پس از مدت‌ها کشمکش و گلایه کشاورزان و تشکل‌های صنفی بخش کشاورزی از ناکافی بودن نرخ خرید تضمینی گندم، دولت این نرخ را به 830 تومان افزایش داد.
کد خبر: ۵۸۰۷۹۶

معاون وزیر جهاد کشاورزی در این باره گفت: قیمت تضمینی خرید گندم در هر کیلوگرم 80 تومان افزایش یافت.

به گزارش مهر، ناصر توکلی افزود: براساس مصوبه هیات دولت، قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی از 720 تومان به 800 تومان و هر کیلوگرم گندم دروم از 750 تومان به 830 تومان افزایش یافت. وی گفت: براساس این مصوبه، گندم تا 2 درصد سن‌زدگی، 2 درصد افت مفید و 4 درصد افت غیرمفید نیز با قیمت کنونی محاسبه خواهد شد.

توکلی اظهار کرد: بر این اساس گندم‌های با کیفیت بالا نیز 15 تومان در هر کیلوگرم بیشتر خریداری می‌شود.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود از 2.5 میلیون هکتار سطح زیرکشت گندم آبی و 4 میلیون هکتار کشت گندم دیم 12.5 تا 13 میلیون تن گندم برداشت شود و تاکنون 65 درصد گندم برداشت شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: 8 تا 8.5 میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان است.

توکلی گفت: استان خوزستان با یک میلیون و 370 هزار تن، استان فارس با یک میلیون و 30 هزار تن و استان گلستان با 810 هزار تن به ترتیب اول تا سوم در تولید گندم هستند.

وی افزود: تاکنون پنج میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که دو میلیون و 800 هزار تن آن را بخش دولتی و دو میلیون و200 هزار تن را بخش خصوصی خریداری کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: براساس مصوبه هیات دولت، کشاورزانی که به بخش دولتی گندم فروخته‌اند، افزایش قیمت تضمینی خرید گندم نیز شامل آنان و آنچه طلبکارند به آنان داده می‌شود.

پیش از این پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم، علت فروش گندم از سوی کشاورزان به دلالان عرب و رواج قاچاق گندم و مصرف این محصول استراتژیک برای خوراک دام به علت بالا بودن قیمت علوفه از قیمت گندم اعلام شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها