مصر گذرگاه رفح را بست

مقام های مصر امروز (پنجشنبه) اعلام کردند که تا اطلاع ثانوی گذرگاه زمینی رفح در مرزهای فلسطین بسته خواهد بود.
کد خبر: ۵۸۸۴۳۹
مصر گذرگاه رفح را بست

یک مقام امنیتی مصر علت بستن این گذرگاه را که مصر را به نوار غزه متصل می کند، حوادث اخیر و اوضاع امنیتی کنونی این کشور دانست.

وی افزود: گذرگاه رفح امروز باز نشد و به اطلاع مسافران فلسطینی رسانده شد که این گذرگاه تا اطلاع ثانوی بسته خواهد ماند.

خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد که بر اساس اعلام شاهدان عینی صدها مسافر در دو طرف این گذرگاه منتظر باز شدن آن هستند.

«ماهر ابوصبحه» مدیرکل اداره گذرگاه ها در دولت حماس پیش از این گفته بود: مقام های مصری به صورت رسمی به اطلاع ما رسانده بودند که گذرگاه رفح از روز پنجشنبه از هر دو طرف بسته می شود.

خبرگزاری فرانسه در پایان افزود: گذرگاه رفح یک روز پس از حوادث خونین مصر که در جریان آن دست کم ۴۶۴ نفر کشته شدند، بسته می شود و ارتش مصر در پی به وجود آمدن بحران سیاسی در این کشور، چندین دستگاه تانک در مرزهای خود با نوار غزه مستقر کرده است.

پیش از این نیز ارتش مصر پس از برکناری محمد مرسی رییس جمهور این کشور و افزایش ناامنی ها در منطقه صحرای سینا اقدام به محدود کردن عبور و مرور از گذرگاه رفح کرده بود. همچنین ارتش مصر صدها تونل زیرزمینی این منطقه را که تنها معبر ارتباطی با نوار غزه در فلسطین اشغالی می باشد تخریب کرده است.

حماس پیش از این اعلام کرده بود: تداوم بخشیدن به اعمال محدودیت‌ها در گذرگاه مرزی رفح و ویران‌سازی تونل‌ها و وابسته کردن اقتصاد فلسطین به رژیم صهیونیستی، مقدمه بروز یک فاجعه انسانی و اعمال فشار برای به زانو درآوردن ملت مبارز و پایدار فلسطین و تلاشی برای پیشبرد توطئه‌های شوم جهت حذف آرمان فلسطین است.

اهمیت گذرگاه رفح برای نوار غزه از آن جهت است که پس از استقرار دولت حماس در غزه، رژیم اسراییل دست به محاصره اقتصادی این منطقه زد و تنها راه باقیمانده برای رسیدن غذا و دارو به غزه، همین گذرگاه بود. این مسئله موجب فشارهای اقتصادی فراوان بر بیش از یک ‌و نیم‌ میلیون فلسطینی شد که در کمتر از ۴۰۰ کیلومترمربع مساحت نوار غزه زندگی می‌کنند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها