌دلیل نبودن باتری، باید صبر کرده و 10 روز دیگر دوباره تماس بگیریم. البته اگر راضی شوید که گوشی خود را چند روز در این مرکز بگذارید، در صورت رسیدن باتری زودتر نوبت‌تان می‌شود. اگر هم گوشی جایگزینی ندارید که در این مدت از آن استفاده کنید، بهتر است بدانید که گوشی دیگری در این مدت از طرف سامسونگ در اختیار شما قرار نمی‌گیرد. در ضمن فراموش نکنید که گارانتی شما به دلیل نه چندان مشخصی فقط تا شش ماه شامل باتری می‌شود و بعد از این مدت، گارانتی به آن تعلق نمی‌گیرد! پس اگر متوجه اختلالاتی در باتری گوشی خود شده‌اید، بهتر است سریع‌تر اقدام کنید.

خبرنگار جام‌جم برای پیگیری این موضوع با مهندس افشاری، مدیر پشتیبانی خدمات پس از فروش سامسونگ در ایران تماس گرفت اما وی، هرگونه مشکلی را در این زمینه تکذیب کرد، اما هنگامی که خبرنگار جام‌جم، محتوای مکالمه یکی از دارندگان گوشی سامسونگ S4 با همکاران وی را با او در میان گذاشت که تائیدکننده تعداد زیاد درخواست‌ها برای تعویض باتری بود، افشاری به گفتن چند جمله اکتفا کرد: «وجود اشکال در درصدی از محصولات آن شرکت اجتناب‌ناپذیر است و مشکل کمبود قطعات به واردات غیرقانونی گوشی‌ به کشور برمی‌گردد؛ موضوعی که باعث می‌شود برنامه‌ریزی نمایندگی سامسونگ در ایران برای واردات قطعات یدکی با مشکل روبه‌رو شود.» با این حال افشاری قبول نکرد که تلفن‌های گلکسیS4 آن شرکت با مشکل در باتری مواجه شده است. این در حالی است که مدیرعامل کره‌ای شرکت موبایل سامسونگ به این مشکل اذعان کرده و صف طویل دارندگان این تلفن برای تعویض باتری‌های معیوبی که به گفته همکاران مدیر پشتیبانی خدمات پس از فروش سامسونگ در ایران، حتی می‌تواند به انفجار آن در دست کاربر بینجامد، تائید کننده این موضوع است.

پرسش این است که چرا چنین شرکت بزرگی، با توجه به بازار مصرف متنوع و پرسودی که در ایران دارد، خود را متعهد به پاسخگویی و اطلاع‌رسانی گسترده نمی‌داند. آیا بهتر نبود در این شرایط نمایندگی سامسونگ در ایران هم مانند دیگر نمایندگی‌های فروش این کمپانی در سراسر جهان فراخوانی برای جمع‌آوری و تعویض باتری‌ها صادر می‌کرد یا حداقل کارکنان این شرکت پاسخ‌های خود را با هم هماهنگ می‌کردند تا شاهد پاسخ‌های متناقض از پرسنل یک شرکت نباشیم. به‌نظر می‌رسد سامسونگ باید احترام بیشتری به مصرف‌کنندگان ایرانی خود بگذارد چون یکی از بزرگ‌ترین بازارهای منطقه شرق آسیا و شمال آفریقا را تشکیل می‌دهد.

باتری جدید یا همان قدیمی؟

براساس گزارش Trusted Reviews، بعضی از دارندگان تلفن هوشمند گلکسیS4 با این مشکل مواجهند که میزان شارژ باتری آنها ناگهان از حالت پر به ۳۰ درصد می‌رسد که این دقیقا به‌دلیل وجود مشکل در باتری دستگاه است. سامسونگ جهانی اعلام کرده است که این افراد می‌توانند باتری معیوب خود را رایگان تعویض کنند؛ موضوعی که در ایران به داشتن گارانتی محدود شده است. این‌که آیا باتری جدید قابل اطمینان است یا نه حتی برای کاربران خارجی سامسونگ هنوز مشخص نیست. اگر زیادی بدشانس بودید و باتری دوم شما هم معیوب بود چه؟ آنگاه باید دوباره برای چند روز یا حتی چند هفته از گوشی گرانقیمت‌تان دل بکنید و آن را به تعمیرگاه بسپارید. اگر گارانتی هم نداشته باشید، آن وقت حتی هزینه هم با خود شما خواهد بود. البته اینها در بهترین شرایط است، زیرا حتی ممکن است گوشی شما آتش گرفته و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به شما و سلامت‌‌تان وارد شود.

نارنجک‌های همراه

یک مرد چینی در خانه‌اش نشسته و مشغول بازی با گلکسی S4 بود که ناگهان تلفنش آتش گرفت. او گوشی را به گوشه‌ای پرت می‌کند و همین امر باعث آتش گرفتن مبل و سپس پرده‌های خانه می‌شود. مرد چینی بسرعت همراه خانواده به بیرون از خانه می‌رود و آتش گرفتن خانه و خودروی مرسدسش را تماشا می‌کند تا نیروهای امدادگر برسند. هرچند درباره صحت و سقم این ماجرا هیچ اظهار نظری از سوی سامسونگ نشده اما این حادثه، اولین و تنها حادثه‌ای نیست که این روزها درباره آتش گرفتن تلفن‌های همراه می‌شنویم. علت بیشتر آتش‌سوزی‌ها و انفجارهای اخیر گوشی‌هایی مانند آیفون ۵ و گلکسیS4، استفاده از باتری یا شارژر تقلبی و بی‌کیفیت اعلام شده بود، اما حتی در مواقعی که صحبتی از شارژر و باتری تقلبی هم نیست، باز شرکت‌های سازنده هیچ دلیلی در مورد آتش گرفتن خود به خود این دستگاه‌ها اعلام نمی‌کنند. به همین دلیل در بسیاری مواقع مشخص نمی‌شود که دلیل آتش گرفتن تلفن‌های همراه دقیقا چه بوده است.

بیش از هر چیزی گفته می‌شود که یک اتصال کوتاه برای باتری لیتیومی دستگاه‌ها مشکل ایجاد می‌کند و گرمای حاصل از آن باعث ذوب شدن تلفن همراه می‌شود. کارشناسان معتقدند، هنگامی که گوشی موبایل منفجر شده و آتش می‌گیرد، اولین بخشی که شعله‌ور می‌شود، باتری دستگاه است. جالب آن‌که بیشتر این حوادث هم برای گوشی‌های شرکت‌های معتبر و پر‌فروش دو شرکت اپل و سامسونگ بوده است، اما بیشتر مواقع این موارد از طرف شرکت‌های مسئول پیگیری نمی‌شود. پیش از این شرکت‌های نوکیا، دل، اپل، لنوو، پاناسونیک، شارپ، توشیبا، هیتاچی و فوجیتسو به‌دلیل گرم شدن بیش از حد باتری‌ها، فراخوانی برای محصولات خود منتشر کرده بودند اما این‌بار سامسونگ حداقل در ایران در سکوت خبری، حتی باتری‌هایی که گفته می‌شود اصلاح شده را در اختیار مشتریان ایرانی خود قرار نمی‌دهد. بسیاری از ایرانی‌ها که در صف انتظار برای تعویض باتری گوشی خود قرار گرفته‌اند، منتظرند باتری‌های جدید به دست شرکت برسد تا دوباره بتوانند از تلفن خود استفاده کنند.

میترا ناصری / جام​جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها