بر اساس یک تحقیق جامع بین‌المللی دانشمندان دانشگاه «کمپوستلا» ثابت کردند در کشور چین نزدیک به 20 میلیون نفر به دلیل مصرف آب‌های آلوده زیرزمینی در معرض خطری جدی به نام مسمومیت با آرسنیک قرار دارند.
کد خبر: ۵۹۹۸۲۱
معضل آب آلوده به آرسنیک در چین

خطر نوشیدن آب آلوده به آرسنیک

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد نوشیدن آب آلوده به آرسنیک درست مانند این است که شخص ده‌ها سال به مصرف دخانیات اعتیاد داشته باشد. میزان آسیبی که آرسنیک به شش‌ها وارد می‌کند از این نظر تفاوت چندانی با تاثیر سیگار در بلندمدت ندارد.

آرسنیک به صورت طبیعی در صخره‌ها، خاک و حتی آب یافت می‌شود، اما فعالیت‌های صنعتی هم می‌تواند غلظت آن را افزایش دهد. چین تنها کشوری نیست که آب آن آلوده به آرسنیک است. کشورهای آرژانتین، شیلی، هند، مکزیک و حتی ایالات متحده آمریکا هم با این خطر بالقوه دست و پنجه نرم می‌کنند. بدیهی است در این شرایط ماده سمی آرسنیک حتی می‌تواند به انواع مواد غذایی مانند ذرت، برنج و گندم هم وارد شود. آرسنیک قابلیت آن را دارد که براحتی جذب ارگان‌های موجودات زنده شود و حدود ده ساعت هم در اندام‌های موجود زنده باقی خواهد ماند. کبد، کلیه، طحال و روده‌ها بشدت نسبت به آرسنیک حساس هستند. علائم و نشانه‌های جذب آرسنیک را می‌توان در پوست، مو، ناخن و حتی شیر مادر جستجو کرد. این ماده سمی متابولیسم سلولی را مختل می‌کند، با آنزیم‌های خاصی در بدن ترکیب می‌شود و باعث بروز عوارضی چون حالت تهوع، دردهای شکمی و سرانجام از کار افتادن کامل گردش خون در بدن، از بین رفتن گلبول‌های قرمز و اختلال در سیستم عصبی می‌شود. مصرف آب‌های آلوده به آرسنیک می‌تواند شخص را به انواع سرطان‌ها اعم از پوست و شش، بیماری‌های مزمن کلیه و مثانه، تغییر رنگ پوست بدن، نابینایی، انواع مشکلات حاد معده‌ای و روده‌ای و حتی در برخی موارد قانقاریا مبتلا کند.

چین در جستجوی راه‌حل

از دهه 60 میلادی که دولت چین متوجه آلودگی آب‌های زیرزمینی به آرسنیک در نواحی خاصی از این کشور شد، برنامه ملی کنترل آب آشامیدنی در دستورکار قرار گرفت. تحقیقات نشان داده آب بیش از 445 هزار چاه در این کشور حاوی بیش از 50 میکروگرم آرسنیک به ازای هر لیتر است.

این کشور با تاکید وزیر بهداشت درصدد اجرای طرح‌های حفاظتی برای حمایت از آب شرب است، اما متاسفانه همچنان طرح‌ها به سر منزل مقصود نرسیده‌ است.

اهمیت این تحقیقات بیشتر به دلیل پیش‌بینی‌های معتبری است که ارائه داده، اکنون برای دولت چین بسیار مهم است که مناطقی را که به طور بالقوه امکان آلودگی دارند، شناسایی کند و طرح‌های بلندمدتی برای حفاظت آنها ارائه دهد. برای این منظور جلگه شمالی این کشور و منطقه مرکزی ایالت سی‌چوآن به دلیل جمعیت قابل‌توجهی که در آن ساکن هستند، از اولویت بیشتری برخوردارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها