مراسم رونمایی از تندیس درنای کاغذی با عنوان «بال‌های سپید: یادبود ساداکو ساساکی و دفاع از حقوق کودکان درگیر جنگ» در حاشیه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد.
کد خبر: ۶۰۴۷۹۹
رونمایی از تندیس درنای کاغذی در جشنواره فیلم کودک

به گزارش «جام‌جم» این مراسم صبح روز گذشته در میدان امام حسین(ع) اصفهان و با حضور نمایندگانی از بنیاد ساداکو برگزار شد تا این تندیس که به عنوان نماد صلح پیش از این در ژاپن، آمریکا، سوئیس و هاوایی نصب شده بود، در ایران هم نصب شود.

در ابتدای این مراسم نامه کودکان دنیا خطاب به بان‌کی‌مون (دبیرکل سازمان ملل) خوانده شد. این نامه که نسخه‌ای از آن به زبان انگلیسی و فارسی آماده شده بود، توسط دو نوجوان با لباس‌های سفید مقابل ساختمان کتابخانه مرکزی اصفهان نصب شد. روی لباس‌های سفید این دو نام حلبچه و سردشت به نشانه صلح و دوستی در جهان و استفاده نکردن از سلاح‌های شیمیایی حک شده بود.

سپس چهارکودک که هر یک با لباس سفید و علامت‌های سبز که روی لباسشان نصب شده بود و نشان از شهرهای دمشق، حلبچه، هیروشیما و سردشت ‌داشت، از سالن کتابخانه مرکزی خارج شدند.

در این مراسم که با اجرای فیتیله‌ای‌ها همراه بود، دکلمه‌ای توسط یکی از نوجوانان درباره وقایع هیروشیما و آسیب‌دیدگان بمب‌های شیمیایی خوانده شد.

ترجمه فارسی شعر توسط یوجی ساساکی (خواهرزاده ساداکو ساساکی) که به زبان ژاپنی سروده بود، اجرا شد.

در بخش دیگری از مراسم، درنای کوچکی که از جنس کاغذهای سال ۱۹۴۵ بوده و توسط ساداکو تهیه شده است، از سوی نمایندگان کشور ژاپن، به دبیر جشنواره اهدا شد. میرعلایی هنگام دریافت این درنا، گفت: این درنا، با دست‌های کوچک کودکی که سال‌ها رنج کشیده ساخته شده و به قدری کوچک است که آن را با سوزن درست کرده و بازشان کرده است و این درنا را به نمایندگی از کودکان ایران تحویل می‌گیرم و به موزه سینما می‌سپارم.

سپس پیغام شهردار هیروشیما و شهردار اوکیناوا در مراسم توسط مترجمشان قرائت شد و ساساکی ماساهیرو پیام رئیس بنیاد ساداکو را که به همراه درنای کوچک کاغذی ساداکو به ایران فرستاده بود، خواند. در ادامه نیز خواهرزاده ساداکو، شعری را با عنوان «دعا» خواند.

ساداکو ساساکی در زمان بمباران اتمی هیروشیما دختر بچه‌ای دو ساله بوده که بعدها در ۱۱ سالگی براساس تشعشعات ناشی از بمباران، مبتلا به سرطان خون می‌شود. در بیمارستان، یکی از دوستان او برایش کاغذ و قیچی می‌آورد و می‌گوید افسانه‌ای قدیمی وجود دارد که اگر کسی هزار درنای کاغذی بسازد، به همه آرزوهایش می‌رسد. البته ساداکو موفق می‌شود تنها ۷۰۰ درنا را بسازد و پس از آن، همه به یاد ساداکو شروع به ساخت درناهای کاغذی می‌کنند. بعدها بنیاد ساداکو تأسیس می‌شود و پس از آن درنای کاغذی به عنوان نمادی از صلح جهانی در کشور‌های ژاپن، آمریکا، هاوایی و سوئیس نصب می‌شود و ایران پنجمین کشوری است که این تندیس در آن قرار می‌گیرد.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که از پانزدهم مهر در اصفهان آغاز به کار کرده بود، نوزدهم مهر با معرفی برگزیدگان به پایان می‌رسد.

علی رستگار‌ /‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها