روحانی در مجلس شورای اسلامی خطاب به غرب:

با زبان تکریم با ایران سخن بگویید نه با زبان تحریم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رشد و بالندگی ملت ایران چنان سامان یافت که دیکتاتوری‌های سیاسی هیچ‌گاه نتواند بروز و ظهور داشته باشد.
کد خبر: ۵۸۵۴۷۷
بالندگی ملت ایران مانع شکل‌گیری دیکتاتوری سیاسی می‌شود

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی که عصر امروز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که در ماه مبارک رمضان توفیق عبادت و بندگی خالص و بهره جستن از برکات الهیه برای همگان حاصل شده باشد.

وی از رؤسای جمهور کشورهای افغانستان، قزاقستان، پاکستان، لبنان، ارمنستان، توگو، سودان، کره جنوبی، تاجیکستان و ترکمنستان به پاس حضور در این مراسم قدردانی کرد.

لاریجانی همچنین از رؤسای پارلمان‌های کشورهای روسیه، ونزوئلا، الجزایر، آذربایجان، امارات، ازبکستان، مالزی و نخست‌وزیر یامعاونان کشورهای هند، عراق، سوریه، نیکاراگوئه، سوازیلند، تانزانیا، کوبا، غنا، نیجریه و کومور به دلیل حضور در این مراسم تقدیر کرد.

رئیس‌مجلس شورای اسلامی حضور نمایندگان حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی و مجلس اعلای عراق، اقلیم کردستان این کشور و وزرای کشورهای ترکیه، آفریقای جنوبی، برزیل، سریلانکا، موریتانی، گینه بیسائو، چین، عمان، قطر، بلاروس، عربستان، بروندی، فلسطین، سیرالئون، بنین، تونس، گرجستان، مغولستان، مولداوی، گینه و سورینام و سایر هیئت‌های کشورهای دیگر و سفرای آنها را پاس داشت.

لاریجانی در ادامه سخنان خود مقدم حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور و حضور سایر مسئولان و مهمانان را به خانه ملت گرامی داشت.

وی با بیان اینکه از دو جهت امروز برای ما ایرانیان اهمیت دارد، در بیان این 2 جهت گفت: اول به مناسبت انتخابات باشکوه ریاست جمهوری و مراسم تحلیف رئیس‌جمهور محترم که عملا آغاز دور جدیدی در قوه مجریه کشور محسوب می‌شود.

رئیس مجلس اضافه کرد: ثانیا امروز سالروز فرمان مشروطیت است که روحیه زنده و دموکراتیک ملت ایران را در تاریخ گذشته نشان می‌دهد.

لاریجانی یادآور شد: بیش از یکصد سال پیش که در منطقه، شرایط ایستا و قلدرمآبانه و البته همراه با عقب افتادگی و وابستگی حاکم بود، ملت ایران با راهنمایی علما و مراجع نجف و ایران فشار برای رفع استبداد و تشکیل مجلس را آنقدر زیاد کردند که حکومت قاجار مجبور به اعلام فرمان مشروطیت شد.

رئیس‌مجلس در همین زمینه گفت: گرچه فراز و فرودهای زیادی در حرکت دموکراتیک ملت ایران و تشکیل مجلس به وجود آوردند و عملا با کودتای1299 رضا شاه که با کمک انگلیس شکل گرفت، ایران دچار دیکتاتوری دیگری شد، بعد از 20 سال دیکتاتوری در هنگامه جنگ جهانی و اشغال ایران و عزل رضا شاه شرایط ایران تغییر کرد.

لاریجانی افزود: متاسفانه با کودتای 28 مرداد که با همکاری آمریکایی‌ها سامان یافت، دولت ملی دکتر مصدق سقوط کرد و پهلوی صغیر در ایران حاکم شد.

وی با بیان اینکه حرکت ملت ایران تحت راهبری‌های حضرت امام خمینی (ره) موجب برچیده شدن دستگاه پهلوی شد، افزود: رشد و بالندگی ملت ایران چنان سامان یافت که دیکتاتوری‌های سیاسی هیچ‌گاه نتواند بروز و ظهور داشته باشد.

رئیس مجلس گفت: پس از آن مجلس شورای اسلامی تشکیل شد که همان خواست و مقصود مشروطه و عدالت خواهان بود.

لاریجانی با اشاره به تکاپوی روشنفکران غربی برای مقابله با استقلال ملت‌ها، تصریح کرد: با تفکیک قوا و تشکیل مجلس حرکت ملت ایران تحت رهبری حضرت امام(ره) آغاز شد و ملت ایران و جمهوری اسلامی بر مبنای تحلیل‌های عمیق کار خود را جلو برد.

وی با اشاره به مشکلاتی که گریبانگیر ملت‌ها بود، افزود: عدم آزادی فکر در کشورهای مختلف موجب مشکلاتی شد و البته کشورهای غربی نیز شیطنت‌های زیادی کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بحث عدالت در برخی کشورها در حالی مطرح شد که دچار پدیده کمونیزم شدند و بی عدالتی‌های حزبی شکل گرفت و متاسفانه در برخی کشورهای اسلامی نیز یاس و ناامیدی ایجاد شده بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درد استعمار زدگی و سلطه‌پذیری که عمدتاً در کشورهای شرقی و آفریقایی در یک قرن اخیر به اوج خود رسید که غالباً با حمایت از حکومت‌های دیکتاتوری توسط غربی‌ها منجر به غارت منابع آنها شد.

لاریجانی یکی از آرمان‌های ملت‌های شرقی و مسلمان را تکیه بر مفهوم استقلال دانست و تصریح کرد: درد بزرگتر در این روز این است که بر استعمار و استثمار لباس قانون بین‌المللی بپوشانند که می‌توان نظیر برخی تصمیمات در شورای امنیت ملی سازمان ملل و برخی سازمان‌های دیگر اشاره کرد که نمونه آن را در قضیه فلسطین، جنگ 33 روزه، جنگ 22 روزه، 8 سال دفاع مقدس ایران، مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شاهد بودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی پوشاندن لباس قانون برای استعمار و استثمار را به تعبیر «ولتر» آخرین درجه فساد برشمرد و گفت: این اقدام به کار بردن قوانین برای ظلم است.

لاریجانی فقدان معنویت، غربت انسان‌ها از حیات واقعی در دولت‌های مدرن از دیگر دردهای جامعه بشری امروز عنوان و خاطرنشان کرد: این دردها به حدی است که بسیاری از اندیشمندان غربی را نیز نگران کرده است.

وی تفرق مسلمانان و دوری آنان از زندگی عزتمندانه را موارد دیگری برای دنیای امروز دانست و گفت که نمونه تفرق مسلمانان در چند دهه ظلم علیه ملت فلسطین مشاهده کرد درحالی که بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان این منظره دردناک را هر روز مشاهده می‌کند.

لاریجانی افزود: هر روز طرحی به عنوان صلح در صحنه بین‌المللی مطرح می‌شود که این شرایط مسلمانان با اصل اسلامی وللَّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین در تضاد است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه عده‌ای حقوق مسلم فلسطینیان را برای امنیت بیشتر و راحتی بیشتر غاصبان فلسطین به مزایده می‌گذارند، گفت: امروز هم بار دیگر هم این صحنه تکراری را با طرحی جدید مشاهده کردیم که این شرایط ما را به یاد سخن «ماکس» می‌اندازد که می‌گفت، «تاریخ همواره تکرار می‌شود ابتدا به صورت تراژدی و سپس به صورت یک نمایش کمدی».

لاریجانی معتقد است که سازماندهی ظلم مضاعف به فلسطینیان یعنی در عین شهرک‌سازی یهودی و انواع محدودیت‌ها برای فلسطینیان باز مسلمانان را موعظه به صلح‌طلبی می‌کند. آیا مسلمانان به خصوص فلسطینی‌های مظلوم حق دارند به این نصایح ظنین باشند.

وی ادامه داد: وضع دیگر جوامع امروز در مناقشات و جدال جریان‌های افراطی، تندرو و جاهل در عالم اسلام را مشاهده می‌کنیم که چگونه عراق، سوریه، مصر، افغانستان، پاکستان و لبنان دست به جنایت می‌زنند و به اسلام و مکتبی که اساس آن بر محبت و معنویت و عقلانیت استوار است، لطمه وارد کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران در جهت پاسخگویی به این دردها مضمن دنیا معاصر ارکان جمهوری اسلامی را بر این اصول استوار کرده است که اصل یکم مردم‌سالاری و تحقق ملت بر سرنوشت خود در همه ارکان حکومت است.

لاریجانی اضافه کرد: اصل دوم ارکان جمهوری اسلامی ایران سعادت معنوی و توسعه اقتصادی مبتنی بر نظریه اسلامی و اصل سوم استقلال سیاسی، اقتصادی و مکتبی است و در اصل چهارم بر آزادی فکر و اندیشه تاکید دارند که در جهت تعمیق عقلانیت در جامعه است.

وی اصل پنجم ارکان جمهوری اسلامی را وحدت مسلمانان دانست و گفت: در اصل ششم رفع ظلم و ایجاد عدالت برای ملت‌های جهان جهت بیداری ملت‌ها و صلح جهانی تاکید شده است. بنابراین انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران تنها طریق تحقق مردم‌سالاری در سطح رهبری، قوه مقننه و یا قوه مجریه محسوب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از رهبر معظم انقلاب اسلامی سپاسگزاری کرد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در طول ذعامت خویش بر همان سنت امام خمینی در صیانت از دمکراسی، مستمرا و در زمینه‌سازی و حضور هرچه وسیعتر ملت در سرنوشت خود تاکید فرمودند.

لاریجانی ادامه داد: در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ملت ایران در سطحی بالا بیش از 70 درصد مشارکت کردند و یکی از رجال سیاسی باسابقه انقلاب را برگزیدند. بنابراین به جناب آقای دکتر روحانی تبریک عرض می‌کنم و آرزوی توفیق برای ایشان را داریم.

وی تاکید کرد: انتظار مجلس شورای اسلامی این است که اولا همان گونه که رئیس جمهور منتخب در تبلیغات ریاست جمهوری خود پایبندی به قانون تبلور داشت این موضوع محور فعالیت قوه مجریه قرار داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار مجلس این است که همانگونه که در تبلیغات انتخاباتی بخصوص ریاست جمهوری اسلامی تبلور داشت، پایبندی به قانون محور فعالیت قوه مجریه باشد، چرا که بدون تقید به قانون نه عدالت معنا پیدا می‌کند نه توسعه پایدار شکل می‌گیرد و نه زندگی مردم قابل پیش‌بینی می‌شود.

لاریجانی گفت: توسعه کشور در دهه پیشرفت و عدالت بر اساس تئوری عدالت امکان پذیر است وگرچه بر اساس تصمیمات روزانه و عجولانه ممکن است توسعه اقتصادی در کوتاه مدت میسر باشد اما در درازمدت درهم ریختگی اقتصادی ایجاد می‌کند. در ثانی اولویت اصلی کشور که همان مقابله با گرانی است باید در سایه اتکا به رونق اقتصادی انجام شود. امروز صنعت و دامداری نیازمند حمایت جدی هستند تا در سایه آن گام‌های اساسی برای تامین نیازمندی های کشور را بردارند.

وی افزود: شرایط فعلی جهان اسلام و بیداری اسلامی نیازمند حمایت جدی از جوانان دموکراتیک است و در ثانی آمریکا و برخی کشورهای غربی با افراطی‌گری در مقابل ملت ایران به گذشته تاریک خود افزودند و البته مزاحمت‌هایی برای ملت به وجود آوردند که نیازمند تدابیر همه جانبه و همکاری قوا می‌باشد. در این صورت است که خداوند نوید پیروزی را داده است.

لاریجانی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی به عنوان پایگاه مهم مردمسالاری در این چارچوب، همه گونه همکاری صمیمانه را با دولت جدید خواهد داشت و امیدواریم کابینه آینده از ظریفیت کافی برای برخورداری از احتیاجات ملت برخوردار باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور سابق و آرزوی توفیق برای وی گفت: همچنین از تمامی میهمانان عزیز که دعوت ما را پذیرفتند و در جهت مراسم تحلیف شرکت فرمودند، سپاسگزاریم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها