دولت آمریکا تعداد کارکنانی را که به‌دلیل تعطیلی باید به خانه‌هایشان بازگردند، حدود 800 هزار نفر برآورد کرده است

جمهوری‌خواهان، دولت اوباما را زمینگیر‌ کردند

پس از آن‌که یکشنبه‌شب جمهوریخواهان بودجه پیشنهادی دولت اوباما را اصلاح و برنامه خدمات درمانی او معروف به «Obama Care» را به مدت یک سال به تعویق انداختند، این بودجه دوشنبه‌شب برای تائید به‌مجلس سنا بازگشت. دموکرات‌ها که اکثریت مجلس سنا را در اختیار دارند، پیشتر اعلام کرده بودند با این طرح مخالفت می‌کنند. در نتیجه به دلیل به توافق نرسیدن بر سر این موضوع دولت آمریکا تعطیل شد.
کد خبر: ۶۰۲۵۷۵

تعطیلی دولت زمانی روی می‌دهد که قانونگذاران آمریکایی نتوانند روی بودجه مالی برای سال مالی جدید به‌توافق برسند. سال مالی جدید آمریکا اول اکتبر (نهم مهر) آغاز می‌شود؛ در نتیجه زمانی که بودجه کافی وجود نداشته باشد، دولت آمریکا می‌تواند خدمات غیر ضروری را در ابتدای سال مالی متوقف کند. کارمندان دولتی که خدمات ضروری ارائه می‌‌کنند، بیشتر با نام «کارمندان ضروری» شناخته می‌شوند و لازم است به فعالیت خود ادامه دهند.

به گزارش ایسنا، باراک اوباما دوشنبه‌شب و پس از اعلام این خبر در صفحه توییتر خود نوشت: آنها کار خود را کردند. گروهی از جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان، دولت را مجبور به تعطیلی کردند و این اقدام به خاطر طرح اصلاحات برنامه‌های بهداشتی صورت گرفت. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین صبح دیروز در سخنانی که از شبکه‌های رادیو و تلویزیون آمریکا پخش شد، اعلام کرد به دلیل تصویب نشدن لایحه بودجه دولت فدرال در کنگره این کشور، نهادهای دولتی امکان ادامه فعالیت و ارائه خدمات را ندارند و کنگره را متهم کرد به وظیفه خود در تصویب لایحه بودجه عمل نکرده است.

اوباما در عین حال گفت، نهادهای ارائه‌کننده خدمات حیاتی به کار خود ادامه خواهند داد و بخصوص از واحدهای ارتش خواست همچنان آمادگی خود را برای دفاع از کشور حفظ کنند. رئیس‌جمهور آمریکا افزود: توقف فعالیت نهادهای دولتی بر عملیات نظامی خارجی، مانند مشارکت در حفظ امنیت افغانستان تاثیری ندارد و یادآور شد کنگره پیشتر بودجه عملیات ارتش در خارج را تصویب کرده و این مصوبه به امضای او رسیده است. پیش از پخش این سخنرانی، دفتر ریاست جمهوری آمریکا به نهادهای دولت فدرال اعلام کرده بود منابع مالی لازم برای ادامه فعالیت آنها در اختیار دولت قرار نگرفته و باید خود را تعطیل محسوب کنند. البته در این میان گفته می‌شود حدود یک ساعت مانده به نیمه‌شب، مجلس نمایندگان آمریکا خواستار برگزاری جلسه‌ای با نمایندگان سنا برای دستیابی به توافق شده بود، اما دموکرات‌ها در واکنش اعلام کردند برای جلوگیری از تعطیلی دولت دیگر خیلی دیر شده است.

چه بخش‌هایی تعطیل شد؟

قوانین و قواعد حاکم بر وضع تعطیل، کارکنان دولت فدرال را به دو دسته «ضروری» و «غیرضروری» تقسیم می‌‌کند. با آغاز وضع تعطیل، کارکنان ضروری در محل کار خود باقی می‌مانند، اما ممکن است حقوقی دریافت نکنند. تنها پرسنل نظامی هستند که طبق مصوبه کنگره و امضای اوباما حتی در دوره تعطیل، حقوق خود را دریافت می‌کنند. کارکنان غیرضروری هم در این فاصله به خانه می‌روند. دولت آمریکا تعداد کارکنانی را که باید به خانه‌هایشان بازگردند، حدود 800 هزار نفر برآورد کرده است.

بخش‌های مهم و اصلی دولت از جمله نهادهای مربوط به امنیت ملی، سلامت عمومی یا برنامه‌هایی که به صورت قوانین دائم درآمده‌اند (نظیر امنیت اجتماعی)، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. آژانس‌های مراقبت پرواز، بخش‌های اورژانس مراکز درمانی، گشت مرزی، زندان‌های فدرال، مراکز اعمال قانون، امداد اضطراری، شبکه بانکی و شبکه توزیع برق از جمله مراکز مهمی است که در وضع تعطیل نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در مقابل، تحقیقات و ارائه مشاوره‌ در مراکز درمانی، ارائه وام‌های مسکن، بخش ارائه خدمات مهاجرت، رسیدگی به‌تعداد زیادی از پرونده‌های قضایی، فعالیت صدها موزه و پارک ملی، فعالیت مراکز نظارتی، فعالیت نهادهای نظارت مالی، ارائه خدمات صدور روادید و گذرنامه و فعالیت مراکز خدمات بازنشستگی تنها برخی از مواردی است که از روز گذشته کاملا یا بخشی از آنها تعطیل شد.

مردم چه کسی را مقصر می‌دانند؟

در این میان، نتایج نظرسنجی (سی‌ان‌ان) و (او‌آرسی اینترنشنال) نشان می‌دهد بیشتر مردم آمریکا، جمهوریخواهان کنگره را بیش از باراک اوباما در قضیه تعطیلی نهادهای دولتی مقصر می‌دانند. به گزارش واحد مرکزی خبر، 46 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند در بروز بحران کنونی جمهوریخواهان مقصر بوده‌اند. 36 درصد هم اوباما را سرزنش می‌کنند و 13 درصد هر دو را محکوم می‌کنند. براساس نتایج این نظرسنجی 69درصد شرکت‌کنندگان عملکرد جمهوریخواهان را در بحث بودجه مانند رفتار کودکان لوس توصیف کرده‌اند.

آخرین باری که دولت آمریکا تعطیل شد به 17 سال پیش باز می‌گردد. در اواخر سال 1995 و اوایل سال 1996 دولت آمریکا به مدت 21 روز تعطیل شد که در این جریان باز هم پای جمهوریخواهان در میان بود. در آن زمان جمهوریخواهان آمریکا سعی داشتند بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری وقت را مجبور به کاهش هزینه‌های عمومی کنند. البته این تاکتیک جمهوریخواهان در آن زمان نیز با شکست مواجه شد و کلینتون در انتخابات دیگری که اواخر سال 1996 برگزار شد توانست بار دیگر بر مسند ریاست جمهوری تکیه زند. در این میان برخی ناظران احتمال می‌دهند سرانجام این بار نیز جمهوریخواهان از مخالفت با پیشنهاد رئیس جمهوری دست بکشند.

آسیب‌های اقتصادی

آن‌گونه که کارشناسان اعلام کرده‌اند، این تعطیلی ضررها و آسیب‌های اقتصادی فراوانی برای دولت آمریکا به وجود آورده است. به گزارش فارس، موسسه تحقیقاتی آی‌‌اچ‌‌اس در این زمینه اعلام کرد: تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا در مراحل ابتدایی، حداقل 300 میلیون دلار در روز برای تولیدات اقتصادی این کشور هزینه دربر خواهد داشت و به آن خسارت خواهد زد.

براساس این گزارش، تاثیرات روزانه این تعطیلی درصورت ادامه این روند افزایش خواهد یافت و منجر به کاهش اعتماد و میزان مخارج بنگاه‌های اقتصادی و مصرف‌کنندگان خواهد شد. بر اساس برآورد موسسه‌ آی‌‌اچ‌‌اس، به دنبال تعطیلی دولت فدرال آمریکا، رشد سالانه 2.2 درصدی این کشور در سه ماهه چهارم امسال به 0.2 درصد کاهش خواهد یافت. همچنین رویترز اعلام کرد روز گذشته بعد از اعلام خبر توافق نکردن کنگره برسر بودجه و آغاز رسمی تعطیلی دولت فدرال، ارزش دلار آمریکا در برابر سبد ارزهای خارجی به پایین‌ترین میزان در حدود 7.5 ماه گذشته رسید. در همین حال، معامله‌گران در بازارهای ارز از کاهش نسبی نرخ برابری دلار در برابر ارزهای دیگر، بویژه ین ژاپن خبر دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها