کد خبر: ۶۰۹۴۳۰
تهدیدی برای بزرگان رئال

رافائل واران با داشتن 20 سال سن به مهره اصلی خط دفاعی تیم‌های فوتبال رئال‌مادرید و ملی فرانسه تبدیل شده است. او وقتی فقط 17 سال داشت، بازیکن ثابت باشگاه لانس فرانسه شد و هرچند تا به حال بیشتر از چهار بازی ملی انجام نداده، اما دیدیه دشان، مربی خروس‌های آبی که باید تیمش را در مرحله پلی‌آف جام‌جهانی 2014 شرکت بدهد، آشکارا نشان داده واران فرد انتخابی او برای پست مدافع وسط استاپر در حال حاضر و برای آینده است. او در رئال به قدری خوب و قدرتمندانه کار کرده که بارها به قیمت نیمکت‌نشین شدن بازیکنانی نامدار در حد په‌په و سرخیو راموس تمام شده است.

با این سن کم چطور این همه عقل و تجربه دارید؟

شاید قضیه به رقابت من با برادرم برگردد. او دو سه سالی از من بزرگ‌تر است و بسیار با عقل و خرد عمل می‌کند. هدف و ایده‌آل من همیشه این بوده که به او برسم و مثل او بشوم و همین مساله رشد فکری بیشتر مرا موجب شده است. از طرف دیگر، مرا از بدو نوجوانی به مدرسه شبانه‌روزی فرستادند و این امر باعث شد بیشتر روی پای خودم بایستم و از عنفوان جوانی مستقل و باتجربه شوم.

وقتی پیشنهاد رئال رسید 18 سال بیشتر نداشتید. آیا به این فکر نیفتادید که نه بگویید و یکی دو سالی بیشتر در وطن‌تان بمانید و پخته‌تر شوید؟

افکار مختلف شامل همین مساله به مغزم خطور کرد، اما خوزه مورینیو، سرمربی وقت رئال مرا قانع کرد که به آنجا بروم. او گفت مطمئن باش رشد می‌کنی و به درجات بالایی می‌رسی و می‌توانی در رئال هم فیکس بشوی و همین‌طور هم شد.

بازیکنان این تیم چطور؟ آنها چگونه با شما برخورد کردند؟

آنها هم کمک زیادی طی این مدت به من کرده‌اند. من با ‌آنها تجربیات و برداشت‌های شخصی‌ام را در میان گذاشته‌ام و ‌آنها هم نظرات‌شان را به من داده‌اند تا من یک جمع‌بندی کامل داشته باشم. در ابتدای آمدنم به رئال به زبان اسپانیایی اشراف نداشتم، اما حضور معدودی فرانسوی‌زبان مثل زین‌الدین زیدان بزرگ در آنجا این مشکل مرا تا حدی حل کرد. او به من توصیه کرد با دیگران بجوشم و زبان اسپانیایی را هر چه سریع‌تر بیاموزم و اینچنین بود که راه افتادم و یک رئالی شدم.

آیا پدر و مادرتان با توجه به کمی سن‌تان راضی به این انتقال بودند؟

مخالف هم نبودند. آنها همیشه به من نصیحت کرده‌اند مغرور نباشم و برعکس افتادگی پیشه کنم و خودم را بالاتر از همگان ندانم، ادای دیگران را درنیاورم و برای ارتقای سطح کارم بشدت بکوشم. در رئال نیز په‌په همیشه نصایح ارزشمندی به من کرده است و اصرار بر این دارد هیچ‌گاه روحیه پیروزی‌خواهانه‌ام را از دست ندهم.

شما بسیار سریع و در همان اوایل پیوستن‌تان به رئال برای این تیم به میدان آمدید. آیا خودتان انتظار این شروع بسیار سریع را داشتید؟

از حرف‌های مورینیو در روزهای قبلی فهمیده بودم او مرا برای این مهم انتخاب کرده و نقشه‌هایی در سر دارد. وی به من گفت بازی با پیراهن رئال بسیار سخت و پرفشار است و باید نشان بدهم از عهده‌اش برمی‌آیم و من نیز نهایت تلاشم را به کار گرفتم. او مربی بزرگ و صادقی است و همیشه به چیزی که می‌گفت عمل می‌کرد و وعده‌هایش را به اجرا درمی‌آورد. امیدوارم کارلو آنچلوتی که امسال جای او را در برنابئو گرفته، همین قدر با من صادق باشد، هرچند کمتر به من بازی داده است.

چه چیزی در مورینیو بیشتر نظر شما را جلب می‌کرد؟

شخصیت و کاریزمای ویژه او و این نه تنها نظر من، بلکه ایده تمام بازیکنان رئال است. او یک طراح درجه اول است و فقط با کسب پیروزی آرام می‌گیرد و این را به تمام شاگردانش نیز منتقل می‌کند.

به سوابق روشن او نگاه کنید. وی هر جا رفته، یک تیم مبارز و تشکیلاتی ماندگار را بر جای نهاده است.

کدام مدافع دیگر الگوی شما بوده است؟

هموطنم لیلیان تورام که بازیکن سابق تیم ملی فرانسه بود از نظر من یک الگوی کامل به خاطر شکل و روش بازی‌اش است.

او از همه جهات خوب بود، چه به لحاظ فن و قدرت و چه از نقطه‌نظر جوشش روحی و میزان همت. من کتاب خاطرات او را هم خوانده‌ام و خوب می‌تواند با نوشته‌هایش سایرین را به حرکت بیشتر و بهتر وادارد.

شما را با تیاگوسیلوا، رکن اصلی فعلی خط دفاعی تیم ملی برزیل هم قیاس کرده‌اند.

او شاید اینک بهترین بازیکن دنیا در این پست باشد و در نتیجه قیاس شدن با او برای من یک افتخار است. با این حال ما فقط در پاره‌ای موارد به یکدیگر شبیه هستیم. مثل میل به شروع حرکت از قلب خط دفاعی یا به پیش تاختن در زمان نواخته شدن ضربات ایستگاهی به قصد گلزنی، اما در سایر موارد به شکل متفاوت بازی می‌کنیم. من هنوز در ابتدای راه قرار دارم و باید چیزهای زیادی را بیاموزم، از جمله در نبردهای تن به تن و دوئل‌های رودررو با بازیکنان رقیب، ولی تیاگو سیلوا مدت‌هاست از این حد و مرزها گذشته و بازیکن برجسته‌ای شده است. او از من بسیار پیش است.

ولی شما معمولا در زمان حرکت به سمت جلو درست عمل می‌کنید. آیا در گذشته و مثلا در نوجوانی‌تان در خط حمله بازی می‌کردید؟

نه، در خط حمله نبودم، اما چیزی که گفتید از غرایزم برمی‌خیزد و وقتی جلو می‌روم براساس شرایط همان لحظه و روند گردش توپ تصمیم می‌گیرم که چه کار کنم. فکر می‌کنم توانایی‌ام در زدن گل بیش از اینها باشد.

سال بعد برزیل میزبان جام جهانی است و این به طور مستقیم به این معناست که شانس قهرمان شدن دیگران اندک است. در این باره چه نظری دارید؟

بدیهی است برزیل قدرت اول مسابقات باشد، اما این به معنای ناامیدی سایرین نیست. در برزیل مردم با فوتبال زندگی می‌کنند و این سبب می‌شود ما یک دوره ویژه و متفاوت جام جهانی را در پیش داشته باشیم و این مهم‌ترین قسمت مساله است، زیرا مردم در درجه اول یک تورنمنت زیبا و رقابت‌های جالب را می‌خواهند.

چقدر برای فرانسه در آنجا شانس قائلید، البته به شرطی که از مرحله پلی‌آف جان سالم به در ببرید و مسافر برزیل شوید.

طبعا کار بسیار سختی را پیش رو داریم، ولی جام جهانی میدانی باز برای تمام تیم‌هایی است که کار کرده و طالب پیشرفت هستند و در عین حال هراسی از نام‌ها ندارند. ما باید متحد باشیم و ترکیب درستمان را بشناسیم و امیدوارانه به پیش برویم. خوشبختانه دیدیه دشان، مردی است که این اصول را برآورده کرده و تیم‌ ما در همین مسیر به پیش می‌رود.

منبع: Fifa.com / وصال روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها