تاکنون بارها اخبار و گزارش‌هایی را درباره جرایم رخ داده توسط افراد بعد از ازدواج مجدد خوانده‌ و شنیده‌ایم. چنین اخباری ازجمله قتل همسر یا کودک‌آزاری و... بعد از ازدواج مجدد لزوم بررسی شرایط و چگونگی ازدواج‌های مجدد را یادآوری می‌کند.
کد خبر: ۵۹۰۳۴۸

آمار نشان می‌دهد افراد به‌طور متوسط چهار سال پس از جدایی، مجدد ازدواج می‌کنند، البته مردان کمی سریع‌تر از زنان به ازدواج مجدد تن می‌دهند شاید به این دلیل که در همه دنیا زنان بیشتر از مردان نگهداری فرزندان را به عهده می‌گیرند.

در جامعه ما نگرش به طلاق با وجود آمار بالای طلاق هنوز منفی است و این نگرش منفی به شکل پایین آمدن توقعات افراد مطلقه بخصوص زنان در ازدواج بعدی و دید منفی به این افراد بروز می‌یابد و این باور غلط که گویا این افراد مرتبه و موقعیت اولیه را از دست داده‌اند و باید قانع‌تر و مطیع‌تر از قبل باشند فضای غیرمنصفانه‌ای برای آنان ایجاد می‌کند و اگر خود فرد هم چنین احساس و تفکری بیابد، در ازدواج مجدد خواست‌ها و معیارهای خود را تعدیل خواهد کرد در حالی که فرد متارکه کرده کسی است که نتوانسته از کمبودها و نقاط ضعف یک رابطه بگذرد و خواهان زندگی و رابطه بهتری است.

اما این اشخاص تحت تاثیر محیط و تلقینات و البته بسیاری از مشکلات که اغلب قبل از طلاق به وجود آنها واقف نیستند، به ازدواج‌های مجدد نسنجیده‌تر تن می‌دهند و این ازدواج‌ها معمولا با افرادی که شرایط مشابه دارند اتفاق می‌افتد که بارزترین این شرایط مشابه، داشتن فرزند است یعنی فرد باید به غیر از مسائل مربوط به آشنایی، تفاهم و ایجاد یک رابطه دو‌طرفه رضایت‌بخش به روابط جدید و ناتنی با فرزندان و خانواده همسر متمرکز شود و تلاش‌های بیشتری برای مدیریت یک خانواده غیر همخون بکند که این کار همیشه با موفقیت همراه نیست و شانس خوشبختی زوجین را
به مراتب پایین می‌‌آورد.

به طور کلی چند علت باعث فسخ ازدواج‌های مجدد یا آسیب‌های دیگر می‌شود که در زیر توضیح داده می‌شود.

افراد اغلب برای عشق و مسائل عملی مانند امنیت مالی، کمک به بزرگ کردن بچه‌ها، رهایی از تنهایی و مقبولیت اجتماعی ازدواج مجدد می‌کنند و در عین حال روی ازدواج دوم خود بیشتر از ازدواج اول حساب و به آن فکر می‌کنند در حالی‌که این نگرانی‌ها شالوده محکمی را برای همسری با دوام تامین نمی‌کند.

دوم این‌که افرادی که زندگی زناشویی شکست خورده داشته‌اند هنگاهی که مشکلات زناشویی پیش می‌آید به احتمال بیشتری طلاق را راه‌حل قابل قبول می‌دانند. البته این مورد بستگی به فرهنگ آن جامعه و تفکر شخصی فرد دارد، چون تحت شرایطی ممکن است فرد در دومین ازدواج خود برای اجتناب از طلاق به تمکین و تحمل بیش از حد رضایت بدهد و طلاق دوم را بی‌‌آبرویی و فاجعه‌بار بداند و بالاخره زوج‌هایی که ازدواج مجدد کرده‌اند فشار بیشتری را از جانب خانواده همسر جدید خود تحمل می‌کنند.

اغلب سه تا پنج سال طول می‌کشد تا خانواده‌های جدید و آمیخته، پیوند و آسایش خانواده‌های تنی را برقرار کنند، آموزش زندگی خانوادگی و زوج‌درمانی می‌تواند به افراد مطلقه و آنها که ازدواج مجدد کرده‌اند کمک کند تا با دشواری‌های شرایط جدیدشان سازگار شوند.

رابعه موحد

روان‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها