در اتفاقی نادر، 2 مقام ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حراج «کریستیز» شرکت کردند

ایران رکورددار هنر خاورمیانه باقی ماند

در شب نخست حراج کریستیز دبی، نسخه دوم دیوار پرسپولیس، اثر پرویز تناولی ٩٤٠ هزار دلار چکش خورد و بخت با هنر ایران یار بود که نقاشی فهر النسا زید هنرمند ترکیه‌ای ـ اردنی که پیش بینی می‌شد بین سه تا چهار میلیون دلار به فروش رود، از دو میلیون و 700 هزار دلار فراتر نرفت و ایران با رکورد 8‌/‌2 میلیون دلاری تناولی که سال 2008 رقم خورد، همچنان رکورددار فروش آثار هنری در خاورمیانه باقی‌ماند. در این شب همچنین در اتفاقی نادر، دو مقام ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وارد سالن گودفین هتل امارات تاورز دبی (محل برپایی حراج) شدند.
کد خبر: ۶۱۱۱۳۷

به گزارش خبرگزاری‌ها، شامگاه سه‌شنبه هفتم آبان، نیمی از هشت اثر ایرانی حاضر در شب نخست حراج کریستیز دبی به فروش رسید و نسخه دوم دیوار پرسپولیس تناولی با فروش ٩٤٠ هزار دلاری، رکورد دوم این شب را از آن ایران کرد و البته حضور علی مرادخانی، معاون هنری و مرتضی کاظمی، مشاور اقتصادی وزیر ارشاد باعث شد، بخش خصوصی پس از سال‌ها نوعی اطمینان خاطر، دلگرمی و پشتیبانی از سوی دولت احساس کند.

اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، تلاش عربی ـ ترکی برای شکستن رکورد ایرانی خاورمیانه با شکست روبه‌رو شد و نقاشی فهر النسا زید، هنرمند ترکیه‌ای ـ اردنی حتی به سه میلیون دلار (قیمت پایه اثر) نرسید تا دیوار پرسپولیس (نسخه یک) پرویز تناولی، همچنان آقای هنر خاورمیانه باقی بماند. در میان ٢٢ اثر خارجی دیگر، گریگوسیان هنرمند فقید لبنانی با فروش ٦٠٠ هزار دلاری و قارم عربستانیبا فروش ٥٤٥ هزار دلاری رتبه سوم و چهارم را به خود اختصاص دادند.

اما در میان آثار ایرانی‌ها، نقاشیخط عمودی سیدمحمد احصایی با فروش ٣٤٠ هزار دلاری رکورد بعدی این شب و اثر افقی وی با فروش ١٥٠ هزار دلاری رکورد نهم را از آن خود کرد. نقاشی کامی یوسف‌زاده صد هزار دلار فروخته شد و دو اثر فرهاد مشیری، یک مجسمه تناولی و نقاشی رضا درخشانی به فروش نرسید.

تبریک برای شکسته‌نشدن رکورد ایران

علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهمان ویژه پانزدهمین حراج کریستیز دبی بود. حضور یک مقام دولتی در این رویداد بین‌المللی بخش خصوصی، بسیار مورد توجه مجموعه‌داران و خریداران چندملیتی قرار گرفت.

مرادخانی دقایقی پس از پایان شب نخست حراج در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران، قبل از هرچیزی حفظ رکورد ایرانی خاورمیانه را تبریک و درباره دلایل حضورش گفت: شاهدم در این چند سال ـ که حراج کریستیز دبی برپا می‌شود ـ چه در سطح رسانه‌ای و چه در جامعه هنری، موج و تکاپوی خاصی پدیدار می‌شود که بسیار جالب توجه است. باید این پدیده را بدرستی شناخت و از نقاط مثبت آن بهره گرفت.

وی افزود: رونق اقتصاد هنر برای وضع فعلی جامعه هنری ما امری حیاتی است. لذا بدیهی است ما در جهت فرهنگسازی و توسعه آن، از شناسایی الگوهای موفق دریغ نخواهیم کرد.

مرادخانی به تاثیر مستقیم حراج کریستیز دبی بر بازار داخلی هنر ایران اشاره کرد و افزود: مدت‌هاست از طریق نخبگان هنری‌مان و نیز مدیران محترم گالری‌ها ضرورت حمایت هدفمند از چنین رویدادهای بین‌المللی‌ای را می‌شنوم. قطعا ما با حفظ استقلال بخش خصوصی، برنامه‌های مدونی در این باره تدوین و اجرا می‌کنیم، اما پیش و بیش از هر چیزی، خودباوری همه ارکان بخش خصوصی‌مان، از هنرمند گرفته تا گالری‌دار و مجموعه‌دار الزامی است.

نظر مشاور اقتصادی وزیر

مهندس مرتضی کاظمی، مشاور اقتصادی وزارت ارشاد هم گفت: برپایی 14 دوره کریستیز دبی تاثیرات مثبت متعددی برای هنر ایران به ارمغان آورد؛ هنر ایران بر بلندای این سکوی مورد اطمینان جهانی به دنیا معرفی و ثابت شد که می‌توان روی آثار هنرمندان ایران سرمایه‌گذاری کرد و به‌موازات آن بازار داخلی هنر ایران پدید آمد؛ همچنین ارتقای قیمت آثار هنری، امکان امرار معاش از راه فروش آثار هنری و امید بخشی به نسل جوان هنرمند، از دیگر دستاوردهای اتخاذ این رویکرد بود.

کاظمی با بیان این نکته که دولت برنامه‌های همه‌جانبه‌ای برای توسعه، نهادینه کردن و ساماندهی اقتصاد فرهنگ و هنر دارد، خاطر نشان کرد: حمایت از بخش خصوصی محور اصلی این برنامه‌ها خواهد بود. ما اکنون در حال مطالعه و تهیه مقدمات راهبردهای زیرساختی و مشورت با نخبگان این امر هستیم تا رویکردهایی نوین و کارآمد تقدیم جامعه هنری کنیم.

تقویت سهم هنر ایران از مارکت‌های بین‌المللی

دکتر علیرضا سمیع‌آذر، مدرس تاریخ هنر و مدیر پیشین موزه هنرهای معاصر تهران ـ که او را به عنوان نماینده کریستیز در ایران هم می‌شناسند ـ در حاشیه حراج کریستیز، خبر نخست این دوره را حضور مقامات عالی‌رتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و آن را نوید بزرگی برای توانمندی هرچه بیشتر بخش خصوصی ارزیابی و تصریح کرد: این حضور به بخش خصوصی اطمینان خاطر خواهد داد تا در زمینه اقتصاد هنر سرمایه‌گذاری گسترده‌تری انجام‌دهد.

سمیع آذر خواهان برنامه‌ریزی دولت برای ورود سرمایه‌های بزرگ به بازار هنر شد تا از این رهگذر، سهم مبادلات ایران در مارکت بین‌المللی رشد معناداری یابد.

در شب دوم حراج کریستیز، آثاری از هنرمندان شناخته‌شده‌ از جمله عباس کیارستمی، افشین پیرهاشمی، علی شیرازی، بهمن جلالی، حسین زنده‌رودی و فرامرز پیلارام چکش خورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها