بی‌آبی نه‌تنها اصفهان و یزد را تهدید می‌کند، بلکه شهرهای حاشیه‌ای زاینده‌رود نیز با کمبود آب مواجه شده‌اند

شهر «سامان» تشنه است

زاینده‌رود که زمانی در طول مسیر خود از غرب تا مرکز کشور، باغات و کشتزارهای فراوانی را آباد و زنده و آب شرب این مناطق را تامین می‌کرد، این روزها دیگر توان آبرسانی به این گستره را ندارد، به طوری که اکنون نه‌تنها آب در شهرهای یزد و اصفهان که در انتهای مسیر این رود قرار دارند، با کمبود و جیره‌بندی آب مواجه شده‌اند، که در چهارمحال و بختیاری، محل جوشش و سرچشمه‌ آن نیز، روستاها و مناطق زیادی از کم‌آبی رنج می‌برند.
کد خبر: ۵۸۰۴۰۴

شهر سامان یکی از این مناطق است که این روزها در کنار زاینده‌رود طعم تشنگی را می‌چشد.

سامان یکی از شهرهای مهم استان چهارمحال و بختیاری در کنار رودخانه زاینده‌رود است که هم‌اکنون با گرم شدن هوا و افزایش مسافر و خشک شدن چاه‌های تامین آب، با بحران جدی آب مواجه شده و جیره‌بندی آن از سوی مسئولان در دستور کار قرار گرفته است. این در حالی است که سامان به عنوان یکی از شهرهای پر آب استان و حتی کشور شناخته می‌‌شود.

مردم این شهر در بعضی از مناطق از صبح تا شب و در بعضی مناطق از عصر تا صبح روز بعد با مشکل بی‌آبی سر می‌کنند، مشکلی که با گرم شدن هوا روبه افزایش است.

مدیر آب و فاضلاب شهر سامان با بیان این‌ که مصرف سرانه آب مردم شهر سامان در شبانه‌روز 220 لیتر است، در حالی که استاندارد مصرف آب در شبانه‌روز 150 ـ 140 لیتر در شبانه‌روز است، به مهر گفت: مصرف سرانه مردم این شهر 1.5 برابر استاندارد است.

توزیع عادلانه با جیره‌بندی

محمد امانی با اشاره به این‌ که با توجه به گرم شدن هوا و افزایش مصرف آب در این شهر به دنبال اخذ مجوز برای جیره‌بندی آب هستیم، افزود: با جیره‌بندی آب در شهر، آب به صورت عادلانه توزیع می‌شود و مشترکان پرمصرف امکان مصرف بی‌رویه را نخواهند داشت.وی تصریح کرد: اکنون هشت چاه با حداقل آب‌دهی، آب را پمپاژ می‌کند و چاه‌های شماره 5 و 2 این منطقه در حال خشکیدن است.

امانی با بیان این ‌که تنها راه‌حل بحران کم‌آبی در شهر سامان ساخت هر چه سریع‌تر تصفیه‌خانه آب در این شهر است، خاطرنشان کرد: اگر از هر محلی اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان به تصفیه خانه شهر سامان اختصاص یابد، یکی از فازهای این تصفیه خانه راه‌اندازی می‌شود و تا حدودی از مشکلات کم‌آبی این شهر کاسته می‌شود.

در همین حال اسفندیار قربانی، فرماندار شهر سامان نیز گفت: برای تامین آب مردم شهر سامان در حال تجهیز چاه مزرعه گرکاجی در این شهر هستیم.

افت فشار آب در اصفهان

اصفهان نیز از جمله شهرهایی است که هم برای شرب و هم برای کشاورزی از زاینده‌رود بهره می‌برد.

در حالی که بخش کشاورزی اصفهان چند سالی است با کمبود آب مواجه است، امسال بخش آب شرب مردم نیز با این کمبود مواجه شده، به طوری که بحث جیره‌بندی آب در این شهر را به‌وجود آورده است.

خشکسالی‌های پیاپی و باز شدن آب زاینده‌رود در اواخر فروردین امسال برای به ثمر رسیدن کشت بهاره و پایان دادن به اعتراض کشاورزان سبب شد تا ذخایر پشت سد بشدت کاهش یابد و همزمان با افزایش بی‌سابقه دمای هوا، شبکه توزیع آب شرب با کمبود 30 درصدی روبه‌رو شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از افزایش 1.5 تا ۲ برابری میزان مصارف آب با شروع فصل گرما خبر می‌دهد و به ایلنا می‌گوید: این در حالی است که عمده منبع تامین آب در این حوضه، رودخانه زاینده‌رود است که به دلیل استمرار شرایط خشکسالی و افت ذخیره آب پشت سد زاینده‌رود، موجب محدودیت منابع شده است.سیدمجتبی قبادیان می‌افزاید: مجموع این شرایط باعث شده شبکه توزیع آب شرب نتواند در ساعات پیک مصرف جوابگو باشد، به همین دلیل از شهروندان خواسته‌ایم در صرفه‌جویی همکاری کنند تا تامین آب همه شهروندان به صورت عادلانه انجام شود.

این مسئول با اظهار نگرانی برای تامین آب در ماه پایانی تابستان می‌گوید: نگران شهریور هستیم که ممکن است همین مقدار آب هم وجود نداشته باشد.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان این ‌که چاه‌های فلمن و تصفیه‌خانه آب اصفهان تنها منابع موجود برای تامین آب شرب بیش از 50 شهر و 300 روستا و ظرفیت حدود چهار میلیون نفر در استان اصفهان است، می‌گوید: این منابع هم متاثر از خشکسالی و باز بودن رودخانه زاینده‌رود است که کاهش بارندگی‌ها، افزایش بی‌سابقه دمای هوا و بالا بودن مصرف تعادل میان مصرف و میزان آب را برهم زده است.

قبادیان می‌افزاید: اگر میزان مصرف و منابع موجود در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به تعادل نرسد، جیره‌بندی آب دور از انتظار نخواهد بود.

در همین حال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان معتقد است: حجم آب ورودی به سد زاینده‌رود نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیشتر شده و ذخیره آب پشت سد کاهش نداشته است، با این حال مردم با صرفه‌جویی در مصرف آب در مدیریت بهینه منابع آبی مشارکت کنند تا مسئولان شرایط را مدیریت و کنترل کنند.محمدمهدی اسماعیلی می‌افزاید: ذخایر آبی سد زاینده‌رود تامین‌کننده آب شرب استان‌های اصفهان، یزد، صنعت و کشاورزی اصفهان و چهارمحال و بختیاری است و اگر قرار است محدودیتی در برداشت آب زاینده‌رود صورت گیرد باید عدالت برای همه باشد.

غلامحسین حیدرپور، معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز به وضع بارندگی در اصفهان اشاره و تصریح می‌کند: امسال در استان اصفهان وضع بارندگی مطلوب بوده، اما میزان بارندگی‌ها در سرشاخه‌های زاینده‌رود نسبت به بلندمدت 25 درصد کاهش یافته است.

وی با تاکید بر این ‌که در شرایط فعلی آورده سد زاینده‌رود 1040 میلیون مترمکعب است، خاطرنشان می‌کند: اکنون ورودی آب به سد زاینده‌رود نسبت به بلند‌مدت 45 درصد کاهش یافته است.

کمبود آب در یزد

استان یزد نیز به عنوان یکی دیگر از استفاده‌کنندگان آب زاینده‌رود با بحران کم‌آبی مواجه شده است.

نماینده استان یزد در شورای عالی استان در این باره به فارس می‌گوید: اگر این رویه به همین ترتیب پیش رود، در آینده‌ای نزدیک آب شرب یزد و برخی از شهرهای این استان جیره‌بندی می‌شود.

فقیه درباره تاثیر بارش‌های یک سال اخیر یزد نیز می‌افزاید: این بارش‌ها مشکلی از آب مورد نیاز این استان را تامین نمی‌کند و جوابگو نیست. هم‌اکنون به دلیل کمبود آب، چاه‌های این استان شور شده است و اگر به هر بهانه‌ای آب از خوزستان یا خلیج‌فارس تامین نشود، در آینده‌ای نزدیک کم‌آبی یزد را تهدید جدی می‌کند.

وی در پاسخ به این‌ که چه مقدار از اراضی کشاورزی استان یزد در سال‌های گذشته خشک شده‌ است، خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون کشاورزان ما مشکل دارند و 30 درصد اراضی کشاورزی این استان نیز نابود شده است. قنوات آب‌ها کمتر شده و موجب شده تا این زمین‌های کشاورزی تبدیل به زمین‌های مسکونی و صنعتی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها