عکاس-چاوش هماوندی

بازگشایی خانه سینما

ایوبی در نشست خبری بازگشایی خانه سینما:

یک نظام جمهوری اسلامی و یک خانه سینما داریم

ایوبی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت «خانه سینمای ایرانیان» که توسط منتقدان هیأت مدیره خانه سینما و همچنین جامعه صنفی تهیه‌کنندگان ایجاد شده است، تصریح کرد: قبلا درباره خانه سینمای دیگر خیلی شفاف اعلام کردیم که یک نظام جمهوری اسلامی و یک خانه سینما داریم.
کد خبر: ۵۹۶۴۹۰
یک نظام جمهوری اسلامی و یک خانه سینما داریم

به گزارش ایسنا، حجت‌الله ایوبی در بخشی از نشست رسانه‌ای خود که 21 شهریور ماه روز ملی سینما در تالار «سیف‌الله داد» خانه سینما برگزار شد و به موضوع بازگشایی این نهاد صنفی اختصاص داشت، درباره صنف‌های ساخته شده در ماه‌های پایانی دولت دهم و همچنین شرکت آنها در مجمع عمومی فوق‌العاده خانه سینما گفت: اصنافی که عضو خانه سینما هستند، می‌توانند در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت کنند. قرار است از روز شنبه با اصناف، هیأت مدیره خانه سینما و همچنین طرفین این موضوع جلسه بگذاریم تا نحوه برگزاری مجمع عمومی را مشخص کنیم، در هر صورت اطلاعات دقیق‌تری در این باره منتشر خواهد شد.

ملاک برگزاری مجمع عمومی، اساسنامه فعلی خانه سینماست

معاون وزیر ارشاد در عین حال با تأکید بر این‌که ملاک برگزاری مجمع عمومی، اساسنامه فعلی خانه سینماست، گفت: ملاک ما اساسنامه فعلی خانه سینماست و تا در مجمع عمومی، اساسنامه اصلاحی تصویب نشود نمی‌توانیم فراتر از اساسنامه فعلی عمل کنیم. در هر صورت قرار است یک یا سه ناظر از سوی وزارت ارشاد از ابتدای هفته آینده در خانه سینما مستقر شده و بر برگزاری مجمع عمومی نظارت داشته باشند. در هر صورت فصل‌الخطاب تمام حواشی، مجمع عمومی خواهد بود.

اصناف سینمایی،‌ دولتی نخواهند شد‌

وی سپس در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا بازگشایی خانه سینما توسط وزارت ارشاد موجب دولتی شدن اصناف نمی‌شود؟ گفت:‌ بنده در سازمان سینمایی، مجموعه وزارت ارشاد و همچنین دولت یازدهم به هیچ وجه بنا نداریم که اصناف دولتی شوند. باید توجه کرد که دولتی شدن با طی مراحل قانونی توسط صنف فرق بسیار زیادی دارد. صنوف تنها قرار است مراحل ثبت قانونی خود را طی کرده و صنف باقی بماند.

رئیس سازمان سینمایی همچنین درباره برقرار شدن بودجه خانه سینما که تا چهار سال قبل توسط وزارت ارشاد پرداخت می‌شد نیز اظهار کرد: اگر دولتی تصمیم بگیرد خانه سینما را باز کند، طبیعتا فکر هزینه‌هایش را هم کرده است. در هر صورت بودجه و اعتبار مربوط به خانه سینما به روال گذشته توسط وزارت ارشاد پرداخت خواهد شد، البته آنها می‌توانند خود نیز بودجه‌هایی را کسب کنند.

یک نظام جمهوری اسلامی داریم و یک خانه سینما

ایوبی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت «خانه سینمای ایرانیان» که توسط منتقدان هیأت مدیره خانه سینما و همچنین جامعه صنفی تهیه‌کنندگان ایجاد شده است، تصریح کرد: قبلا درباره خانه سینمای دیگر خیلی شفاف اعلام کردیم که یک نظام جمهوری اسلامی و یک خانه سینما داریم. اگر بخواهیم خانه سینمای 2 داشته باشیم پس چرا خانه سینمای 3 و 4 هم تأسیس نشود؟!

از حضور اصناف در شوراهای مختلف استقبال می‌کنیم‌

معاون وزیر ارشاد سپس درباره بازگشت نمایندگان اصناف به شوراهای مختلفی مانند شورای پروانه ساخت، نمایش و همچنین شورای صنفی نمایش، عنوان کرد: ما حضور صنوف مختلف در شوراهای مربوط به وزارت ارشاد را ارج می‌نهیم، ضمن آنکه یکی از دلایل تسریع ما در بازگشایی خانه سینما، بهره بردن از این بازوان اجرایی قدرتمند بود.

اعتراض ایوبی به بودجه 17 میلیاردی یک فیلم

رئیس سازمان سینمایی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره حمایت دولت یازدهم از سینما، گفت: با وضع فعلی گیشه سینماها، نباید انتظار داشت که دولت به سینما کمک نکند اما ما در اینجا روی اولویت‌های کمک، کمی بحث داریم. معتقدیم اگر بودجه‌ای برای خرج کردن داشته باشیم باید درباره نحوه مصرف آن با سینماگران مشورت کنیم.

وی در این زمینه با ذکر مثالی خاطر نشان کرد:‌ این‌که 17 میلیارد تومان بودجه به فیلمی که معلوم نیست نهایت آن چه می‌شود، بدهیم درست است یا بهتر بود با 10 میلیارد از این رقم کل سینماهایمان را دیجیتال می‌کردیم؟!

تشکیلات سازمان سینمایی و شورای عالی سینما را قبول دارم

در ادامه نشست حجت‌الله ایوبی با اهالی رسانه، وی در پاسخ به پرسشی درباره آینده سازمان سینمایی و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تبدیل مجدد آن به معاونت سینمایی گفت: در اصل این‌که سینما به عنوان یک سازمان مدیریت شود، به نظرم کار درستی است. سازمان استقلال نسبی بیشتری نسبت به معاونت دارد اما سازمانی با 350 پست که علاوه بر کارمندان خود نهادهایی با ده‌ها پست وابسته دارد بسیار سنگین است.

وی ادامه داد: من همیشه به مدیریت کوچک و چابک اعتقاد داشته‌ام و معتقدم که باید دالان‌ها و راهروها در سازمان سینمایی کمتر شود.

رئیس سازمان سینمایی درباره شورای عالی سینما نیز خاطر نشان کرد:‌ ما با شورای عالی سینما نه تنها مخالفتی نداریم بلکه از این کار تقدیر می‌کنیم، چرا که می‌توان مسائل کلان مربوط به سینما را مستقیما به گوش رئیس جمهور رساند.

به آینده خوش‌بین هستم‌

معاون وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره این‌که برخی اختلافات در سینما ریشه‌ای است با توجه به مذاکراتی که با گروه‌های مختلف داشتید، چه پیش‌بینی از شرایط دارید و امیدوار هستید مشکلات حل شود؟ پاسخ داد: درباره صنوف و مسائل حاشیه‌ای مربوط به آنها باید بگویم همیشه اگر قانون محور باشد نیازی به مداخله دولت نیست. اگر صنوف ما، صنوف واقعی باشند و انتخابات‌هایشان هم درست باشد، هیچ اختلافی ایجاد نخواهد شد اما وقتی مدیریت هر عرصه‌ای به جایی که نباید، آن هم با جانبداری از یک سو ورود می‌کند، کارها خراب می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که خوش‌بین است تمامی اختلافات موجود با گفت‌وگو حل شود، تصریح کرد: معتقدم در گفت‌وگو و تعامل با هم مشکلات حل خواهد شد. من نیز همانطور که بارها مطرح کرده‌ام آمادگی گفت‌وگو و شنیدن نظرات همه گروه‌ها را دارم تا در کنار یکدیگر مشکلات را با تفاهم حل کنیم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه در پاسخ به پرسش مجدد یکی از خبرنگاران درباره احتمال حاکم شدن فضای دولتی بر مدیریت خانه سینما تأکید کرد:‌ کمک‌های حتی مالی دولت به صنوف و تشکل‌های مختلف اصلا به معنای دولتی کردن آنها نیست. بسیاری از اصناف دنیا خیلی شفاف از دولت یارانه دریافت می‌کنند و این هیچ اشکالی ندارد. درباره خانه سینما هم موضوع بسیار شفاف خواهد بود و مطمئن باشید که این نهاد صنفی به هیچ وجه دولتی نخواهد شد.

سیفی‌آزاد و آفریده در سازمان سینمایی مسوولیت نمی‌گیرند اما...

در بخش پایانی این نشست یکی از خبرنگاران با ضداسلامی خواندن سابقه رحمان سیفی‌آزاد و محمد آفریده از رئیس جدید سازمان سینمایی خواست تا رسما درباره شایعات مربوط به حضور این دو نفر در وزارت ارشاد توضیح دهد.

حجت‌الله ایوبی نیز تأکید کرد: من در این چند هفته با خیلی از سینماگران و مدیران سابق و اسبق جلسه داشته و درباره پتانسیل‌ها و چالش‌های مدیریت بخش‌های مختلف سینما گفت‌وگو کرده‌ام. به همین دلیل تأکید می‌کنم هر کس که به اتاقم آمده و با من جلسه داشته قرار نیست مسوولیت بگیرد، به خصوص درباره آقای آفریده که نه خودشان آمادگی پذیرش مسوولیت دارند و نه ما توافقی با ایشان کرده‌ایم.

با خانم کوتان‌ پیر کار نخواهم کرد

معاون وزیر ارشاد در پایان این نشست در پاسخ به پرسشی درباره این‌که «الیزابت کوتان‌پیر» وکیل ایرانی پرونده شکایت از «آرگو» چند هفته‌ای در صدد صحبت با وی بوده اما وقتی برای این منظور اختصاص داده نشده است، در سخنانی جالب توجه گفت:‌ ایشان یک وکیل فرانسوی هستند که متاسفانه من خیلی خوب می‌شناسم‌شان. با توجه به شناختم حتی اگر قرارداد کتبی هم با خانم کوتان‌پیر داشتیم شاید به سمت فسخ آن پیش می‌رفتیم چه برسد به این‌که ما قرارداد شفاهی با ایشان داریم و هر دفعه می‌آیند و گزارشی می‌دهند و پول می‌گیرند.

وی در سخنان جالب‌تری درباره این گروه از وکلا در اروپا خاطر نشان کرد: تعدادی وکیلی در اروپا هستند که به وکلای شیطان معروف‌اند. این‌ها وکیل کسانی می‌شوند که به دلایلی هیچ‌کس حاضر نیست وکالت‌شان را قبول کند. واقعا فکر می‌کنم چنین وکیلی نه در حد و نه در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس سازمان سینمایی سپس با تأکید بر این‌که شکایت از فیلم بی‌ارزشی مانند «آرگو» فایده‌ای ندارد، گفت: اصلا فرض کنید یک دادگاه فرانسوی ساخت یک فیلم بسیار بی‌ارزش را محکوم کرد، حال دستاورد ما در این زمینه چیست؟ هیچ! ما فقط توصیه‌مان این است همه کسانی که این فیلم بی‌ارزش را مشاهده نکردند، آن را حتما ببینند.

حجت‌الله ایوبی در پایان این نشست با اعلام قطع همکاری با الیزابت کوتان‌پیر، گفت: دستگاه‌های نظارتی کشور اساسا با طرح این پرونده و شکایت مخالف و این موضوع را به اطلاع مسوولان رسانده بودند. ما هم اولا که پولی برای پرداخت به خانم کوتان‌پیر نداریم و ثانیا اگر هم داشتیم نمی‌دادیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها