به میانه فصل سرما رسیدیم و این دقیقا زمانی است که لیگهای اروپایی به نیمه راه خود در فصل 2004 2005 رسیده اند.
کد خبر: ۵۸۳۸۰
اکنون تمام کشورهای اروپایی قهرمان نیم فصل خود را شناخته اند. در انگلستان چلسی ، در اسپانیا بارسلونا، در ایتالیا یوونتوس ودر فرانسه لیون به بایرن مونیخی پیوستند که دو ماه پیش قهرمانی نیم فصل اول بوندس لیگا را از آن خود کرده بود.
در حالی که لیگ قهرمانان اروپا حدود 3 هفته دیگر حرکت خود را از سرمی گیرد، تیمهای معتبر اروپایی نهایت سعی خود را می کنند تا قبل از شروع مجدد آن مسابقه ها و فشرده شدن تقویم بازیهایشان ، نهایت امتیازهای ممکن را از لیگهای داخلی جمع آوری کنند. اما آیا قهرمان های نیم فصل در پایان فصل ، جام قهرمانی می گیرند؛ در این مطلب وضعیت لیگ برتر انگلستان را بررسی می کنیم و در آینده راجع به دیگر لیگها هم صحبت خواهیم کرد. چلسی همچنان به یکه تازی خود در لیگ برتر انگلستان ادامه می دهد. آبی های شهر لندن واقعا شایستگی تکیه زدن برصدر جدول را داشته اند. رکورد چلسی در لیگ برتر به قدری عجیب و خارق العاده است که خود خوزه مورینیو هم به سختی آن را باور می کند. او می گوید: ما حالا از تعقیب کنندگانمان 10امتیاز فاصله داریم ، حالا حتی حق اشتباه هم داریم ، اما نباید بگذاریم این اختلاف به کمتر از 7امتیاز برسد. در آن صورت خطر ما را تهدید می کند.
همه انتظار داشتند چلسی با چند خرید قابل توجه چون پیتر چک ، دیدیه دروگیا، آرین روبن ، ریکاردو کاروالیو، پائولو فریرا و ماتیا کژمان بهتر از فصل گذشته نتیجه بگیرد، اما هیچ کس پیش بینی نمی کرد آنها بهترین نتایج را میان تمام تیمها در کلیه لیگهای معتبر اروپایی بگیرند. چلسی در پایان هفته بیست و چهارم با کسب 19 پیروزی ، 4 تساوی و فقط یک شکست ، با 61 امتیاز دیگر حریفان را بهت زده کرده است و پس از 50سال قهرمانی را طلب می کند. تیم لندنی مقابل 48 گل زده فقط 8 گل خورده که آمار این تیم در دفاع ، حتی بهتر از تیم یوونتوس در ایتالیاست که در 20 بازی 11 گل پذیرفته است. پیتر چک و مدافعان چلسی از زمان بازی با آرسنال که با گل پرحرف و حدیث آنری 22مساوی شد ، تا امروز دروازه خود را بسته نگه داشته اند و 7 بازی آخرشان را با پیروزی به پایان رسانده اند.
استیو کلارک ، دستیار مورینیو می گوید: ما روی کاری که انجام می دهیم تمرکز کرده ایم. اگر روند پیروزی هایمان را ادامه دهیم ، نتایج آرسنال و منچستریونایتد برایمان اهمیتی ندارد. آرسنال و منچستریونایتد هم در هفته های اخیر خوب نتیجه گرفته اند، اما نه بخوبی چلسی.
بسیاری معتقدند اگر آرسن ونگر و سرالکس فرگوسن به جای درگیری های لفظی با یکدیگر در پی پوشش ضعفهای تیمشان برمی آمدند ، می توانستند جدی تر چلسی را تهدید کنند.

دفاع محکم

تفاوت چلسی با منچستریونایتد و آرسنال دو قهرمان سنتی دهه اخیر لیگ برتر بیشتر در خط دفاعی است. جایی که چلسی با داشتن پائولو فریرا ، ریکاردو کاروالیو ، جان تری و وین بریج یک دیوار فولادین تشکیل داده است.
تاکتیک های دفاعی مورینیو به قدری حساب شده است که حتی آسیب دیدگی طولانی مدت کاروالیو خللی در آن به وجود نمی آورد.
ویلیام گالاس فرانسوی در یک ماه گذشته آنچنان محکم و کارآمد بازی کرده که باعث تعجب ریموند دومنش ، مربی تیم ملی فرانسه شده است.
دومنش او را جانشینی مناسب برای مارسل دسایی بازنشسته معرفی کرده و جالب این که دسایی هم تا سال گذشته در همین چلسی بازی می کرد.

دیوار 197 سانتی متری

کنار این خط دفاع مطمئن ، پیتر چک دروازه بان مطمئن اهل جمهوری چک درخشش فوق العاده ای داشته است. در واقع هر زمان که مدافعان چلسی کم آورده اند ، چک جور آنها را کشیده است. بعضی واکنش های چک مسلما در پایان فصل میان 10 واکنش برتر فصل قرار خواهد گرفت.
چک با قامتی بسیار بلند ، برخلاف بسیاری از دروازه بان های بلند قد ، روی توپهای زمینی و واکنش های سریع ضعف ندارد و با اتکا به تسلط کامل برمحوطه جریمه و خروج هایی کم نقص بعد از بوفون عنوان دومین دروازه بان برتر جهان را به خود اختصاص داد.

بال هلندی

دیگر نقطه درخشان چلسی ، آرین روبن بال هلندی و جوان این تیم است. روبن بازیهای شروع فصل را به دلیل آسیب دیدگی از دست داد، اما در بازگشت به میدان ها همه را متوجه ارزش های فنی غیرقابل انکارش کرد.
بازیکن سابق آیندهوون که مدنظر منچستریونایتد هم قرار داشت ، یک چپ پای تکنیکی است. او می تواند در هر دو سمت زمین بازی کند و با زدن شوتهای غافلگیرکننده یکی از گلزنهای برتر چلسی هم بوده است. روبن با ضربات نرم پای چپ یکی از گلسازهای اصلی چلسی است.

استاد تاکتیک

از درون میدان که بگذریم ، چلسی روی نیمکت هم با در اختیار داشتن خوزه مورینیو ، یکی از بهترین مربیان جهان را در اختیار دارد.
مورینیو بتازگی با کسب عنوان بهترین مربی اروپا در سال 2004 شایستگی اش را به اثبات رساند. مرتضی محصص ، مدرس بین المللی فوتبال کشورمان درباره او می گوید: مورینیو استاد تاکتیک های مبتنی بر یک خط دفاع قدرتمند است.

  • محصص: مورینیو استاد تاکتیک هایی مبتنی بر خط دفاعی قدرتمند است

  • او بهتر از مربیان دیگر بازیکنان تیمش را با اصل پوشش آشنا کرده است. مورینیو با وجود جوانی ، کاملا پخته به نظر می رسد.
    او در مکتب سربابی رابسون پرورش یافته و شاید به همین دلیل توانست زودتر از حد انتظار خودش را با فوتبال رایج در لیگ انگلستان وفق دهد.
    او فصل گذشته با پورتوو ، تاکتیک دفاع و ضد حمله را مقابل منچستریونایتد به نمایش گذاشت و در فینال با همین حربه موناکو را از پا درآورد. اگر مورینیو امسال هم این کار را در بازیهای حساس انجام دهد نباید چندان تعجب کنیم.


    دفاعی لرزان



    آرسنال فصل را بسیار خوب آغاز کرد ، اما نتوانست روند قبلی را ادامه دهد پس از شکست تلخ از منچستریونایتد که باعث از دست رفتن رکورد بی شکستی آنها شد افول آرسنال آغاز شد. مصدومیت بلندمدت گیلبرتو سیلوا ، مشکلات ونگر با نیس لمن و مسائل پشت پرده در تمدید قرارداد ادو، مهمترین مشغله های فکری ونگر بوده و موجب شده آرسنال کمتر از حد معمول بدرخشد.
    مساله مهم دیگر ، فاصله فراوان نیمکت نشینان آرسنال با مردان اصلی است. با وجود بازیهای متوسط فلامینی و فارگاس ، فاصله آنها با بازیکنانی چون گیلبرتو و وی را بسیار زیاد است. در خط حمله هم اگر آنری مصدوم شود، معلوم نیست چه اتفاقی برای ونگر و تیمش می افتد. ریس و برگ کمپ هر دو نهایت سعی خود را می کنند ، اما در گلزنی فاصله فراوانی با مرد فرانسوی دارند ، با این حال آرسنال با تکیه برگلهای آنری ، بهترین گلزن فصل و همین طور روبر پیرس ، سومین گلزن فصل ، با 53 گل زده عنوان بهترین خط حمله رقابت ها را به خود اختصاص داده است.
    نقطه ضعف اصلی آرسنال در خط دفاعی است. آنها در پایان هفته بیست و چهارم با پذیرفتن 25 گل بیش از 3 برابر چلسی و حدود 2 برابر منچستریونایتد گل خورده اند. آسیب دیدگی های کوتاه مدت سول کمپبل ، مدافع استوار و با تجربه آرسنال ، یکی از مهمترین عوامل ضعف خط دفاعی تفنگداران شهر لندن بوده است ، ضمن آن که دیگر مدافعان آرسنال مثل لورن ، کولوتوره و حتی اشلی کول مثل فصل گذشته ، مطمئن و کم اشتباه بازی نکرده اند.

    مساله لمن

    به تمام این مسائل باید معضل دروازه بانی را هم اضافه کنیم. اگر منصف باشیم ینس لمن تا زمانی که دروازه بان اول بود، عملکردی قابل قبول داشت ، اما چند اشتباه در خروج از دروازه باعث سقوط وحشتناک او به نیمکت شد. بزرگترین این اشتباه ها در بازی با پاناتینایکوس رخ داد که موجب شد صعود آرسنال در لیگ قهرمانان با خطر مواجه شود. در غیاب لمن ، آلمونیا، دروازه بان اسپانیایی آرسنال ، دروازه بان مطمئنی نشان نداده است ، اما ونگر همچنان او را ترجیح می دهد.
    گلی که آلمونیا در جام اتحادیه از دیوید بلیون ، مهاجم فرانسوی منچستریونایتد پذیرفت ، گلی بود که حتی دروازه بان های مبتدی هم نمی خورند. آلمونیا که در لیگ برتر هم چند اشتباه بزرگ مرتکب شده ، به عقیده هواداران آرسنال دیر یا زود روی نیمکت برمی گردد.
    لمن تا 2 سال و نیم دیگر با آرسنال قرارداد دارد ، ولی برای حضور در جام جهانی باید به طور ثابت برای تیمش بازی کند. یورگن کلینزمن به طور صریح عنوان کرده اگر لمن بازی نکند ، او را انتخاب نخواهد کرد.

    در پی مکانی در اروپا

    پس از 3 تیم مدعی جدول ، تیمهایی چون اورتون ، لیورپول ، میدلزبورو و تاتنهام در پی رسیدن به بازیهای فصل آینده لیگ قهرمانان یا حداقل جام یوفا هستند. در حال حاضر تیم شگفتی آفرین ، اورتون سهمیه چهارم لیگ برتر در بازیهای فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا را در اختیار دارد ، اما بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند ، اورتون نمی تواند رتبه چهارم را حفظ کند. لیورپول تیمی است که امید زیادی برای تصاحب رده چهارم دارد. اما با آسیب دیدگی مهره های کلیدی این تیم نظیر هری کیول ، جبرئیل سیسه و ژابی آلونسو مشکلات این تیم دو چندان شده است. 2 شکست پیاپی مقابل منچستریونایتد در خانه و ساتهمپتون خارج از خانه زنگ خطر را برای رافائل بنیتس به صدا در آورده است. استیو مک لارن با یک زوج تهاجمی گلزن متشکل از هسل بینک و ویدوکا قصد دارد بهترین عنوان تاریخ باشگاه میدلز بورو را رقم بزند. استیوارت داونینگ ، هافبک کناری مستعد میدلز بورو دیگر ستاره این تیم است. تاتنهام دیگر تیم لندنی هم بعد از تحولات در رده مربیگری به دنبال رسیدن به یک جام اروپایی است.
    آمدن مارتین یول هلندی بوضوح این تیم را قوی تر کرده است. آمادگی جرمین دفو در خط حمله بازیهای خوب پل رابینسون در درون دروازه و لدلی کینگ در خط دفاع امید هواداران قدیمی تاتنهام را دو چندان کرده است.

    فانوس به دست ها

    انتهای جدول ، تیمهای وست بروم ، ساتهمپتون ، نوریچ سیتی و کریستال پالاس با تلاش زیاد در پی بقا هستند ، اما کار این تیمها بسیار دشوار است. مثل همیشه تغییر مربی میان تیمهای فانوس به دست زیاد اتفاق می افتد. چنین راهکاری ظاهرا برای بلکبرن موثر واقع شده است ، چون این تیم با آمدن مارک هیوز فعلا از منطقه سقوط فاصله گرفته است.
    با این حال ساتهمپتون با هری ردنپ و وست بروم با برایان رابسون همچنان در ته جدول دست و پا می زنند.

  • بازگشت به اوج


    منچستریونایتد ضلع سوم قهرمانی لیگ برتر که بیشترین عناوین قهرمانی را در سالهای اخیر به خود اختصاص داده ، به شرایط مطلوب بازگشته است. شاگردان فرگوسن فصل را بسیار ضعیف شروع کردند ، اما کم کم وضعیت بهتری یافتند. بازگشت ریو فردیناند به عنوان فرمانده خط دفاعی شیاطین سرخ ، مهمترین نکته مثبت برای این تیم پرطرفدار بود. فردیناند و سیلوستر در مرکز خط دفاع و گابریل هانتیزه در سمت چپ خط دفاع از بهترین بازیکنان این فصل منچستریونایتد بوده اند. خط میانی منچستری ها تلفیقی از تجربه یارانی چون روی کین ، پل اسکولز و رایان گیگز و بازیکنان جوانی چون رونالدو و فلچر بوده است. در این میان آمادگی قابل توجه پل اسکولز و رایان گیگز (قبل از مصدومیت) جالب توجه است.
    در خط حمله فرگوسن بهترین مهاجم خود، رود فان نیستلروی را مدتهاست در اختیار ندارد، اما گلزنی های گاه و بیگاه آلن اسمیت ، لویی ساها و وین رونی اجازه نداده این خلا احساس شود. با این حال وقتی به روزهای پایان فصل نزدیک شویم ، وجود مهاجم کارسازی چون نیستلروی بسیار لازم است. درضمن فرگوسن باید سعی کند جلوی مساوی های پرتعداد تیمش را بگیرد.

  • مزدک میرزایی
    newsQrCode
    ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

    نیازمندی ها