علی‌اکبر ناطق نوری پس از چهارسال غیبت در مراسم احیای شب‌های قدر در حرم امام خمینی(ره)، شب گذشته بار دیگر به این حرم مطهر رفت.
کد خبر: ۵۸۳۴۷۰
سکوت ناطق در شب احیا شکست

حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری که از سال 88 و پیرو مباحث پیش آمده در رقابت‌های انتخاباتی دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ایراد اتهاماتی علیه وی، به عنوان سخنران در مراسم احیای شب قدر در حرم امام حضور نمی‌یافت، بار دیگر شب گذشته به حرم امام(ره)  رفت و سخنران احیای 19رمضان شد.

وی شب گذشته در ابتدای سخنان خود در حرم مطهر امام خمینی(ره)، با بیان اینکه به روح ملکوتی امام راحل و همه شهدا و همچنین همسر مکرمه آن بزرگوار و فرزندان ایشان درود می‌فرستیم، گفت: خدا را شاکرم که بعد از مدتی زیاد در حرم مطهر و در جمع شما عزیزان و عاشقان حضرت علی علیه‌السلام هستم.

وی به تشریح فرق بین «مؤمن» و «مسلمان» پرداخت و با بیان اینکه از دیدگاه قرآن و مبینین قرآن که معصومین علیه‌السلام هستند بین اسلام و ایمان و بین مومن و مسلمان فرق است، افزود: برای تبیین این قضیه لازم است که بگویم که خود مسلمان بودن مراحل خاص خود را دارد بنابراین خود مسلمان بودن مسئولیت‌هایی را بر دوش شخص مسلمان و یا جامعه اسلامی می‌گذارد ولی در عین حال با مومن بودن تفاوت فاحشی دارد.

ناطق نوری با تاکید بر اینکه رسالت مؤمن بودن به مراتب از مسئولیت مسلمان بودن بالاتر و سنگین‌تر است، خاطرنشان کرد: گرچه گاهی مسئولیت‌هایی که در روایات برای شخص مسلمان شمرده می‌شود همان مسئولیت‌هایی است که برای مومن توصیه می‌شود اما مسلمان بودن مراحل خود را دارد که یک مرحله آن این است که انسان با اعتقاد می‌گوید "اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد‌رسول الله" و یا به تعبیری معروف شهادتین را بر زبان می‌آورد و او مسلمان می‌شود.

وی بر همین اساس اضافه کرد: مرحله بالاتر از آن این است که انسان شهادتین را می‌گوید احکام را نیز به صورت نصفه و نیمه  اجرا می‌کند، گاهی که دلش خواست نماز می‌خواند و گاهی که نخواست نمی‌خواند. شبهای احیا مسلمان می‌شود و کارهای حرام را انجام نمی‌دهد،‌ اما واقعا مسلمان شدن این چیز‌هاست؟ اگر شرایط به این گونه بود که اصلا چه نیازی بود که ائمه بیایند و روایت‌های مختلف را برای ما نقل کنند؟

ناطق نوری با بیان اینکه کلمه«ویل» در قرآن به معنای چاهی در جهنم است که برای نماز‌خوان‌های تارکین و کسانی که نماز را سبک می‌گیرند به کار گرفته شده است، تصریح کرد: نباید نماز خواندن و روزه گرفتن را سبک بگیریم، دیده‌می‌شود گاهی جوانی سیگار به دست در ماشین که به آن افتخار هم ‌می‌کند روزه‌خواری می‌کند اما این کار اعلان جنگ با خدا و فرمان خداست.

وی با اشاره به اینکه باید اندیشید فرق مسلمان با کسی که لا اله الا الله را نمی‌گوید و اعتراف به نبوت رسول خدا نمی‌کند چیست؟ گفت: گروهی دیگر که نام مسلمان را بر خود می‌بینند نماز می‌خوانند روزه هم می‌گیرند، در نماز جماعات هم شرکت می‌کنند اما وقتی بحث حقوق مردم می‌شود بی‌باک هستند.گاهی به عنوان کشور مسلمان جنسی را  برای کشورهایی که دل به ما بسته‌اند صادر می‌کنیم و لی بعد که آن جنس به مقصد می‌رسد می‌بینند که روی جعبه با زیر جعبه متفاوت است. اینها در شان انسانیت نیست چه برسد به اینکه او مسلمان هم باشد، مال بیچاره‌ای را خوردن، سر کسی را کلاه گذاشتن به همین قرآنی که بالای سرتان می‌گذارید واز خدا می‌خواهید که بخاطر قرآن از گناهان شما بگذرد در منزلت مسلمان بودن نیست.

ناطق نوری افزود: ما مسلمان هستیم؛ چطور می‌شود آبروی مسلمان‌ها را ببریم و سپس بگوییم مسلمان هستیم؟ تهمت بزنیم، نسبت بدهیم، توهین کنیم، با زبان و عملمان تحقیر کنیم و بعد هم بگوییم مسلمان هستیم، مؤمن هستیم. مؤمن تهمت می‌زند؟ مؤمن دروغ می‌گوید؟ مؤمن توهین به شخصیت حال نه اینکه حتما سیاسی باشد هر شخصیتی می‌کند؟ همه انسان‌ها کرامت دارند و عزیز هستند.

وی با بیان اینکه ذلیل کردن دیگران تهمت زدن و توهین کردن و نسبت ناروا دادن به او، با مسلمان بودن سازگاری ندارد،‌ به مسئولیت‌ها و باید‌ها و نباید‌های مؤمنین اشاره کرد و اظهار داشت: مسئولیت مؤمن بالاتر از مسلمان است مسلمان کسی است که مردم از دست و زبان او در امان باشند و مؤمن بودن هم باید دقت به تمامی ویژگی‌های مسلمان بودن داشته باشد.

ناطق نوری بر همین اساس به ذکر حدیثی از توبه مسلمانی در برابر رسول خدا اشاره کرد و افزود: فردی نزد رسول خدا رفت و گفت که می خواهم توبه کنم، گفت که من 3 گناه دارم اما نمی‌توانم همزمان هر سه آنها را ترک کنم بنابراین فقط می‌خواهم یکی از آنها راترک کنم، چرا که قدرت ترک هر 3 را باهم ندارم. رسول خدا از او پرسید که گناهان شما چیست؟ آن فرد گفت اولا من نماز نمی‌خوانم، دوماً دروغ هم می‌گویم و سومین آن اینکه اهل زنا هم هستم.

«شاید در ذهن همه بگذرد که رسول خدا از او بخواهد که زنا که از بزرگترین و زشت‌ترین گناهان است کنار بگذارد اما ایشان به آن شخص فرمودند که آیا تو قول می‌دهی که یکی از آنها را کنار بگذاری؟ پس «دروغ نگو.» چه کسی فکر می‌کرد پیغمبر گناه بزرگی مثل زنا را برای او توصیه نکند که ترک کند و در مقابل از او بخواهد که گناه دروغ گفتن را کنار بگذارد؟ آری کلید کل گناهان دروغ است. در روایت‌ها و تعابیر آمده است که همان فرد با ترک گناه دروغ هم گناه زنا و هم گناه نماز نخواندن را کنار گذاشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش از صدا وسیما خواست که این مراسم را به صورت زنده پخش کند نه با 2 ساعت تاخیر چراکه مردم فکر می‌کنند ما اینجا این عزیزان را تا سحر نگه می‌داریم و آنها فرصت سحری خوردن را ندارند در صورتی که چنین نیست و پخش این برنامه با 2 ساعت تاخیر باعث می‌شود که مردم چنین فکر کنند بنابراین از سیمای سراسری می خواهیم که بر این مسئله نیز دقت کنند.

ناطق نوری در ادامه سخنانش بر اصل یقین برای مسلمانان به عنوان یک ضرورت تأکید کرد و  افزود: اگر ما یقین داشته باشیم که وقتی از دنیا رفتیم مو را از ماست بیرون می‌کشند باز هم به حق مردم تجاوز می‌کنیم؟ اگر به جهنم وبهشت یقین داشته باشیم باز هم کم‌فروشی خواهیم کرد؟ اگر یقین داریم که قیامتی هم هست خیانت می‌کنیم؟ تهمت می‌زنیم؟ آبروی انسان‌ها را ببریم؟ ناخنک به اموال مردم می‌زنیم و تجسس در زندگی مردم می‌‌کنیم که چه خبر است؟

«شرمنده هستم که بعضی از آشنایان و دوستانمان همانند آشنایان و دوستان شما می‌گویند که در فلان کشور غیرمسلمان از طریق اینترنت جنسی را سفارش می‌دهیم و آن را از کشور دیگری برای ما پست می‌کنند و با اینکه ما در منزل نبودیم آن چیز گرانقیمت به مدت چند روز پشت در می‌ماند بدون اینکه احدی به آن دست زده باشد، خب وقتی من این داستان را شنیدم به آن فرد نقل‌ قول‌کننده نگاه کردم و او هم به من نگاه کرد این نگاه او پیامی را در پی داشت که آن کشور نامسلمان است و شماها مسلمان هستید؟»

وی افزود: آیا ما واقعاً می‌توانیم الگو شویم برای دنیا؟ گذشت و احترام نسبت به یکدیگر، اعتماد متقابل به یکدیگر، مراعات کردن همدیگر، فرهنگمان اخلاقمان در چه وضعی است؟ اگر ما به اصل حقیقت یقین داشته باشیم دگر چه مشکلاتی خواهیم داشت؟ من به جمله سید جمال‌الدین اسدآبادی می‌رسم که در سفر به کشورهای غیرمسلمان گفته بود اسلام آنجاست و مسلمان‌ها اینجا. باید همان‌گونه که قرآن می‌خوانید نیز به وصیت‌نامه امام توجه کنید، به وصیت نامه شهید 18 ساله نگاه بیندازید؛ چقدر عرفان و معرفت در آنهاست.

ناطق نوری در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه هرکسی که حرمت انسان‌ها را حفظ نکند دین و ایمان ندارد،به حدیثی از رسول اکرم (ص) درحفظ جایگاه و منزلت انسان‌ها اشاره  کرد و گفت:عزیزان، مؤمن بهتان وتهمت نمی‌زند، مؤمن اسرار مردم را فاش نمی‌کند، واقعاً روز قیامت چگونه می‌توان جواب چیزهایی را که به آن یقین نداریم و می‌گوییم که می‌گویند چنین است پاسخ داد؟ جرم کسی که در هیچ محکمه‌ای ثابت نشده به او تهمت بزنیم بعد بگوییم که می‌گویند چنین است مگر قیامت و آخرت را فراموش کرده‌ایم که آبروی مردم را می‌بریم؟و فقط بگوییم که می گویند چنین است؟

به گزارش تسنیم، در این مراسم شخصیت‌های چون حجت‌الاسلام‌قدرت‌الله علیخانی، حجت‌الاسلام مجید انصاری، محمد‌علی ابطحی، مهدی هاشمی، سیدحسن خمینی و سیدعلی خمینی نیز حضور داشتند.

newsQrCode
برچسب ها: ناطق نوری احیا
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
قاسمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
۰
۰
آقای ناطق مشكلی نیست،4سال شما و بعضی از شناخته شده های این نظام سكوت كردید،یك عمر نوبت احمدی نژاد هست كه سكوت كه چه عرض كنم،حرفی برای گفتن نداره
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
۰
۰
احسنت به حاج ناطق...حرف دل تمام دلسوزان واقعی نظام و كشور همین است
مرادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
۰
۰
احمدی نژاد حق است

نیازمندی ها