یک متخصص داخلی گفت: شایع‌ترین علت شقاق مقعد، یبوست مزمن است که علت اصلی ایجاد این عارضه تغذیه نادرست است.
کد خبر: ۶۰۹۶۶۱

دکتر ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که شقاق مقعد ترک و شکاف در پوست اطراف آن است، افزود: معمولا این ترک گاهی تا پایین انتشار یافته و تارهای عضلانی را درگیر می‌کند. شقاق مقعد بسیار دردناک است و بیمار هنگام دفع مدفوع، درد شدیدی احساس می‌کند. ممکن است خون‌ریزی هم وجود داشته باشد و در بیشتر موارد خارش در مقعد احساس می‌شود. پس از ایجاد صدمه در بافت اطراف مقعد با هر نوبت دفع مدفوع، شکاف دوباره باز شده و به مدفوع آلوده می‌شود. وی با بیان این‌که علت اصلی ایجاد شقاق مقعد تغذیه نادرست است، تاکید کرد: پرهیز از یبوست با مصرف میوه‌های تازه آبدار هر 5 ساعت یکبار و نوشیدن یک لیوان آب، هر دو ساعت یکبار، در پاکسازی روده و پیشگیری از یبوست بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین عامل در درمان شقاق مقعد، استفاده از جیره غذایی طبیعی و ساده است؛ مصرف سبزیجات برگ سبز، بویژه اسفناج، حبوبات، گوجه فرنگی، کاهو، پیاز، کلم، شلغم و هویج، انجیر، کشمش و لبنیات است.

بخور، مانع چروک پوست

یک متخصص پوست گفت: بخور دادن به تغییرات موقت در ظاهر پوست و شفاف کردن آن کمک می‌کند و بیشتر به افرادی که پوست خشکی دارند، توصیه می‌شود.

دکتر عبدالرضا عرفانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که یکی از راه‌های پاک کردن پوست، بخور دادن آن است، اظهار کرد: به وسیله بخور منافذ پوست باز شده و آماده تغذیه از انواع ماسک‌ها می‌شود. باز شدن منافذ پوست، نفوذ و جذب بهتر کرم‌ها و رطوبت‌رسان‌ها و همچنین تسریع جریان خون از جمله فواید بخور دادن است.

وی با اشاره به این‌که بخور را می‌توان یک بار در هفته انجام داد و پس از آن از ماسک‌ها استفاده کرد، افزود: در مواقعی که احساس می‌کنیم پوست نیازمند آب‌رسانی است می‌توان بخور داد. البته افرادی که پوست خشک دارند، بلافاصله بعد از بخور باید از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنند. پس بخور دادن به دلیل این‌که پوست پاک‌سازی می‌شود، باعث شادابی آن نیز می‌شود، زیرا بخار آب سلول‌های خشک پوست را آب‌رسانی می‌کند و پوست به صورت موقت شاداب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها