گفته می‌شود تعدادی از اتباع آمریکا، کانادا، انگلیس، فنلاند، سومالی و کنیا در میان حمله‌کنندگان بوده​اند

ادامه گروگانگیری الشباب در​ کنیا

حمله اعضای گروه تروریستی الشباب به یک مرکز تجاری در نایروبی، پایتخت کنیا روز گذشته نیز ادامه داشت و نیروهای امنیتی این کشور در تلاش بودند هر چه سریع‌تر به این بحران پایان دهند. اگرچه تا ظهر دیروز حدود یکهزار نفر از افراد حاضر در این مجتمع تجاری به سلامت آزاد شدند، اما هنوز تعدادی از افراد در این مجتمع حضور دارند. به گفته منابع خبری، نیـــروهای امنیتی اواسط دیروز حمله نهایی خود را برای پایان دادن به این ماجرا آغاز کردند، اما خبر دقیقی از اتمام یا ادامه این گروگانگیری تا شامگاه روز گذشته منتشر نشد.
کد خبر: ۶۰۰۰۵۴

آن طور که روزنامه گاردین گزارش داد، نیروهای کنیایی مرحله نهایی حمله به شبه‌نظامیان الشباب را برای باز پس گرفتن مرکز خرید نایروبی آغاز کردند. نیروهای امنیتی کنیا با حضور تیم‌های کماندو و بالگردهای ارتش، این مرحله را آغاز کردند. این روزنامه انگلیسی تعداد گروگان‌های حاضر در این مرکز خرید را 200 تا 300 نفر اعلام کرد. البته شبکه اسکای نیوز عربی این تعداد را بین 30 تا 50 نفر اعلام کرد. هنوز مشخص نیست چه تعداد از این افراد گروگان شبه‌نظامیان هستند.

این شبکه خبری با پوشش لحظه به لحظه عملیات نیروهای امنیتی کنیا گزارش داد صدای تیراندازی و انفجارهای پیاپی از این مرکز خرید شنیده ‌شد و دود سیاهی نیز بر بالای این مجتمع به هوا می‌رفت. بالگردها با پرواز بر فراز این منطقه تلاش ‌کردند اوضاع را بررسی و نظارت کنند. اتفاقی که روز گذشته توجه مردم منطقه را به خود جلب کرد، صدای انفجار مهیبی بود که از این مجتمع شنیده شد. به گزارش الجزیره انگلیسی، یکی از نیروهای امنیتی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد این انفجار از سوی نیروهای امنیتی صورت گرفته تا آنها بتوانند از راه پشت‌بام وارد این مجتمع شوند.

در همین حال، بی.بی.سی از 15 دقیقه تیراندازی شدید در داخل این مرکز خرید خبر داد که به گفته این منبع، بتدریج فروکش کرد.در این تیراندازی، نیروهای ارتشی که در اطراف این مرکز خرید مستقر بودند، هدف قرار گرفتند. به نظر می‌رسد شلیک از جایی در اطراف مرکز خرید یا از نقطه​ای در داخل آن انجام شده باشد. بنا به گزارش این شبکه خبری، ارتش کنیا تا عصر دیروز کنترل بیشتر این مرکز خرید را در دست گرفته بود. مردان مسلح الشباب نیز در یک سوپر مارکت جمع شده و سنگر گرفته بودند. از سوی دیگر، منابع نزدیک به پلیس کنیا خبر دادند تروریست‌ها در ساختمان مجتمع تجاری وست گیت بمبگذاری کرده‌اند تا در صورت نیاز این ساختمان را منفجر کنند. گفته می‌شود در دور تازه درگیری‌های روز گذشته دو نفر دیگر از مهاجمان کشته شدند. روز یکشنبه نیز یکی از گروگانگیران در درگیری‌ها کشته شد.

هشدار الشباب

در بحبوحه تلاش‌های ارتش برای پایان دادن به این ماجرا، گروه شبه‌نظامی الشباب سومالی تهدید کرد تمامی گروگان‌ها را خواهد کشت. سخنگوی گروه تروریستی الشباب با انتشار بیانیه‌ای صوتی در اینترنت اعلام کرد: «ما به نیروهایمان این اختیار را داده‌ایم که تا آخرین لحظه مقاومت کنند. اگر نیروهای امنیتی کنیا از زور علیه ما استفاده کنند، ما تمامی گروگان‌ها را می‌کشیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «نیروهای امنیتی کنیا و اسرائیل تلاش می‌کنند وارد این مرکز شوند اما آنها موفق نخواهند شد.» گفته می‌شود از عصر روز یکشنبه کماندوهای اسرائیلی نیز برای کمک به نیروهای ارتش کنیا، وارد این کشور شده‌اند.

سخنگوی این گروه در مصاحبه با خبرنگار کانال 4 تلویزیون انگلیس هشدار داد خارجی‌ها در کنیا در امان نخواهند بود و این کشور یک منطقه جنگی است. وی گفت: «الشباب می‌خواهد برای همه مردم کنیا پیام بفرستد. ما به این علت به مرکز تجاری حمله کردیم که مردم و دولت کنیا علیه ما سلاح به دست گرفته‌اند. آنها دشمن ما هستند و مردان خود را به سومالی اعزام کرده‌اند. آنها به دولت خود کمک کرده‌اند تا کشور ما را اشغال کند. برای ما همه نقاط کنیا یکسان است و به آنها حمله خواهیم کرد.» وی گفت: خارجی‌های مقیم کنیا اگر می‌خواهند در امان باشند باید از این کشور بخواهند تهاجم خود را متوقف کند. طی چند سال گذشته که دولت مرکزی سومالی در حال نبرد با شبه نظامیان الشباب بوده است، بین 3000 تا 4000 نیروی ارتش کنیا برای مقابله با این نیروها به سومالی اعزام شده‌اند.

افزایش تعداد کشته‌شدگان

در همین حال، سایروس اوگونا، سخنگوی ارتش کنیا در کنفرانسی خبری اعلام کرد بیشتر گروگان‌ها آزاد شده‌اند و فقط تعدادی کمی در اسارت مردان مسلح هستند. بنا به گفته اوگونا، ممکن است با در دست گرفتن کنترل کامل این مرکز خرید، اجساد بیشتری پیدا شود.

در همین حال منابع خبری از کشته شدن تعداد بیشتری از افراد حاضر در این مجتمع خبر دادنــد. در حالی که روز یکشنبه تعداد کشته شدگان 57 نفر اعلام شده بود، منابع خبری روز گذشته این تعداد را 68 نفر عنوان کردند.

گفته می‌شود برادرزاده رئیس‌جمهور کنیا در میان کشته‌شدگان وجود دارد.

در همین حال، الشباب نام 9 نفر از اعضای خود همراه ملیت آنها را در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرده است. گفته می‌شود تعدادی از اتباع آمریکا، کانادا، انگلیس، فنلاند، سومالی و کنیا در میان حمله‌کنندگان حضور دارند. اف.بی.آی نیز گفته است پنج نفر از مهاجمان دارای ملیتی آمریکایی هستند.

مغز متفکر حمله تروریستی کنیا

پلیس ضدتروریسم کنیا فاش کرد احتمالا یک بیوه بیست و نه ساله انگلیسی مغز متفکر حملات انتحاری مرکز خرید نایروبی است.

این زن جوان بیست و نه ساله که به «بیوه سفید» معروف است، سامانتا لوتوآیت انگلیسی است که همسرش جرمی لیندسی، یک مسلمان انگلیسی و عامل انفجار هفتم جولای 2005 در متروی لندن بود. در این انفجار 56 نفر کشته شدند. یکی از منابع ارشد پلیس ضدترور کنیا گفت فراریان حمله به مرکز خرید نایروبی زنی را توصیف کردند که با حجاب کامل در محل بوده و تروریست‌ها را در انجام حمله رهبری کرده است. این ایده که این بیوه سفیدپوست برای انجام این حمله فرمان داده باشد یا حتی خود آن را رهبری کرده باشد، دور از ذهن نیست.

زمانی که همسر این زن جوان به عنوان یکی از چهار عامل انتحاری انفجارها در سال 2005 شناخته شد، وی این حمله را محکوم و هرگونه اطلاعات درباره برنامه و قصد همسرش را انکار کرد. اما این یک دروغ بود. هشت سال بعد، ایـــن زن جوان یکی از آموزش دهندگان و ماموران عضوگیری اصلی القاعده در شرق آفریقا و سخنگوی رسمی گروه شبه‌نظامی الشباب معرفی شد. این زن جوان در سال 2007 همراه سه فرزند خود به کنیا رفت و تمام ارتباطات خود را با خانواده‌اش در انگلیس قطع کرد و به شبکه تروریستی القاعده در شرق آفریقا ملحق شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها