مذاکرات ایران و 1+5 سه شنبه و چهار شنبه در ژنو برگزار می شود

بسته جدید ایران برای 1+‌ 5

در آستانه دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و در حالی ‌که نشست وزاری امور خارجه هفت کشور مذاکره‌کننده در نیویورک، امیدواری‌ها برای نتیجه‌بخش بودن گفت‌وگوهای ژنو را بیشتر کرده است، هر روز اخبار جدیدی از جزئیات دستور کار مذاکرات پیش‌رو منتشر شده و در همان حال که تهران منتظر است تا اعضای 1+5 بسته پیشنهادی خود برای رسیدن به توافق با ایران را به ‌روز کنند، دیپلمات‌های کشورمان، خود بسته تازه‌ای را آماده کرده‌اند تا روز سه‌شنبه به شش کشور طرف مذاکره در ژنو ارائه کنند؛ بسته‌ای که گفته می‌شود پیشنهادهایی واقع‌بینانه را در بر دارد.
کد خبر: ۶۰۵۵۹۸

به‌گزارش جام‌جم، در مذاکرات ژنو قرار است دوشنبه‌شب ضیافت شامی با حضور کاترین اشتون و محمدجواد ظریف برگزار ‌شود و پس از جلسه افتتاحیه، ریاست هیات ایرانی بر عهده عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه باشد. مجید روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، امیری نماینده سازمان انرژی اتمی، بعیدی‌نژاد و احتمالا مرتضی کمال‌وندی هم در جریان گفت‌وگوهای ژنو عراقچی را همراهی خواهند کرد. آخرین خبرها حاکی است که هیات مذاکراتی 1+5 را کاترین اشتون رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هلگا اشمیت معاون اشتون، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، وندی شرمن نماینده آمریکا، هانس دیتر لوکاس معاون وزیر خارجه آلمان، سایمون گس معاون وزیر خارجه انگلیس، ژاک اودیبر معاون وزیر خارجه فرانسه و نماینده چین تشکیل می‌دهند.

اما مهم‌ترین بخش از مذاکرات روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ایران و 1+5، مربوط به دستیابی به توافقی برای تدوین یک نقشه راه است؛ همان ایده‌ای که پیش از این وزیر امور خارجه روسیه در نشست مشترک خبری با وزیر امور خارجه آمریکا از آن خبر داده بود.

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکرات هسته‌ای ایران نیز این موضوع را تائید کرده و گفته است: ما در این دور از گفت‌وگوها با 1+5 ایده‌ای مطرح کرده‌ایم که باید دو مرحله برای مذاکرات خود قائل باشیم؛ در مرحله اول باید چشم‌انداز و هدف واحد را برای دو طرف تعیین کنیم که به سمت آن حرکت کنند.

عراقچی تصریح کرده «در واقع ابتدا باید چارچوب مفهومی و کلی تعریف شود که بدانیم به چه سمتی حرکت می‌کنیم و پایان خط ما کجاست و آن، جایی است که همه‌ تحریم‌ها رفع شده و ایران برنامه‌ هسته‌ای خود از جمله غنی‌سازی را دارد و البته اگر نگرانی‌های منطقی هم وجود دارد رفع شده است.» عضو تیم هسته‌ای ایران خاطرنشان کرده است که معتقدیم باید این هدف نهایی را اول در گفت‌وگوها با 1+5 تعریف کنیم و پس از آن از طریق گام‌های مختلف به سمت هدف نهایی حرکت کنیم.

همچنین گفته می‌شود که در مرحله اول مذاکرات ایران و 1+5 قرار نیست مباحث اختلافی مطرح شود و پیشنهادهایی «واقع‌بینانه» که برای طرف مقابل قابل قبول باشد چنان طرح شده که به‌نظر می‌رسد عدم پذیرش آن را می‌توان به منزله نداشتن حسن‌نیت و غلبه اغراض سیاسی بر ابهامات فنی دانست. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد به ازای هر گامی که تهران برای رفع نگرانی‌های غرب برمی‌دارد، آنها نیز باید اقدامی متناسب با گام تهران بردارند.

گفت‌وگوهای فنی، 11روز پس از مذاکرات سیاسی

این را نیز باید یادآوری کرد که ایران و گروه 1+5 درحالی در مذاکرات ژنو قرار است در خصوص تدوین نقشه راه یا مدالیته به توافق برسند که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در حال تدوین مدالیته جدیدی هستند. البته نقشه راه ژنو در حقیقت مدالیته‌ای کلی و فراتر از مدالیته ایران و آژانس است و حتی می‌توان گفت که مدالیته ایران و آژانس در دل آن قرار می‌گیرد. به تعبیر دیگر چون مذاکرات ایران و آژانس فنی و حقوقی است، باید در دایره‌ای فراتر، یعنی در مذاکرات ایران و گروه 1+5 که مذاکرات سیاسی است، مسیر اصلی و گام‌های متقابل طرفین تعیین شود. براین اساس، ترتیب مذاکرات به نحوی تنظیم شده که چند روز پس از مذاکرات ایران وگروه 1+5 در ژنو، دور جدید مذاکرات ایران و آژانس نیز در ششم آبان برگزار خواهد شد.

امیدواری آمریکا، روسیه، انگلیس و فرانسه به توافق با ایران

اما ایران در شرایطی از تدوین بسته پیشنهادی جدید خود خبر داده که مقامات چهار کشور عضو 1+5 نسبت به آینده گفت‌وگوهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته در ژنو ابراز خوشبینی کرده‌اند.

در همین راستا وزیر امور خارجه روسیه گفته است که با توجه به اظهارات اخیر مقامات جدید جمهوری اسلامی چشم‌انداز خوبی برای افزایش فعالیت به‌منظور حل موضوع هسته‌ای ایران وجود دارد. به گزارش خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در سخنرانی خود در نشست کنفرانس آسیای شرقی در بندر سری بگاوان، پایتخت برونئی گفت: «در این تلاش‌ها فعالانه شرکت خواهیم کرد. اظهارات مقامات جدید ایران اساس آن را به وجود می‌آورد که بتوانیم این مساله را از حالت سکون خارج کنیم.» روزنامه هاآرتص نیز به نقل از دیپلمات‌های عالی‌رتبه اروپایی گزارش داده که انگلیس و فرانسه احتمال رسیدن به یک توافق موقتی با تهران را که به لغو برخی تحریم‌ها علیه ایران در ازای محدودیت‌های قابل توجه روی برنامه غنی‌سازی اورانیوم و افزایش نظارت روی تاسیسات هسته‌ای ایران بینجامد، منتفی نمی‌دانند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز که در یک کنفرانس خبری در کوالالامپور پایتخت مالزی شرکت کرده بود، در پاسخ به پرسشی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفته که « ایران می‌داند که چکار باید بکند تا از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار شود و ما نیز آماده هستیم برای حل و فصل مساله گفت‌وگو کنیم و این باور را داریم و رئیس‌جمهور اوباما نیز بارها گفته است راه‌حل مبتنی بر گفت‌وگو راه‌حل ارجح ماست. از این‌رو ما گفت‌وگو می‌کنیم؛ ولی این گفت‌وگوها را در چند روز آینده علنی نمی‌کنیم.»

ادامه گمانه‌زنی‌ رسانه‌های غربی درباره محتوای بسته پیشنهادی ایران

اما در همان حال که فضای مثبت پیش از مذاکرات ژنو، نشان‌دهنده تلاش‌ها برای رسیدن به توافقی پایدار برای حل و فصل پرونده ده‌ ساله هسته‌ای کشورمان است، برخی رسانه‌های غربی به گمانه‌زنی درباره جزئیات بسته پیشنهادی ایران پرداخته و در همین راستا روزنامه وال‌استریت ژورنال روز چهارشنبه به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش کرد ایران قصد دارد پیشنهادی را در مذاکرات ژنو ارائه کند که شامل توقف غنی‌سازی با غنای 20 درصد و ارسال ذخایر اورانیوم غنی شده به یک کشور ثالث است.

البته با توجه به تجربه ایران از عهدشکنی غربی‌ها بعید به نظر می‌رسد که پیش‌بینی وال‌استریت ژورنال درباره موافقت ایران با خروج سوخت از کشور صحیح باشد و چنین گزینه‌ای در بسته پیشنهادی ایران وجود داشته باشد.

این گمانه‌زنی‌ها در حالی است که وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در صفحه توییتر خود درباره مذاکرات هفته آینده با گروه کشورهای 1+5 در ژنو تاکید کرد «ما همان‌گونه که موافقت شده بود دیدگاه‌های خود را در ژنو اعلام خواهیم کرد و نه قبل از آن، لطفا هیچ عجله و گمانه‌زنی نکنید... .»

آمادگی غرب برای لغو تحریم‌ها علیه تجارت ایران

در همین حال آن‌گونه که ایسنا به نقل از رسانه‌های غربی خبر داده است، دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که کشورهای عضو گروه 1+5 با لغو تحریم‌ها علیه تجارت ایران در زمینه طلا و محصولات پتروشیمی موافقت خواهند کرد، ولی تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا و نیز محدودیت‌ها علیه سیستم بانکداری ایران در جای خود باقی خواهد ماند و لغو آنها نیازمند مصالحات بیشتر از جانب ایران است.

چنین پیشنهادی هم با توجه به این که در بسته پیشنهادی غرب به ایران در دوره‌های گذشته مذاکرات وجود داشته و از سوی ایران رد شده بود، بعید است در این دور از سوی ایران مطرح شود یا مورد موافقت هیات ایرانی قرار بگیرد.

خشم نتانیاهو از «جنبش لبخند» روحانی

البته خشم رژیم صهیونیستی از تحولات اخیر همچنان ادامه دارد و نخست‌وزیر این رژیم در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ مدعی شد: «یک توافق بد درباره برنامه هسته‌ای تهران بدتر از فقدان هرگونه توافقی است.» بنیامین نتانیاهو با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که ایران خواستار لغو تحریم‌ها خواهد شد و به این ترتیب توانایی داشتن قابلیت هسته‌ای تسلیحاتی را حفظ خواهد کرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس24 نیز مدعی شد که ایران دنبال سلاح هسته‌ای است و فرانسه باید برای جلوگیری از این اتفاق در برابر ایران ثابت قدم باشد.

او در این گفت‌وگو به دیپلماسی فعالانه دولت روحانی، عنوان «جنبش لبخند» داده است.

همنوایی دوباره منافقین با جنگ‌طلبان

اما این فقط تل‌آویو نیست که نگران دستیابی ایران و غرب به توافقی پایدار است، چرا که سازمان منافقین نیز بنا بر سنت ده ‌ساله خود جهت تلاش برای اختلاف‌افکنی میان ایران و 1+5 بر سر پرونده هسته‌ای کشورمان، بار دیگر مدعی انتشار جزئیاتی جدید از برنامه‌های هسته‌ای ایران شده است!

بر همین اساس در آستانه مذاکرات ژنو، گروهک تروریستی منافقین مدعی شد ایران به منظور آنچه که این گروهک از آن به عنوان «فریب» جامعه جهانی یاد کرده، یکی از مراکز اصلی مطالعات نظامی را که امکان تجهیز ایران به سلاح هسته‌ای را فراهم می‌کند، به مکان دیگری منتقل کرده است.

فراخوان فیس‌بوکی ظریف برای ایجاد وحدت ملی

اما تمامی این تحولات در پرونده هسته‌ای کشورمان در حالی صورت می‌گیرد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که از روز دوشنبه در ژنو، دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای هسته‌ای را کلید خواهد زد، در صفحه فیس‌بوک خود با اشاره به مذاکره ایران و 1+5 در هفته پیش‌رو، تاکید کرده که بیش از هر چیز نیازمند اجماع داخلی و همدلی ملی هستیم.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف از مذاکرات ژنو به عنوان کاری بزرگ یاد کرده و یادآور شده است که تهیه مطالب برای جلسه 1+5 را شروع کرده است. او به مخاطبان خود در شبکه اجتماعی پیشنهاد کرده است: «از امروز صبح(دیروز)، همه‌مان یک بسم الله بگوییم و فراز و نشیب چند روز گذشته را فراموش کنیم؛ کار جدی را شروع کنیم که هفته آینده کار بزرگی در پیش است». او آخرین مطلب فیس‌بوکی خود را نیز چنین به پایان رسانده است: «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد... .»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها