jamejamnashriyat
نشریات چمدان کد خبر: ۶۰۶۸۲۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۲  |  ۱۵:۲۷

تعریف جهانگردی در دنیای امروز چنان ابعاد گسترده‌ای به خود گرفته که تبیین و برنامه‌ریزی راهکارهای توسعه آن به یکی از دغدغه‌های تمام‌ کشورها تبدیل شده است.

آنچه گردشگری را در حال حاضر به عنوان یک صنعت پیشرو معرفی می‌کند، رقابت جهانی همه کشورها برای جذب گردشگر بیشتر و استفاده از مزایای اقتصادی، سیاسی، تبلیغاتی و فرهنگی این صنعت است مزیت‌هایی که موجب افزایش قدرت کشورهای مقصد گردشگری در چانه‌زنی‌های بین‌المللی می‌شود و ورود آنها را به صحنه بازی قدرت‌های جهانی تسهیل می‌کند.

تلاش کشورها برای معرفی داشته‌های فرهنگی، تاریخی، تفریحی و گاه‌ زیارتی در حالی ادامه دارد که به نظر می‌رسد ضمن توجه به تعریف کلی گردشگری، باید به بازتعریف انواع این صنعت پرداخته شود، هرچند این بازتعریف می‌تواند در شناسایی موثر منابع و ظرفیت‌های موجود کشورها و بهره‌مندی از این پتانسیل‌ها در توسعه صنعت گردشگری نقشی تعیین‌کننده داشته باشد.

به نظر می‌رسد آنچه به عنوان گردشگری فرهنگی در حال حاضر مورد توجه فعالان بخش گردشگری قرار گرفته است بیشترین سنخیت را با کشور ما به عنوان یکی از کشورهای حوزه تمدن شرق دارد.

در حالی که شناساندن و تبلیغات یکی از موثرترین راه‌های جذب گردشگر فرهنگی محسوب می‌شود، اماکن تاریخی و فرهنگی، مشاهیر و علمای حوزه‌های مختلف و جاذبه‌های طبیعی کشورمان، به رغم تلاش‌های برخی کشورها در نشان دادن چهره‌ای غیرواقعی از ایران اسلامی، در بین فرهنگ دوستان و علاقه‌مندان به تاریخ و تمدن کهن، جایگاه ویژه‎ای دارد.

در شرایطی که جایگاه کشورها در رده‌بندی جذب گردشگر به میزان استفاده مفید از داشته‌های تاریخی، فرهنگی و... بستگی دارد، بهره‌برداری از ظرفیت‌های فرهنگی و میراثی که به نظر می‌رسد در حال حاضر بهترین گزینه برای افزایش گردشگران خارجی است باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. هرچند مسیر توسعه گردشگری فرهنگی، با توجه به شرایط موجود و آنچه در سال‌های اخیر رخ داده، راهی سخت و چالش‌برانگیز خواهد بود، اما با بهره‌گیری از کارشناسان و پژوهشگران گردشگری، برنامه‌ریزی بلندمدت، تبیین راهکارهای خرد و کلان و استفاده بهینه از ظرفیت‌های بیشمار، راه برون‌رفت از این دوره رکود و همچنین رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله کشور در حوزه گردشگری میسر می‌شود.

زهرا عقلمند

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شورای‌ عالی اقتصادی چه بود و چه شد؟

شورای‌ عالی اقتصادی چه بود و چه شد؟

جلسات شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی قوا در ابتدای کار، امیدواری زیادی برای حل مشکلات اقتصادی ایجاد کرد، زیرا این احساس وجود داشت که یک نهاد بالادستی برای کنترل شرایط اقتصادی ایران و تعیین چشم‌انداز آتی آن ایجاد شده است اما به‌سرعت موانع متعددی در مقابل عملکرد این شورا ایجاد شد.

تدبیر و توکل در تحریم

تدبیر و توکل در تحریم

«دوستانت را نزدیک خودت نگه دار و دشمنانت را نزدیک‌تر»، با این‌که این عبارت را منسوب به چرچیل می‌دانند، ولی خلفای عباسی بیش از هزار سال پیش آن را زندگی کردند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر