انسداد 6 ماهه یکی از زیباترین جاده‌های ایران

جاده شهداد ـ نهبندان که از آن در کنار جاده چالوس، هراز و گردنه حیران به‌عنوان یکی از زیباترین جاده‌های ایران یاد می‌شود، از شش ماه قبل به دلیل جاری شدن سیل مسدود شده، اما با گذشت ماه‌ها از انسداد این جاده هنوز برای بازگشایی آن اقدامی صورت نگرفته است.
کد خبر: ۶۰۱۹۰۰
انسداد 6 ماهه یکی از زیباترین جاده‌های ایران

به گزارش مهر، در حالی که جاده‌های اسالم به خلخال، چالوس، هراز، بریس در بندر چابهار و گردنه حیران به‌دلیل ارتفاع زیاد، جنگلی بودن، مه‌آلود و ساحلی بودن مشهور شده و مورد استقبال قرار گرفته‌ است، اما شهرت جاده شهداد در استان کرمان به دلیل گذر این جاده از میانه یکی از مخوف‌ترین کویرهای جهان است که زیبایی‌های منحصر‌به‌فردی دارد.

این کویر 80 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و یکی از بی‌آب‌ترین کویرهای جهان است و همین امر لوت را به یکی از بکرترین مناطق ایران تبدیل کرده است.

جاده شهداد که شهر تاریخی و گردشگری شهداد را به نهبندان متصل می‌کند، طی دهه اخیر ساخته شد و از آن به‌عنوان زیباترین جاده کویری ایران و یکی از طولانی‌ترین جاده‌های کویری جهان نام برده می‌شود.

جدای از جاذبه‌های منحصر‌به‌فرد این جاده، احداث این محور موجب کوتاه شدن راه دسترسی مردم جنوب کشور به مشهد، بیرجند و زاهدان شده و به همین ترتیب نیز دسترسی استان‌های شمالی نیز بسیار سهل شده است.

رونق قابل توجه شهر شهداد که آخرین نقطه زندگی در کویر لوت محسوب می‌شود، از مزیت‌های این جاده است. با این حال در پی بارندگی‌های اردیبهشت امسال در کرمان و جاری شدن سیلاب در بسیاری مناطق، شهداد نیز سیلاب را تجربه کرد و با طغیان رودخانه شور در عمق کویر لوت، کیلومترها از جاده شهداد ـ نهبندان دچار خسارت جدی شد، به طوری‌ که در ساعات اولیه سیلاب جاده بسته شد، اما نکته عجیب این‌که این جاده از همان زمان تاکنون همچنان بسته مانده است!

بخشدار شهداد با اشاره به اهمیت این جاده و خسارت دیدن و مسدود شدن آن در پی جاری شدن سیلاب امسال، به مهر گفت: با گذشت پنج ماه از انسداد جاده، تاکنون هیچ اقدامی برای بهسازی آن صورت نگرفته است.

محمد مومنی با بیان این‌که پس از بارندگی اطراف جاده پر از آب شده و چون در ساخت جاده اشتباهاتی شده است، این محور خسارت جدی دید، افزود: این مشکل در بخشی به ‌وجود آمده است که جاده از مجاورت رودخانه شور می‌گذرد و خاک این منطقه پر از نمک است.

به گفته وی، برای احداث زیرساخت جاده از خاک این منطقه استفاده شده است، در صورتی‌که باید از خاک بدون نمک استفاده می‌شد.

مومنی با بیان این‌که این خاک مانند پفک است و همین که به آن آب برسد، تحلیل می‌رود، تصریح کرد: پس از بارندگی نیز کیلومترها متر از جاده از بین رفته، به طوری‌که زیر آسفالت خالی شده و فروکش کرده است.

مومنی تاکید کرد: بخش تخریب شده نزدیک به 14 کیلومتر است و امکان‌گذر از آن وجود ندارد.

بخشدار شهداد یادآور شد: در مدت این چند ماه هیچ اقدامی صورت نگرفته و بخشداری برای رفع معضل در قسمت‌هایی از آن شن‌پاشی کرده است و برخی خودروها می‌توانند از آن گذر کنند، اما ماشین‌های معمولی نمی‌توانند از آن عبور کنند.

وی با اشاره به این‌که این جاده فاصله تا زابل را 270 کیلومتر نزدیک‌تر می‌کند و راننده‌ها ترجیح می‌دهند از آن عبور کنند، گفت: تنها کمپ کویری کرمان نیز در منطقه شهداد دچار آبگرفتگی شده و جاده آن نیز تخریب شده است.

بخشدار شهداد افزود: برای اصلاح جاده شهداد ـ نهبندان باید تعداد قابل توجهی پل روی این جاده ساخته شود، اما متاسفانه این‌گونه نشده و در بخش‌هایی از جاده اگر رودخانه‌های فصلی جاری شود، این محور بسته خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که بتازگی برای مرمت جاده یک میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که برای حل قطعی مشکل دست‌کم چهار میلیارد تومان نیاز است.

زیبایی‌های جاده شهداد

جاده شهداد ـ نهبندان از زیباترین جاده‌های کویری ایران است، اگر از شهداد به سمت نهبندان حرکت کنید، در ابتدا از شهر کوتوله‌ها می‌گذرید و سپس از کنار گرم‌ترین نقطه جهان در گندم بریان گذر خواهید کرد. در همین هنگام نبکاها با پوشش گیاهی منحصربه‌فرد را می‌بینید که به ‌صورت تپه‌هایی پوشیده از گیاه در کویر در گستره زیاد دیده می‌شوند. کمی جلوتر از میان منحصر‌به‌فرد‌ترین پدیده کویر رد خواهید شد و از شهر کلوت‌ها گذر می‌کنید که از سازه‌های کلوخی تشکیل شده است با ارتفاع 500 متر که ده‌ها کیلومتر امتداد دارند.

مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای ایران نیز در این مسیر قرار گرفته است، 40 مخروط زیبای آتشفشانی و دشت پاشتری از دیگر زیبایی‌های این جاده است.

گذر از مجاورت گودترین چاله ایران و همچنین تجربه دشت‌های رنگی تشکیل شده از ماسه‌ها و شن‌های رنگین نیز از دیگر زیبایی‌های این جاده است.

و سرانجام پهنه گسترده کویر بدون کوچک‌ترین نشانی از زندگی در پهنه مرکزی کویر لوت از عواملی است که این جاده را ازجمله زیباترین جاده‌های کویری جهان قرار داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها