رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور خبر داد:

نجات 117 نفر از غرق شدن حتمی در یک ماه

از ابتدای سال تاکنون 1160 نفر در دریای خزر غرق شده اند

خزر 6 نوجوان را بلعید

ده نوجوان کرجی که در قالب یک اردوی تفریحی به شهرستان نور سفر کرده بودند، هنگام شنا در منطقه ممنوعه در امواج خروشان دریا گرفتار شدند و شش نفر از آنها جان خود را از دست دادند و چهار نفر دیگر نجات یافتند.
کد خبر: ۵۷۶۴۳۷

به گزارش خبرگزاری‌ها، مهدی ولی‌پور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران در این باره گفت: ساعت 19 و 30 دقیقه سه‌شنبه یازدهم تیر مردی با سامانه امداد و نجات تماس گرفت و از غرق شدن ده پسر نوجوان در سواحل ایزدشهر شهرستان نور خبر داد و برای نجات آنها درخواست کمک کرد.

وی افزود: در پی این تماس، امدادگران هلال‌احمر همراه اورژانس و گروه‌های نجات در قالب چند گروه عملیاتی به محل اعزام و متوجه شدند تعدادی دانش‌آموز ساکن کرج برای شرکت در یک اردوی تفریحی به این محل آمده و در حال شنا در منطقه ممنوعه بوده‌اند که یکی از آنها به دلیل آشنا نبودن به فن شنا در امواج دریا گرفتار شد و 9 دانش‌آموز دیگر برای نجات وی خود را به آب زده و آنها نیز در دریا غرق شده‌اند.

نجات 4 دانش‌آموز از میان امواج آب

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران یادآور شد: در پی این حادثه امدادگران همراه غواصان عملیات نجات را آغاز کردند و پس از چندساعت، چهار نوجوان غرق شده را زنده از آب نجات داده و به بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان نور منتقل کردند. این در حالی بود که تلاش امدادگران برای نجات شش نفر دیگر ادامه یافت، اما موفق به نجات آنها نشدند و آنها در امواج دریا غرق شدند.امدادگران و غواصان در ادامه اجساد چهار دانش‌آموز را از آب بیرون آورده و به پزشکی قانونی منتقل کردند.

تلاش‌ها برای کشف جسد دو نوجوان دیگر از میان امواج دریا ادامه دارد.

متاسفانه به‌دلیل بی‌توجهی افراد به هشدارها در زمینه وارد نشدن و شنا در نقاط پرخطر دریا شاهد چنین حادثه تلخی بودیم.

حال یکی از مصدومان وخیم است

فرزاد بزرگی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران در این باره به ایسنا گفت: این افراد در قالب یک اردوی ۸۰ نفره از کرج به مازندران آمده که ۳۰ عضو این گروه برای شناکردن در ساحل شهرک پزشکان ایزدشهر به دریا رفته بودند

که یکی از آنها به دلیل بلد نبودن شنا، غرق‌ شده، ۹ نفر دیگر که شانزده تا هجده ساله بودند، برای نجات دوست خود وارد دریا می‌شوند که این حادثه رقم خورده و شش نفر از آنها جان خود را از دست می‌‌دهند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران درباره وضع افراد نجات‌یافته در این حادثه گفت: از چهار نوجوان نجات یافته که اکنون در بیمارستان امام‌خمینی(ره) شهرستان نور بستری هستند، یکی از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است و تلاش پزشکان برای نجات او ادامه دارد.

دانش‌آموزان از طریق مدرسه به اردو نرفته بودند

در پی مرگ شش دانش‌آموز کرجی، حمیدرضا آقاصفری، رئیس اداره روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: در ارتباط با مرگ این شش دانش‌آموز کرجی به اطلاع می‌رساند هیچ گروهی از دانش‌آموزان از سوی آموزش و پرورش استان البرز و مناطق تابعه به اردو اعزام نشده‌اند.

گزارش خبرنگار ما حاکی است، دانش‌آموزان غرق شده از سوی یک موسسه فرهنگی به این اردو اعزام شده بودند و در تلاش بودیم تا با مسئولان این موسسه درباره این حادثه گفت‌و‌گو کنیم که این کار امکان‌پذیر نشد.

این در حالی است که بشیری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر این که در این حادثه باید بررسی و مشخص شود این اردو از سوی آموزش و پرورش برپا شده است یا خیر، به ایسنا گفت،‌ آموزش و پرورش استان البرز تاکنون اعلام کرده که هیچ اردویی برگزار نکرده و اکنون بحث بر سر چگونگی اعزام این دانش آموزان است.

وی افزود: اردو چه از سوی آموزش و پروش برپا شده باشد یا هر نهاد دیگری، باید مسئولان با بررسی جوانب این اتفاق پاسخگو بوده و علت سهل‌انگاری را توضیح دهند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که حادثه رخ داده برای دانش‌آموزان قابل بررسی است، گفت: بنابراین مسئولان باید تدابیر جدی‌تری در زمینه این‌گونه اتفاقات اتخاذ کنند.

به هر حال چنین اتفاقاتی باید پیگیری شود و این خارج از وظیفه نظارتی مجلس نیست.

برای نجات دوستانمان به دریا زدیم

یاشار معینیان یکی از نجات‌یافتگان حادثه دریای مازندران در شهرستان نور گفت: وقتی متوجه غرق شدن دوستان‌مان شدیم، برای نجات‌شان به دریا رفتیم، اما شش نفر از آنها در دریا غرق شدند.

به گزارش فارس، وی که در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان نور بستری است درباره این حادثه گفت: ما به صورت گروهی از کرج به مازندران آمدیم.

وی افزود: ما برای نجات دوستمان چند نفری به دریا رفتیم که به دلیل مواج بودن دریا حادثه غرق‌شدگی برایمان پیش آمد.

وی در ارتباط با حضور نیروهای نجات غریق در سواحل گفت: ما نجات غریقی ندیدیم، اما در گروه ما یک نیروی نجات غریق بود که وی نیز نیروی نجات غریق استخر بود و چندان به حوادث دریایی آشنا نبود.

1160 نفر در دریای خزر از ابتدای سال غرق شدند

پزشکی قانونی کشور اعلام کرد از ابتدای سال 91 تا ابتدای تیر امسال 1160 نفردر دریای خزر غرق شده و جان باخته‌اند.

به گزارش مهر، در سه ماه بهار و ده روز اول تیرماه (103 روز) 63 نفر در مازندران و 29 نفر در گیلان غرق شده‌اند که عمده این غرق‌شدگی‌ها در دریا و خارج از طرح سالم‌سازی دریا روی داده است.

همچنین از 63 مورد غرق‌شدگی در استان مازندران این مدت، 55 مورد در خارج از طرح سالم‌سازی و از 29 مورد غرق‌شدگی در استان گیلان نیز 16 مورد در خارج از طرح سالم‌سازی روی داده است. به عبارت دیگر از 92 مورد غرق‌شدگی‌های سه ماه بهار و ده روز اول تابستان 71 مورد (77 درصد) در خارج از طرح سالم‌سازی دریا اتفاق افتاده است.

بر اساس آمار پزشکی قانونی استان مازندران، 98 درصد غرق‌شدگی‌های سال 1391 سواحل این استان، در سواحلی که طرح سالم‌سازی اجرا نشده، روی داده است.

سال گذشته 1074 فقره مرگ بر اثر غرق‌شدگی در کشور اتفاق افتاد که 215 مورد از این مرگ‌ها (با 20 درصد نسبت به کل موارد غرق‌شدگی) تنها در استان مازندران اتفاق افتاده است. با افزودن آمار استان‌های گیلان (107 مورد) و استان گلستان (45 مورد) به آمار استان مازندران، جمع مرگ‌های ناشی از غرق‌شدگی استان‌های همجوار با دریای خزر به 367 مورد می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها