شورای شهر؛ سیاست‌زدگی یا کارآمدی؟

امروز چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با برگزاری مراسم تحلیف اعضای آن در سراسر کشور برگزار می شود،البته مراسم تحلیف شوراها در پایتخت برعکس شهرهای کوچک و روستاها حال و هوای دیگری دارد.
کد خبر: ۵۹۳۶۲۳
شورای شهر؛ سیاست‌زدگی یا کارآمدی؟

انتخاب اعضای شورای شهر هر چند که با ساز و کار سیاسی و برگزاری انتخابات همراه است اما در هدف و تعریف اولیه شورا یک نهاد اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود تا یک سازمان سیاسی اما معمولا بر اساس سابقه کار اجرایی و سیاسی اعضای انتخاب شده آن در کلان شهرها و خصوصا پایتخت،رنگ و بوی سیاسی می گیرد.

تجربه شورای های گذشته خصوصا دوره اول شوراها نیز نگرانی از سیاسی شدن فضای شورای شهر تهران را بیشتر می کند.

در دوره اول که اصلاح طلبان اکثریت آن را داشتند عملکرد شوراها بیشتر سیاسی و همراه با جاروجنجال بود، اما شورای دوم و سوم با مدیریتی منطقی و آرام بیشتر با نگاه اجتماعی و خدمت‌رسانی به حل مشکلات مردم پرداخت.

اکنون با اتفاقات یک ماه اخیر بیم آن می‌رود برخی بخواهند شورای چهارم را نیز به سمت شورای اول و سیاسی‌کاری سوق دهند.

اغلب کارشناسان حوزه شهری درباره سیاسی‌بودن شورای شهر تهران و دور بودن این شورا از وظایف اصلی شهر شامل رسیدگی به مسایل عمرانی-شهری،اجتماعی و فرهنگی هم عقیده هستند، مساله ای که به گواه کارشناسان در دوره های بعدی و خصوصا دوره سوم شورای شهر تهران،کمتر تکرار شد و بیشتر در راستای خدمت رسانی شهری گام برداشته شد تا سیاسی کاری.

احمد توکلی، نماینده شهر تهران نیز با همین نگاه هشدار می‌دهد و می گوید: شورای شهر یک نهاد غیر سیاسی است و طبق اصل یکصدم قانون اساسی برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی و سایر امور شهری تشکیل می‌شود. چنانچه ملاحظه می شود طبق قانون اساسی این نهاد کاملا غیر سیاسی است.

نماینده مردم تهران ادامه می دهد: رقابت جریانات و احزاب برای تشکیل شورای شهر یک رقابت سیاسی است و رقابت در این مرحله عقلایی است اما به محض تشکیل شورا، رقابت سیاسی در آن خلاف قانون و دوقطبی کردن سیاسی آن عدول از قانون اساسی است و ناخواسته منجر به خیانت به مردم تهران خواهد شد. از اینرو دو طرف باید خود را از این خیانت فعلی اگر چه فاعلی نیز نباشد برحذر بدارند.

وی خاطرنشان می کند: اما فارغ از این دو ملاحظه، اصلاح طلبان یک دوره در شورای اول شهر با سیاسی کردن شورا آسیب زیادی به منافع مردم تهران زدند که موجب اختلاف میان اعضای شورا، شهردار و رئیس شورای شهر شد. در این میان مردم از حیث منافع آسیب زیادی دیدند که همین مسئله باعث شد اصلاح طلبان قدرت خود را در انتخابات بعدی شورا از دست بدهند.

انتخاب شهردار،نقطه عطف سیاسی کاری

نقطه عطف سیاسی کاری در شورای شهر تهران، انتخاب شهردار است.با دو قطبی شدن فضای شورای شهر حول اصولگرایان و اصلاح طلبان و تاثیر این مساله در انتخاب شهردار که این روزها اسامی وابسته به این دو گروه را بر سر زبان ها آورده است،شائبه سیاسی کاری را بیشتر از همیشه پر رنگ می کند.

تا جایی که نماینده مجلس می گوید:نگرانی من از این است که اصلاح طلبان مجددا بخواهند همان اشتباه شورای اول تهران را تکرار کنند، قرائنی می‌بینیم که این نگرانی را بیشتر می‌کند.

توکلی ادامه می دهد: اولین قرینه این است که قالیباف از نظر موافقان و مخالفان سیاسی، شهردار موفقی بوده است. قالیباف در ایجاد رفاه مردم تهران به نسبت از همه موفق تر عمل کرده است و دولت آقای روحانی که اصلاح طلبان نیز با او ابراز سنخیت بیشتر می کنند و این حقیقت را تاکید دارد. حال اگر اصلاح طلبان برخورد سیاسی ندارند چرا می خواهند او را حذف کنند؟

توکلی می گوید: قرینه دوم بنده این است که می خواهند کسی را جای او قرار دهند که به وضوح ترجیحی نسبت به قالیباف ندارد چه از حیث مجاهدت برای مردم و چه سابقه خدمت رسانی، این کار جفا درحق جهاد و تدبیر است.

 منافع حزبی در انتخاب شهردار کنار گذاشته شود

در همین باره فرماندار تهران نیز تاکید می کند: در انتخاب شهردار باید مسائل سیاسی و منافع حزبی را کنار گذاشت.

عیسی فرهادی در گفت‌وگو با فارس درباره شاخص‌های انتخاب شهردار می گوید: در انتخاب شهردار باید مسائل سیاسی و منافع حزبی را کنار گذاشت و کلانشهری مثل تهران باید شهرداری با سابقه، دلسوز، متخصص و با تجربه داشته باشد.

وی ادامه می دهد: مردم به اعضای شورای شهر رای داده‌اند و براساس قانون شوراها باید این اعضا برای انتخاب شهردار تصمیم بگیرند. این افراد باید وجدان خود را در مقابل ده میلیون شهروند تهرانی قرار دهند و در انتخاب شهردار فراتر از جریان حزبی و جناحی عمل کنند.

فرهادی اظهار می کند:کلانشهر تهران نیاز به شهرداری فراجناحی دارد و باید در ابعاد مختلف مدیریتی توانمند باشد.شهردار در بخش مبلمان شهری، فضای سبز، حمل و نقل عمومی و به مراکز فرهنگی و اجتماعی باید شناخت کامل داشته باشد و مدیریت کند.

انتخاب قالیباف در نظر سنجی تهرانی ها

نتایج یک نظرسنجی تلفنی نشان می دهد حدود 65 درصد شهروندان تهرانی در پاسخ به این پرسش که «شما با شهردار شدن کدامیک از این افراد بیشتر موافق می باشید؟»،محمد باقر قالیباف را به عنوان گزینه مطلوب خود ارزیابی کرده اند و پس از قالیباف، غلامحسین کرباسچی با11.2 درصد و محسن هاشمی رفسنجانی با 9درصد آرا قرار گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر ، یافته های این نظرسنجی علمی انجام شده توسط یکی از معتبرترین موسسات نظرسنجی کشور که در اواخر تیرماه امسال و به صورت تلفنی انجام شده نشان از آن دارد که دو معضل ترافیک و آلودگی هوا مهمترین معضل ها و چالش هایی هستند که شهر تهران دچار آن می­باشد و این در حالی‌است که نزدیک به 66 درصد شهروندان، عملکرد شهرداری تهران در این زمینه در سالهای گذشته را «بسیار خوب» و «خوب» ارزیابی کرده اند.

همچنین بیش از 92 درصد شهروندان تهرانی در پاسخ به این پرسش که «شما از عملکرد شهرداری تهران در دوران شهردار بودن آقای قالیباف در مجموع تا چه میزان راضی و یا ناراضی می باشید» از رضایت خود از عملکرد مدیریت شهری در سال های اخیر خبر داده اند.

پاسخگویان در پاسخ به این پرسش که « به اعتقاد شما مهمترین پیشرفت و دستاوردی که شهر تهران در چندسال اخیر داشته است، چیست؟»، مهمترین حوزه های عملکرد شهرداری تهران در سال های اخیر را پیشرفت در ساخت و تکمیل اتوبان ها و بزرگراه ها، احداث، گسترش و تجهیز بوستان‌ها و فضاهای سبز و پیشرفت در ساخت و توسعه شهر و بهبود وضع مترو ارزیابی کرده اند.

بر اساس قوانین و مقررات قانون شوراها،نخستین موضوع جلسه شورای شهر در هر دوره، انتخاب رئیس و هیات رئیسه شورای شهر است.چهارمین دوره شورای شهر تهران نیز در حالی فردا آغاز به کار خواهد کرد که انتخاب رئیس و هیات رئیسه در دستور کار اعضای شورا قرار خواهد گرفت.

مهدی چمران که تا به حال دو دوره متوالی به عنوان رئیس شورای دوم و سوم حضور داشته است یکی از گزینه‌های مطرح برای ریاست شورای چهارم نیز هست.

احمد مسجد جامعی، گزینه اصلاح‌طلبان برای نشستن بر صندلی ریاست شورای چهارم است و این در حالی است که این گروه از شورا اعتقاد دارند باید در این دوره مسجد جامعی رئیس شورا شود.

در مقابل اصولگرایان شورای شهر هم تأکید دارند که مهدی چمران در این سال‌ها از عمر شورا، نمره قابل قبولی را در سمت ریاست شورای شهر داشته است.

انصراف مهرعلیزاده از نامزدی شهرداری تهران

در میان اسامی‌ای که این روزها به عنوان نامزد شهرداری تهران مطرح هستند، نام‌هایی چون محمدباقر قالیباف، محسن هاشمی، حسین طلا، معصومه ابتکار، صفدر حسینی، رستم قاسمی و محسن مهر علیزاده به‌چشم می خورند که دیروز اعلام شد محسن مهرعلیزاده به عنوان نامزد مورد نظر اصلاح طلبان انصراف داده است.

او در گفت و گو با فارس اعلام کرده است:اصلاح‌طلبان شورای چهارم محسن هاشمی را به عنوان گزینه مناسب و اصلی خود تعیین و مطرح کرده‌اند.

شهردار شدن بیش از 2 دوره ممنوعیتی ندارد

همچنین درباره ممنوع بودن یا نبودن بیش از دو دوره شهردار بودن قالیباف،علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نامه رئیس شورای عالی استان ها گفته است که شهردار شدن بیش از دو دوره، هیچ ممنوعیتی ندارد.

به هرحال از امروز همه نگاه‌ها به شورای شهر است تا عملکرد آن را در ترازوی نقد و بررسی قرار دهند و سیاست‌زدگی یا کارآمدی آن را محک بزنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها