همه داوطلبان شرکت‌کننده در کنکور 92، مجاز به انتخاب رشته هستند

معرفی برترین‌های کنکور 92

روز گذشته سازمان سنجش به سبک و سیال سال‌های قبل، ابتدا نفرات برتر کنکور را در پنج گروه آزمایشی معرفی کرد و از ساعت 10 صبح امروز نیز سایر داوطلبان می‌توانند از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org رتبه و کارنامه آزمون سراسری 92 را دریافت کنند.
کد خبر: ۵۸۴۴۶۲

مطابق اطلاعات سازمان سنجش، امسال یک میلیون و 83 هزار نفر در آزمون سراسری ثبت‌نام کردند و 924 هزار نفر از این داوطلبان در جلسه آزمون حاضر شدند، اما 14.68 درصد ثبت‌نام‌کنندگان کنکور امسال غایب بودند.

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش در گفت‌وگو با مهر یادآوری می‌کند تمامی داوطلبانی که امسال در جلسه آزمون سراسری حضور داشتند، مجاز به انتخاب رشته هستند و داوطلبان می‌توانند در دو بخش با آزمون و بخش با احتساب سوابق تحصیلی، رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

به گفته این مقام مسئول، ظرفیت امسال دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو به غیر از ظرفیت دانشگاه آزاد، 712 هزار و 367 نفر اعلام شده است و با این حساب می‌توان گفت که شانس قبولی داوطلبان کنکور 92 حدود 77 درصد است که این شانس در گروه‌های آزمایشی متعدد، متفاوت است.

شانس قبولی چقدر است؟

امسال همه داوطلبان کنکور مجاز به انتخاب رشته هستند، اما مجاز بودن با قبول شدن در کنکور متفاوت است.

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد که این سازمان هرساله، دو تا سه برابر ظرفیت قبولی در هر گروه آزمایشی را به عنوان افراد مجاز به انتخاب رشته معرفی می‌کند و این به معنای قبولی صددرصد همه داوطلبان نیست.

سخنگوی سازمان سنجش، درباره شانس قبولی داوطلبان گروه‌های آزمایشی مختلف خاطرنشان می‌کند که در گروه ریاضی و فنی شانس قبولی داوطلب صددرصد است و حتی امسال، شانس قبولی در گروه علوم ریاضی بیشتر از ظرفیت مجاز است؛ یعنی با وجود 218 هزار شرکت‌کننده در کنکور گروه ریاضی، 240 هزار نفر ظرفیت پذیرش وجود دارد.

مطابق آمارهای سازمان سنجش، در گروه علوم انسانی نیز شانس قبولی مشابه گروه علوم ریاضی است و بیش از 99 درصد شرکت‌کنندگان این گروه آزمایشی در کنکور امسال قبول می‌شوند و برای 247 هزار شرکت‌کننده گروه علوم انسانی، 245 هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشجو وجود دارد.

در گروه علوم تجربی، وضع متفاوت است و شانس قبولی در این گروه آزمایشی، بسیار پایین‌تر از گروه‌های دیگر است.

شانس قبولی در رشته‌های علوم تجربی 38 درصد است و برای 437 هزار شرکت‌کننده این گروه آزمایشی، 168 هزار نفر ظرفیت پذیرش وجود دارد.

در گروه هنر و گروه زبان نیز شانس قبولی داوطلب به ترتیب 62 درصد و 41 درصد اعلام شده است.

دانشگاه پیام نور، بالاترین ظرفیت پذیرش

امسال برای اولین بار عکس داوطلب نیز در کارنامه کنکور متقاضی منتشر می‌شود و به هر داوطلب نیز یک کد دسترسی برای انتخاب رشته در دانشگاه آزاد داده می‌شود و جالب‌تر آن‌که امسال، پاسخنامه 75 هزار نفر اول همزمان با کارنامه آنها منتشر می‌شود تا داوطلبان بتوانند جواب‌های خود را با جواب‌های درست تطبیق بدهند.

همچنین رئیس سازمان سنجش درباره ظرفیت‌ دوره‌های مختلف آزمون سراسری هم خاطرنشان کرده است که از میان 712 هزار و 367 نفر ظرفیت اعلام شده دانشگاه‌های سراسر کشور به غیر از دانشگاه آزاد اسلامی، 421 هزار نفر ظرفیت پیام نور، 102 هزار نفر ظرفیت دوره روزانه، 29 هزار نفر ظرفیت دوره شبانه، 136 هزار نفر دوره غیرانتفاعی و 17 هزار نفر دانشگاه فرهنگیان و 7700 نفر سایر دوره ها را تشکیل می‌دهند.

مطابق اطلاعات سازمان سنجش، دانشگاه آزاد اسلامی نیز ظرفیتی معادل 60 هزار نفر برای دوره با آزمون و 230 هزار نفر برای دوره بدون آزمون (براساس سوابق تحصیلی) را اعلام کرده است.

به گفته معاون فنی و آماری سازمان سنجش نیز ظرفیت رشته‌های با آزمون در کنکور امسال، 48 درصد ظرفیت است و 343 هزار و 367 هزار نفر را تشکیل می‌دهد و ظرفیت براساس سوابق تحصیلی نیز 52 درصد کل ظرفیت پذیرش دانشجو را شامل می‌شود.

شروع انتخاب رشته از 17 مرداد

مطابق اطلاعیه‌های قبلی سازمان سنجش، انتخاب رشته کنکور از هفدهم مرداد آغاز و تا بیست و دوم مرداد ادامه خواهد داشت.

آن دسته از داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، می‌توانند از بین رشته‌های با آزمون و بدون آزمون، 150 انتخاب رشته انجام دهند و آن دسته از داوطلبان غایب هم می‌توانند از بین رشته‌های بدون آزمون، صد رشته را انتخاب کنند.

افرادی هم که اصلا در کنکور سراسری شرکت نکرده‌اند، می‌توانند از هفدهم مرداد به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند و در بین رشته‌های بدون آزمون، حداکثر صد رشته را انتخاب کنند.با وجود این‌که قرار بود امسال دفترچه انتخاب رشته کنکور چاپ نشود، اما مسئولان سازمان سنجش در این تصمیم خود تجدیدنظر کردند و قرار است دفترچه چاپ شده انتخاب رشته در شهرستان‌ها و مناطق محروم کشور توزیع شود.

نرم‌افزار انتخاب رشته نیز امسال همزمان با روز انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش گنجانده می‌شود و داوطلبان از طریق این نرم‌افزار می‌توانند 250 رشته‌ای را که امکان قبولی در آنها بالاتر است، مشاهده کنند.

تهرانی‌ها، بیشترین تعداد کنکوری برتر

با توجه به اطلاعاتی که سازمان سنجش از کنکوری‌های برتر منتشر کرده است، می‌توان گفت که 61 درصد از کنکوری‌های برتر امسال را پسران تشکیل می‌دهند و در بین 36 کنکوری برتر در پنج گروه آزمایشی نیز شهر تهران با 12 کنکوری برتر در جایگاه نخست این رده‌بندی قرار دارد.

در گروه آزمایشی علوم ریاضی، سجاد صادقی‌زاده از کرج، محمدحسین موسوی از قم و محمدجواد موسوی‌مبارکه از شهرستان مبارکه، پویان مینایی از ممسنی، هومن واصلی از شیراز، سهراب مدنی از تهران، روژان ربانی از ارومیه، حسین طاهری از اهواز، سهند سروری از رشت و سروش میرجلیلی به ترتیب در رتبه‌های اول تا دهم قرار دارند.

در گروه علوم تجربی نیز پویا براهیم باستانی از تبریز، علی عجم از اهواز، پوریا یاراحمدی از بروجرد، مریم مجردثانی اوغاز از شیروان، پردیس اولیازاده از مشهد، حامد طاولی‌نژاد از تهران، احسان علی‌پور از اصفهان، یسنا رستم‌آبادی از تهران، علیرضا محمدحسینی از ساری و مهدی زارعی از ممسنی به عنوان رتبه‌های اول تا دهم این گروه آزمایشی شناخته شدند.زهرا مشایخی از تهران، زینب امیربکایی از تهران، یاسمن خادمی شورمستی از شمیرانات، مهشاد سادات رفیعی تکیه از تهران، امیرحسین ملک‌مدنی از تهران، سارا شفیع‌خانی از تهران، علیرضا هروی از یزد، نفیسه ملکی پارودباری از قزوین، فرهاد تراز از قوچان و غزاله قضاوتی از یزد هم به ترتیب جایگاه اول تا دهم گروه آزمایشی علوم انسانی را به خود اختصاص دادند.

فاطمه محمدی از تهران، پریناز جواهری از تهران و امیرمحمد عزیزی از کرج هم به عنوان رتبه اول تا سوم گروه آزمایشی هنر معرفی شدند و در گروه آزمایشی زبان خارجی نیز آذین زهرایی از تهران، علی شعارابوذری از مشهد و آرش غیاثی سیدکی از شیراز هم به عنوان شاگرد اول‌های این گروه آزمایشی معرفی شدند.

نفرات اول تا سوم گروه‌های آزمایشی کنکور 92

 

امین جلالوند / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها