معاون وزیر امور خارجه در دولت اصلاحات در واکنش به ذوق زدگی برخی از صاحب نظران بعد از مکالمه تلفنی روحانی و رئیس جمهور آمریکا این ذوق زدگی را ناشی از عدم آگاهی نسبت به ماهیت آمریکا دانست و گفت: بسیاری از صاحبان نظران امروز ایران عمق دانش‌شان یک وجب است و باید مراقب باشند از این ذوق زدگی ها اتفاقی رخ ندهد که در آینده در تاریخ شرمنده شویم.
کد خبر: ۶۰۸۶۵۸
همه از یک تلفن خوششان آمده کسی نمی‌پرسد مابه ازای آن چیست؟

کتاب چند پرده از داستان روابط ایران و آمریکا و مقالات دیگر به قلم محمدرضا دبیری و به همت انتشارات هرمس عصر امروز با حضور  سید محمد صادق خرازی و عباس ملکی رونمایی شد.

این کتاب شامل چند مقاله سیاسی - تاریخی درباره وقایع مهم سیاسی و تاریخی ایران پس از مشروطه و تا دوران معاصر است که تحولات روابط ایران و آمریکا را در چند پرده به نمایش می گذارد.

خرازی معاون سابق وزیر امور خارجه در دوره اصلاحات و سفیر سابق ایران در سازمان ملل  در این مراسم با اشاره به کتاب چند پرده از داستان روابط ایران و آمریکا گفت: این کتاب در حوزه ادبیات سیاسی یک کادو و هدیه ای به دیپلماسی ایرانی است و تلاش کرده است در این شرایط حساس سیاسی که شناخت و آگاهی ما نسبت به آمریکا سطحی است این شناخت را عمیق و علمی کند.

وی یکی از مشکلات بزرگ امروز جامعه را عدم فهم و درک صحیح نسبت به ماهیت آمریکا دانست و اظهار داشت: مافهم و درک صحیحی از واقعیت های طرف مقابل نداریم و نگاهمان نسبت به مسائل سیاسی خارجی و تحولات بین المللی ژورنالیستی است.

خرازی افزود: هنگامی که دشمن بدترین دشنام ها و هتاکی ها را در کادویی به ما بزند وقتی کادو را می بینیم تصورمان این است که حرفهای خوبی به ما زده اما واقعیت چیز دیگری است.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سیاست خارجی دولت یازدهم گفت: ما فکر می کنیم روزهای خوبی در رابطه ایران و آمریکا شروع شده است؛ اما وقتی به کنه و عمق این ماجرا نگاه کنیم قصه پرغصه هفت افلاک است.

وی با بیان اینکه ما بحران در بینش داریم تصریح کرد: شاید در جامعه ما علم و دانش باشد اما بحرانی که در حوزه علم امروز تهدید واقعی شناخت و آگاهی ما شده بینش است.

خرازی علت این بحران بینش را سانسور دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بزرگ امروز جامعه عدم فهم و درک واقعیت هاست. در جامعه دچار خودسانسوری شده ایم و کلمه الحق را به کلمه باطل تفسیر می کنیم.

وی با اشاره به سیاست خارجی ایران در 8 سال گذشته افزود: در این مدت اتفاقات بسیار تلخی رخ داد که به اقتصاد و همچنین تولید و توزیع فکر و اندیشه ضربه زد.

سفیر سابق ایران در پاریس با بیان اینکه ما نگاهمان نسبت به آمریکا سطحی و ژورنالیستی است ادامه داد: امروز همه از یک تلفن خوششان آمده اما کسی نمی پرسد که مابه ازای این دیپلماسی تلفنی چه بوده است؟

وی گفت: متاسفانه در این 10 - 20 روزی که از این دیپلماسی تلفنی گذشته است بسیاری از صاحب نظران و دانشمندان ما نیز از این اتفاق خوش‌شان آمده و راضی هستند اما نمی شود که ما بعد از 34 سال «نه» گفتن یک دفعه «آری» بگوییم.

خرازی ذوق زدگی برخی نسبت به رابطه ایران و آمریکا را ناشی از عدم آگاهی دانست و اضافه کرد: بسیاری از صاحب نظران امروز ایران عمق دانش‌شان یک وجب است.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه باید مراقب این ذوق زدگی ها باشیم تا اتفاقی رخ ندهد که شرمندگی اش در تاریخ برای ما بماند افزود: این ذوق زدگی ها ممکن است ما را در مسیر و جهت دیگری قرار دهد که  نقطه مقابل استقلال کشور باشد و ممکن است به استقلالمان ضربه بزند.

وی با بیان اینکه در جامعه ما ضعف بینش و آگاهی وجود دارد گفت: برای ارتقاء بینش و آگاهی در کشور، نوشتن امثال این کتابها ضروری است و امیدوارم که نوشتن این کتابها افزایش یابد.

دیپلمات کشورمان با طرح این سئوال که آیا باید مناسبات دیپلماتیک با آمریکا برقرار شود یا اینکه باید بررسی کنیم و بیندیشیم که چگونه مذاکراتمان پیش رود گفت: مذاکرات مقدم بر روابط با آمریکاست و این مذاکرات باید مبتنی بر حقوق ملت ایران باشد.

خرازی با تاکید بر اینکه هنوز ارتباط ایران با کشورهای همسایه از جمله قفقاز، حوزه خلیج فارس و خاورمیانه دستخوش فعل و انفعالات است تصریح کرد: ما باید بیندیشیم که اگر مناسباتمان با آمریکا تنظیم شود این کشورها به عنوان یک ابزار فشار علیه ما می تواند استفاده شود یا نه.

سفیر سابق ایران در سازمان ملل همچنین با طرح این سئوال که آیا مناسبات ما با آمریکا در شرایط فعلی ابزار و بستر مناسبی  برای تعدیل فشار و بحران هایی است که با آن مواجه هستیم؟ ادامه داد: متاسفانه این طور تبلیغ می شود که مردم در فرایند انتخابات در اعتراض به سیاست خارجی و تحریم ها رای داده اند؛ آیا این گونه تبلیغ کردن دست ایران را در مذاکرات خالی نکرده است؟

وی با اشاره به موضع گیری های مقامات غربی در چند روز اخیر نسبت به ایران خاطرنشان کرد: با بررسی اظهارنظرهای مقامات غربی می توان دریافت که غربی ها فکر می کنند تحریم ها بر ایران اثرگذار بوده است همچنان که اوباما گفته است اگر ایران واکنش نشان می دهد نتیجه تحریم هاست.

خرازی با انتقاد از رفتار انگلیس در مقابل ایران گفت: انگلیس می گوید کاردار موقت غیر مستقر برای ایران انتخاب کرده است این نتیجه ذوق زدگی و رفتار ما در سیاست خارجی است و این بزرگترین توهین و اهانت به ملت باتمدن و باابهت ایران است.

وی اظهار داشت: البته ما می دانیم که از این عمر دولت 50 روز بیشتر نمی گذرد و با مشکلات زیادی که بر اثر اشتباهات دولت گذشته بوجود آمده روبرو است اما تا زمانی که حوزه پیرامونی و قدرت سیاست خارجی خودمان را فراتر از مرزهای جغرافیایی مستقر و مستحکم نکنیم و تا زمانی که مناسباتمان با ترکیه، کشورهای عربی، قفقاز و آسیایی تنظیم نشود آیا حرکت شتابزده به سمت کشوری که سالهاست با آن مشکل داریم نمی دانم کار درستی است یا نه؟ انشاءالله بزرگان کشور این مسئله را جواب خواهند داد.

خرازی در پایان خاطرنشان کرد: مناسبات و مذاکراتی که هنوز هیچ توجیهی در داخل کشور ندارد می تواند هزینه پرداز باشد.

همچنین عباس ملکی کارشناس مسائل بین الملل نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه منافع ملی ما در روابط ایران و سوریه نهفته است گفت: ما باید رابطه‌مان را با کشور روسیه تنظیم کنیم و روابط‌مان با این کشور نسبت به رابطه با آمریکا ترجیح دارد که در بخشی از کتاب چند پرده از داستان روابط ایران و آمریکا نیز به آن اشاره شده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
علی اكبر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
۰
۰
من از این بازی های احزاب و جناح های سیاسی چیزی متوجه نمیشم . هر كدومشون برای خوشایند یه عده حرف میزنن نه برای منفعت عامه مردم .به عنوان یه شهروند فقط اینو میخوام بگم كه خدا پدر و مادر اون كسی رو بیامرزه كه برای رفاه حال مردم قدم بر میداره . اصلا چرا مسئله ارتباط با امریكا رو به رفراندوم نمیزارن مگه جمهوری اسلامی نیست ؟؟؟ جمهوری هم یعنی كه مشاركت همه تو مسائل . اصلا چرا نباید آمریكا تو ایران سفارت داشته باشه ؟؟؟ مگه ما تارك الدنیا هستیم ؟؟؟؟
sasan
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
۰
۰
8 سال احمدی نژاد هر كاری تو حوزه دیپلماسی و ... دلش خواست كرد و كشور را به این حال و روز انداخت ، آقای خرازی و دیگر آقایون ساكت بودند حالا روحانی دو تا حركت اون هم انسانی و سازنده كرده ببین چه داستانی راه انداختید !!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
۰
۰
یعنی داروی بیماران سرطانی نزدیك به نصف كاهش پیدا می كنه جای ذوق زدگی نداره؟وقتی اون دلار نامرد داره روی قیمت برنج و سیب زمینی ما تاثیر میگذاره!!!!!ذوق زدگی نداره؟وقتی قیمت خیلی از كالاها كه در دولت قبلی هفتگی بالا می رفت و الان كمی ثابت شده جای ذوق زدگی نداره؟ آقایان بهتره از منفی بافی دست بردارن و اجازه بدن این مملكت برگرده به 8 سال قبل؛مردم از این حرف های بی فایده و منفی خسته هستند.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها