«پریشان» دوباره خشک شد

در حالی که اوایل امسال به دلیل بارش‌های مناسب، دریاچه‌های استان فارس پرآب شده بودند اما طی چند روز گذشته به دلیل تبخیر زیاد و افزایش سطح زیرکشت، این دریاچه‌ها بویژه دریاچه پریشان به طور کامل خشک شده است.
کد خبر: ۵۷۳۶۷۷

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس در این باره به مهر گفت: در حالی که در دریاچه پریشان شاهد حضور پرندگان بودیم و انتظار می‌رفت این دریاچه تا پاییز آبدار باشد اما به طور غیرمنتظره‌ای خشک شد.

محسن جعفرنژاد افزود: البته دریاچه بختگان و طشک نیز که در این مدت آبدار شده بودند و بعد از چند سال شرایط آنها بهبود پیدا کرده بود، هم‌اکنون اصلا آبی ندارند.

وی درباره دلایل خشک شدن این تالاب‌ها گفت: یکی از دلایل اصلی خشک شدن دریاچه‌های استان فارس بالا بودن سطح زیرکشت اراضی اطراف آنهاست از این رو، ضروری است مسئولان نسبت به مدیریت مصرف آب و تغییر الگوی مصرف اقدام کنند.

جعفرنژاد یکی دیگر از دلایل خشک شدن دریاچه‌ها را وجود چاه‌های غیرمجاز عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون تعداد قابل توجهی چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه‌های استان وجود دارد. البته چاه‌های مجازی هم در اطراف دریاچه‌ها وجود دارد که آنها هم در این خشکی بی‌تاثیر نیستند زیرا هیچ‌گونه مدیریتی در برداشت از آن صورت نمی‌گیرد.

وی بر لزوم کنترل برداشت از چاه‌های استان فارس تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از دلایلی که در خشک شدن تالاب‌های استان فارس تاثیرگذار است اختصاص نیافتن حقابه است که در این باره مسئولان باید نسبت به تخصیص حقابه‌های این دریاچه‌ها اقدام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها