بر خلاف دوره گذشته که پنج تیم در رقابت‌های لیگ تنیس ایران شرکت کرده بودند، امسال تعداد تیم‌ها افزایش پیدا کرد؛ هر چند این تعداد تیم نیز گویای همه ظرفیت‌های تنیس ایران در عرصه رقابت‌های باشگاهی نیست.
کد خبر: ۶۰۶۹۶۷

در این دوره تیم‌های پرسپولیس، گاز تهران، کوئیست ارومیه، البرز گاز کیش، مناطق نفت‌خیز جنوب، فولاد آلیاژی یزد و آکادمی تنیس پارسیان حضور دارند که به مدت چهار هفته با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.بازی‌های تنیس دوره‌ای است و هر هفته با فاصله زمانی یک ماهه برگزار می‌شود. فدراسیون تنیس به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که ابتدا بازی‌ها در مناطقی که هنوز تغییر دمای آنچنانی ندارند، میزبان باشند و در هفته‌های بعد از مناطق گرم‌تر استفاده می‌کند. لیگ تنیس در ارومیه آغاز شد. در مرحله دوم، تیم‌ها در تهران بازی می‌کنند و سپس بازی‌های دور سوم در یکی از شهرهای یزد یا خوزستان برگزار می‌شود. آخرین مرحله بازی‌های لیگ ایران اما در کیش برگزار خواهد شد که شرایط مساعدی برای برگزاری رقابت‌ها در دور پایانی آن هم در ماه‌های فصل زمستان دارد.

استقبال بهتر حامیان مالی

استقبال حامیان مالی از این دوره بازی‌ها بیشتر بوده است. فدراسیون تنیس بحث بازاریابی در رقابت‌ها را به طور جدی دنبال می‌کند. روی این اصل در تابستان تور آپت را برگزار کرد که مورد استقبال تنیسورهای ایران قرار گرفت. همچنین جذب حامیان مالی برای رقابت‌های مختلف از اهداف این فدراسیون است. در فصل گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی بسیاری از رشته‌های ورزشی نتوانستند بازی‌های لیگ خود را به نحو شایسته‌ای برگزار کنند که تنیس هم از این قاعده مستثنا نبود، اما به نظر می‌رسد در ماه‌های باقیمانده سال حرکت برخی فدراسیون‌ها در جهت بازاریابی ورزشی موثر بوده و آنها سعی می‌کنند با اهمیت دادن به رویدادهای داخلی نقصان‌های گذشته را برطرف کنند. لیگ تنیس گرچه به نسبت فصل گذشته با تعداد تیم‌های بیشتری برگزار می‌شود، اما این ورزش با رویکرد مناسب نوجوانان و جوانان علاقه‌مند باز جای کار فراوان دارد و باید سازوکار لازم را برای خودنمایی تنیسورهای ایران فراهم کرد.

تمرکز ملی‌پوشان روی لیگ

در ماه‌های پایانی سال و زمانی که لیگ تنیس برگزار می‌شود، تیم ملی تنیس ایران برنامه‌ای ندارد؛ از این رو تمرکز بازیکنان فقط روی رویداد مهم باشگاهی است. بعد از ناکامی تنیس در رقابت‌های دیویس کاپ شاید لیگ تنیس بتواند کمک بزرگی برای این ورزش باشد تا در آینده از دل یک لیگ خوب ستاره‌های جدید تنیس شناخته شوند. در حال حاضر، تنیسورهای تیم ملی در تیم‌های مختلف باشگاهی حضور دارند. تقابل این بازیکنان ارزیابی‌های مثبتی در تنیس به وجود می‌آورد و می‌تواند ترکیب آینده را دگرگون کند. در بازی‌های امسال نیروهای تنیس بخوبی در تیم‌ها توزیع شده‌اند. بازیکنان جوان و جویای نام نیز در ترکیب تیم‌ها به دنبال گرفتن موقعیت‌های تازه هستند. با آن که هدف فدراسیون تنیس در لیگ پشتوانه‌سازی صرف نیست، اما پشتوانه‌های تنیس را نباید در لیگ نادیده گرفت. فدراسیون به منظور پشتوانه‌سازی پیش از این لیگی را با نام لیگ آینده‌سازان راه‌اندازی کرد تا بهترین‌های نوجوانان را در این سطح از بازی‌ها شناسایی کند. بی‌شک ارزیابی نوجوانان در دیدار با رده‌های بالای سنی کار سختی است، اما در رویارویی با یکدیگر می‌توان آنها را بهتر ارزیابی کرد. بر خلاف بزرگسالان، رده‌های پایه در ماه‌های باقیمانده سال رویدادهای بین‌المللی دارند و حجم برنامه‌های رده‌های سنی به مراتب بیشتر است.

خارجی‌ها باعث رونق شدند

بازیکنان خارجی در لیگ تنیس باعث رونق بیشتر این رقابت‌ها شده‌اند. هر تیم در لیگ تنیس می‌تواند از یک بازیکن خارجی استفاده کند. سال گذشته باوجود مشکلات اقتصادی باشگاه‌ها و حضور اندک تیم‌ها، بازیکنان خارجی جذب لیگ تنیس شدند و بازی‌های خوبی ارائه کردند بویژه در تقابل با تنیسورهای ایرانی که انگیزه‌های درونی بازیکنان ایرانی را تقویت کردند. امسال تیم‌ها اقدام به جذب بازیکنانی از هند، صربستان و پاکستان کرده‌اند. این بازیکنان تجربیات بین‌المللی تنیسورهای ایرانی را زیاد می‌کنند. به این ترتیب، اولین دور بازی‌ها در ارومیه برگزار می‌شود و بر اساس قرعه‌کشی انجام شده پرسپولیس تهران با فولاد آلیاژی یزد روبه‌رو می‌شود، البرز گاز کیش به مصاف مناطق نفت‌خیز جنوب می‌رود و در آخرین دیدار کوئیست ارومیه و آکادمی تنیس ارومیه به مصاف یکدیگر می‌روند. تیم گاز تهران نیز با قرعه استراحت روبه‌رو است. در دوره گذشته تیم‌های گاز تهران، البرز گاز کیش و سیمین سپاهان عناوین اول تا سوم را از آن خود کردند.

محمد رضاپور ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها