ظریف: اقدامات صورت ‌گرفته در سفر به نیویورک، فضای بین‌المللی را به نفع ایران تغییر داد

از مذاکره تا نبرد دیپلماتیک

سفر تیم دیپلماتیک کشورمان به نیویورک که همزمان با شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد آغاز شده بود، سرانجام پایان یافت و اظهارات مقامات ایرانی و آمریکایی پس از ماه عسل دیپلماتیک دو کشور در نیویورک نشان می‌دهد که «مذاکره» میان تهران و واشنگتن چنان که محمدجواد ظریف پیش‌بینی کرده بود، بیش از آن که نشان از روابطی دوستانه داشته باشد، حاکی از جدالی دیپلماتیک است.
کد خبر: ۶۰۳۳۷۵

این در حالی است که بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران غربی، هیات ایرانی را پیروز میدان رایزنی‌های صورت گرفته در جریان این سفر می‌دانند. در آخرین دیدار دیپلماتیک هیات ایرانی با شخصیت‌های جهانی، دبیرکل سازمان ملل عصر چهارشنبه به وقت نیویورک، در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به 1+5 گفته‌ام و از شما نیز می‌خواهم خلاقانه و با سرعت برای مساله هسته‌ای راه‌حل سیاسی پیدا کنید.

به گزارش فارس، در این دیدار که یان الیاسون قائم‌مقام، فلتمن معاون و اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه نیز حضور داشتند، آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مساله هسته‌ای، سوریه، نقش مهم سازمان ملل متحد در تحولات جهانی و همکاری میان ایران و این سازمان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ظریف در این دیدار با اشاره به این‌که سازمان ملل متحد باید در قبال بحران‌های منطقه‌ای، مسائل امنیتی و چالش‌های بین‌المللی نقش بنیادی داشته باشد، به روند مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در مورد مساله هسته‌ای اشاره و تصریح کرد: ضروری است سازمان ملل در خصوص مساله هسته‌ای ایران نقش کانونی داشته باشد و نباید اجازه داده شود که اظهارات و تحرکات نامناسب سیاسی، این پروسه را دچار وقفه کند. وی با اشاره به فعالیت‌های ایران برای کمک به حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه، آمادگی کشورمان را برای استمرار هر نوع همکاری در ارتباط با یافتن راه حل سیاسی برای خاتمه این بحران مورد تاکید قرار داد.

ظریف همچنین با اشاره به موضوع خلع سلاح شیمیایی در سوریه بار دیگر مخاطرات دستیابی گروه‌های افراطی به سلاح شیمیایی را خاطرنشان ساخت و تصریح کرد که تلاش‌های جمعی و بین‌المللی باید معطوف به خلع سلاح شیمیایی همه اطراف در سوریه باشد.

 

تاکید دبیرکل سازمان ملل بر استقبال جهانی از هیات ایرانی

بان کی‌مون نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی نسبت به سومین دیدار خود با ظریف تاکید کرد: نشست مجمع عمومی امسال که در هفتمین سال ریاست اینجانب برگزار شد، بهترین اجلاس بود و حضور هیات ایرانی با استقبال همه کشورها مواجه شد.

وی تصریح کرد: حضور، مشارکت، فعالیت و اظهارات دکترروحانی و شما در اجلاس، باعث دلگرمی و شور و شوق در این مجمع شد. دبیرکل سازمان ملل متحد با تشریح آخرین فعالیت‌ها درخصوص بحران سوریه تاکید کرد که ایران می‌تواند نقش مهمی در این مساله ایفا کند و همواره گفته‌ایم که ایران باید در مذاکرات مربوط مشارکت داشته باشد. وی با اشاره به نقش مهم کشورمان در مسائل مختلف منطقه‌ای، بر ادامه تماس و همکاری بین سازمان ملل متحد و ایران تاکید کرد. در این دیدار همچنین سازنده بودن نقش و مشارکت ایران در کمک به حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای از جمله در سوریه، افغانستان و لبنان مورد توجه قرار گرفت.

 

آخرین پیام فیس‌بوکی ظریف از نیویورک

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه ملاقات‌های خود در نیویورک با شخصیت‌های مذهبی ادیان ابراهیمی، رهبران پرنفوذ کلیسای کاتولیک و انگلیکن واشنگتن، سفرای کشورهای آمریکای لاتین و تعدادی از اعضای شورای آتلانتیک نیز دیدار و گفت‌وگو کرد و در گزارشی از پایان سفر دیپلماتیک به نیویورک در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: اقدامات صورت ‌گرفته در این سفر، فضای بین‌المللی را به نفع ایران تغییر داد. به گزارش فارس، او همچنین با اشاره به دیدارش با بان کی‌مون، یادآور شد: نکته جالب ملاقات این بود که دبیرکل گفت این هفتمین سالی است که به عنوان دبیرکل در مجمع عمومی ملل متحد شرکت می‌کند و هیچ‌گاه فضا این‌گونه مثبت نبوده است.

 

امیدواری جان کری نسبت به تعامل با ایران

اما همزمان با پایان رایزنی‌های دیپلماتیک هیات ایرانی در نیویورک و در آستانه دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای، وندی شرمن، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی و سرپرست هیات نمایندگی آن کشور در مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 با ایران، از سناتورها خواست تا از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران فعلا خودداری کنند و تصمیم‌گیری در این زمینه را تا مشخص شدن نتیجه اقدامات دیپلماتیک جاری به تعویق اندازند.

به گزارش تسنیم، وی افزود: رفع تحریم‌ها، تنها در صورت گام‌های عملی از سوی ایران ممکن خواهد بود و آمریکا همچنان به اجرای تحریم‌ها پایبند است.

همچنین آن‌گونه که خبرگزاری فارس گزارش کرده، شرمن در جلسه کمیته سیاست خارجی سنا گفته است که آمریکا برای حل آنچه به گفته وی، نگرانی‌های جامعه بین‌الملل از برنامه هسته‌ای ایران است، در پی تعامل و فشار است.

معاون وزیر خارجه آمریکا با اشاره به دیدار کری و ظریف در نیویورک گفت: ما در نشست نیویورک تصریح کردیم به دنبال توافقی هستیم که به حق مردم ایران برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای احترام می‌گذارد، اما در عین حال به دنیا تضمین می‌دهد که ایران به مسئولیت‌هایش تحت پیمان منع گسترش و قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند است.

شرمن گفت: وزیر خارجه ایران در این دیدار سخنانی اندیشمندانه مطرح و ایده‌هایی درباره نحوه پیشبرد امور پیشنهاد کرد. شرمن درباره چشم‌اندازهای توافق با ایران گفت پیگیری مسیری سازنده باید از اعتمادسازی‌های دوجانبه آغاز شود.

هرچند شرمن در این جلسه، تعطیلی دولت آمریکا را مانعی پیش روی تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان ارزیابی کرد، اما وزیر خارجه آمریکا با ابراز امیدواری نسبت به تعامل با ایران اعلام کرد که امکان دستیابی ایران به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای وجود دارد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که هرگونه پیشرفتی در روابط دو کشور باید براساس گام‌های دقیق ایران به منظور کنارگذاشتن برنامه تسلیحاتی هسته‌ای صورت گیرد. وی در کنفرانسی خبری در توکیو و پس از ملاقات وزرای دفاع و خارجه دو کشور آمریکا و ژاپن درباره همین موضوع گفت: اگر ایران به دنبال دستیابی به برنامه صلح‌آمیز است تصور می‌کنم راهی برای رسیدن به آن وجود دارد. وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: گفت‌وگوها بر پایه گام‌هایی صورت می‌گیرد که اطمینان ما را درباره آنچه اتفاق می‌افتد تضمین کند.

رویترز: احتمال موافقت غرب با برنامه غنی‌سازی ایران وجود دارد

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشت: دولت‌های غربی با دست کشیدن از مواضع قبلی خود مبنی بر تعلیق کامل غنی‌سازی ایران، در حال بررسی طرح موافقت با غنی‌سازی اورانیوم به عنوان بخشی از یک توافق هسته‌ای و حل‌و فصل سریع این موضوع هستند. مسئولان کشورمان بارها بر ضرورت به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران در مقابل رفع نگرانی‌های احتمالی غرب تاکید داشته‌اند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره در گزارش‌های خود بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید کرده است.

 

ادامه حمایت‌ها از مواضع رئیس‌جمهور در نیویورک

اما همزمان با این موضعگیری‌ها، واکنش‌های داخلی به دستاوردهای دیپلماتیک سفر دیپلمات‌های عالی‌رتبه کشورمان به نیویورک ادامه دارد و در همین راستا آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی گفت: به برکت خون شهدا و مجاهدت های امام راحل، رئیس‌جمهور ایران در سازمان ملل یک سر و گردن از رئیس‌جمهور آمریکا بالاتر بود.

همچنین آیت‌الله موسوی‌اردبیلی در دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به آمریکا خطاب به معاون رئیس‌جمهور گفت: سفر اخیر آقای دکتر روحانی به آمریکا سفر بسیار خوبی بود و برای کل مملکت مایه برکت و خیر شد، به گونه‌ای که باعث شد نابسامانی‌های چند سال گذشته تا حدودی فراموش شود. این مرجع تقلید با اشاره به مساله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: گرچه شیطنت‌هایی در عرصه بین الملل هست تا بگویند مگر می‌شود مساله هسته‌ای ایران را در مدت زمان کمتر از یک سال حل و فصل کرد، اما امیدواریم این موضوع مهم ظرف مدت کمتر از یک سال حل و فصل شود.

 

پاسخ مردم آمریکا به لابی صهیونیستی

از دیگرسو، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: واکنش خشم‌آلود و اظهارات جنگ‌طلبانه اخیر نتانیاهو نشان از موفقیت سیاسی و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی دارد.

به گزارش مهر، سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان اظهار کرد: به نظر می‌رسد پاسخ به گزینه نظامی را مردم آمریکا در نظرسنجی‌ها داده‌اند و موافقت ۷۵ درصدی آنها با گزینه مذاکره با ایران، پاسخ لابی صهیونیستی و جنگ‌طلبان آمریکایی است.

با پایان یافتن سفر دیپلمات‌های کشورمان به نیویورک، به‌نظر می‌رسد که تلاش‌ها برای حضور فعال در عرصه دیپلماسی پایان نیافته و در همین خصوص می‌توان به گمانه‌زنی‌ها برای دیدار دوستانه تیم‌های ملی فوتبال ایران و آمریکا اشاره کرد که اگر به نتیجه برسد، باید گفت که «دیپلماسی سفر»، راه را برای استفاده از دیگر ظرفیت‌های دیپلماتیک، از جمله «دیپلماسی فوتبالی» باز کرده.

این همه در حالی است که هنوز مشخص نیست که سرانجام این کنش‌های دیپلماتیک که وزیر امور خارجه کشورمان از آن به‌عنوان یک «جدال» نام برده، چه خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها