پژوهشگران دریافته‌اند ویتامین D در سلامت استخوان‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند، اما بسیاری از مردم بویژه در فصل زمستان از پوکی استخوان در اثر کمبود ویتامین D رنج می‌برند.
کد خبر: ۵۹۵۲۱۳

به گزارش ایسنا، این پژوهشگران می‌گویند: دانشمندان هنوز به طور کامل قادر به درک این موضوع نیستند که چرا قارچ‌ها می‌توانند حاوی ویتامین D فراوانی باشد، اما به طور متوسط، سه یا چهارعدد قارچ دکمه‌ای ده میکروگرم از ویتامین D بدن را فراهم می‌کند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که قارچی که در معرض نور آفتاب است منبعی غنی از ویتامین D است. پس اگر قارچ‌های دکمه‌ای دو ساعت بدون پوشش در بشقابی در معرض نور آفتاب ظهر تابستان قرار گیرد، ویتامین D موجود در آن افزایش می‌یابد و این در حالی است که در فصل زمستان این مدت زمان باید کمی طولانی‌تر باشد.

آلودگی صوتی، افسردگی می‌آورد

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گوش نسبت به صدای بلند حساس است و اگر شدت صوت زیاد و مداوم باشد، ممکن است به گوش آسیب برساند.

دکتر محسن رجعتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شدت صوت زیاد به بروز مشکلات عصبی، اضطراب و افسردگی منجر می‌شود، اما اولین بخشی که در بدن در معرض آسیب قرار می‌گیرد: گوش است. شدت صوت استاندارد بین 50 تا 60 دسی‌بل است، اما افزایش این میزان به بروز آسیب به گوش منجر می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی‌های انجام شده، گوش دادن به صدا با شدت صوت 110 دسی‌بل بیشتر از ده دقیقه در هفته خطرناک و آسیب‌زا است. شدت صوت زیاد، حتی ممکن است به آسیب مجرای گوش، بروز التهاب و عفونت گوش منجر شود. پس افرادی که در معرض سر و صدای زیاد هستند باید با استفاده از ابزارهای محافظتی از گوش خود در برابر صوت زیاد مراقبت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها