شاید بعد از آن که جورج بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا دکترین جنگ را مبنای سیاست خارجی خود قرار داد، اوباما با شعار تغییر و خروج از عراق و افعانستان توانست نظر افکار عمومی آمریکا را نسبت به عملکرد سیاست خارجی این کشور عوض کند، اما نقش اوباما در بحران‌های منطقه خاورمیانه نشان داد که رئیس‌جمهور آمریکا به تنهایی در روند تصمیم‌گیری در سیاست خارجی آمریکا نقشی ندارد و نهادهای رسمی و غیررسمی، نقش عمده را در ساختار تصمیم‌گیری این کشور عهده‌دار هستند؛ سیاست خارجی که با هدف حفظ قدرت رهبری آمریکا در منطقه تدوین شده است و اهداف سلطه‌جویانه واشنگتن را در منطقه دنبال می‌کند. شرایط امروز آمریکا در برخورد با سوریه نشان این مدعاست.
کد خبر: ۵۷۴۷۷۱
دیپلماسی دووجهی آمریکا در سوریه

با گذشت مدت زمانی طولانی از بحران سوریه و کشتار در این کشور، برگزاری کنفرانس ژنو 2 با ابتکار عمل آمریکا و روسیه و در پی دیدار جان کری و سرگئی لاوروف وزرای خارجه دو کشور، کلید خورد.

آمریکا در همین زمان تلاش کرد خود را حامی تعامل و گفت‌وگو نشان دهد و از این رو بر حضور تمام طرف‌های درگیر در این اجلاس تاکید کرد، اما در کشاکش تعیین زمان این کنفرانس، اوباما سیاست دیگری را در پیش گرفت و ارسال سلاح به مخالفان سوریه را به رسمیت شناخت.

چنین رویکردی حکایت از آن داشت که کاخ سفید در پی ایجاد گفت‌وگویی فراگیر و ایجاد روند تغییر قدرت به شکل دموکراتیک در سوریه نیست بلکه می‌خواهد تا موازنه قدرت را به نفع مخالفان سوری تغییر دهد و سرانجام کار را به نفع مخالفان سوریه پایان بخشد.

چنین تلاشی از جانب آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که بخش اعظمی از مخالفان که مبارزه مسلحانه را علیه دولت سوریه ترتیب داده‌اند، مخالفانی نیستند که اعتقادی به روند دموکراتیک در سوریه داشته باشند بلکه براساس آمارها در راس معارضان مسلح، گروه‌های تروریستی و در راس آنها القاعده قرار دارند و همین چندی پیش بود که رئیس ستاد ارتش آزاد سوریه هشدار داد اگر کمک‌های تسلیحاتی غرب به تاخیر بیفتد، نیروهای این ارتش نیز به القاعده خواهند پیوست.

یادمان باشد که آمریکا برای مبارزه با القاعده به افغانستان حمله کرد و هزاران نفر از مردمان بی‌گناه این کشور را به کشتن داد. حالا امروز در سوریه خود به کسانی سلاح می‌رساند که از اعضای همین سازمان هستند؛ سازمانی که زمانی آمریکا برای سر رهبرش، بن لادن جایزه تعیین کرده بود.

کتایون مافی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها