برج 147 متری ZARM شرایطی را مهیا می‌کند تا محققان آزمایش‌ها را در شرایط سقوط آزاد انجام دهند

پروژه‌ات را پرت کن پایین!

نتایج مطالعه جدیدی در مورد رفتار حباب‌ها که بر اساس یک آزمایش دانشجویی و به عنوان بخشی از برنامه آژانس فضایی اروپا با نام «پروژه‌ات را پرت کن پایین» (Education’s Drop Your Thesis) منتشر شده، می‌تواند در درک هر سیستمی که از مایعات در فضا استفاده می‌کند، سودمند باشد.
کد خبر: ۵۷۶۲۹۹

روی زمین، جاذبه تاثیر و تسلط زیادی بر رفتار مایعات و سیال‌ها دارد، اما بررسی رفتار سیالات در شرایط میکروگرانشی (جاذبه صفر یا همان حالت بی‌وزنی)، از جمله در مدار زمین که اثر جاذبه توسط نیروی گریز از مرکز خنثی شده است، می‌تواند راهگشای زندگی آینده انسان در مدار‌های بین سیاره‌ای باشد. یک تیم تحقیقات دانشجویی به نام باب جت، تلاش کردند طی تحقیقاتشان به بررسی این اثرات بپردازند. فرانسیس سانول، دانشجوی دانشگاه UPC اسپانیا که از سه سال پیش این مطالعات را آغاز کرده بود، می‌گوید: هیچ‌کس تاکنون این آزمایش را انجام نداده بود.

در این مطالعات که در درجه اول به واسطه یک کنجکاوی شروع شده بود، تیم از دو شیلنگ آبپاش که روبه‌روی هم قرار گرفته بود، استفاده کردند. این شیلنگ‌ها پر از آب و حباب بوده و بنابراین محققان می‌توانستند ببینند در صورت خروج و برخورد آب درون دو شیلنگ چه اتفاقی می‌افتد.

سپس برای ایجاد شرایط میکروگرانشی فضا، آنها مجموعه آزمایش را به ارتفاع 140 متری زمین برده و سپس آن را رها کردند. تنها 7/4 ثانیه طول کشید تا مجموعه به زمین سقوط کند. در طول این مدت دوربین‌های سرعت بالا لحظه به لحظه رفتار آبپاش‌ها و حباب‌ها را ثبت می‌کردند تا فرانسیس و دیگر دوستانش بعدا قادر به آنالیز آنها باشند. البته باید متذکر شویم آنها برای پیدا‌کردن مکان مناسبی برای پرت‌کردن جعبه آزمایش‌شان دچار مشکل شده بودند که آژانس فضایی اروپا به دادشان رسید.

طرح پروژه‌ات را پرت کن پایین به دانشجویان و حتی دانش‌آموزان اجازه دسترسی به برج سقوط آزاد ZARM در برِمن آلمان را می‌دهد. این برج 147 متری شرایطی را مهیا می‌کند تا محققان آزمایش‌ها را در شرایط سقوط تحت کنترل انجام دهند. سقوط آزاد در درون این برج، برای چند ثانیه شرایط میکروگرانشی موجود در فضا را برای محققان بازآفرینی می‌کند.

این تحقیق می‌تواند کاربردهای عملی زیادی داشته باشد. بسیاری از فرآیندهای صنعتی بر پایه مخلوط‌کردن مایعات مختلف با یکدیگر استوار است. هر چقدر این فرآیند موثرتر انجام شود کنترل مایعات آسان‌تر خواهد بود و بازدهی بیشتری به دست خواهد آمد.

اگر ما در فضا در حال ایجاد سیستم‌های پیچیده‌تری از سیستم‌های زمینی هستیم، درک اساسی از روش رفتار مایعات کاملا ضروری است. کاربردهایی مانند سیستم‌های سوخت‌رسانی به موتورهای فضایی، خنک‌کاری و اکسیژن‌رسانی به کپسول‌های زیستی و... بر پایه اختلاط کارآمد و بهتر مایعات مختلف استوارند. بنابراین سیستم‌های پشتیبان حیات که قرار است در فضا مورد استفاده قرار گیرند، بیش از سایر زیرسیستم‌ها از این آزمایش بهره خواهند برد.

فرانسیس سانول معتقد است: این آزمایش علاوه بر تجارب علمی، یکسری تجارب شخصی هم برای من داشته است. او می‌گوید: من از این طریق روش کار مردم دیگر کشورها را آموختم و توانستیم به کمک یکدیگر مساله‌ای را حل کنیم. این تجربه مرا متقاعد کرد که علاقه‌مند به کار در این بخش شگفت‌انگیز از علم، یعنی دانش فضایی هستم.

esa / مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها