با پیروزی بر قطر و تساوی کره با لبنان، امید ایران برای صعود مستقیم به جام‌جهانی بیشتر شد

بازگشت امید به اردوی تیم ملی

همه چیز وفق مراد دوستداران فوتبال ایران پیش رفت، پیروزی بر قطر در دوحه و توقف کره‌جنوبی در بیروت؛ دو دیداری که معادلات گروه یک جام جهانی را هر چند پیچیده‌تر از قبل کرد، اما امید به صعود مستقیم به جام جهانی 2014 برزیل را دیگر بار به اردوی ایران باز گرداند تا حالا برای دیدار با لبنان لحظه‌شماری کنند.
کد خبر: ۵۶۸۷۶۸

در بازی حیاتی و سرنوشت ساز سه‌شنبه شب، تیم ملی بسیار حساب شده و منطقی در مقابل میزبانش آرایش یافت تا ضمن آن‌که فضای حرکتی برای بازیکنان قطری محدود شده بود، ملی‌پوشان فوتبال ایران بازی را به میل خود پیش برده و در یک فرصت استثنایی تیر خلاص را به حریف شلیک کنند. در حقیقت با نمایشی که از تیم کارلوس کرش در بازی سه‌شنبه‌شب دیدیم، این مربی پرتغالی نشان داد که از بازی‌های گذشته حسابی درس گرفته و می‌تواند فرشته نجات فوتبال ما در دو بازی پیش رو باشد. کرش که به اتفاق هموطن شناخته شده‌اش نلو وینگادا از روی سکوها، بازی تیم تحت رهبری‌اش را به تماشا نشسته بود در برابر قطر بازیکنانش را حساب شده در زمین چید تا پس از یک نیمه نتیجه مساوی در دوحه، در نیمه دوم نسخه شکست حریف را بپیچد. با نظر کرش، مجتبی جباری، هافبک تهاجمی و بازیساز تیم ملی کمی در نیمه دوم به جلوتر رفت تا با نزدیک شدن به رضا قوچان‌نژاد؛ این بازیکن سرعتی را با پاس‌های عمقی، روانه دروازه حریف کند.

این حربه در دقیقه 66 جواب داد تا به دنبال همکاری نکونام و جباری، رضا قوچان‌نژاد در یک لحظه خود را با دروازه‌بان قطر تک‌به‌تک ببیند؛ فرصتی که رضا قدر آن را بدرستی دانست تا با یک ضربه حساب شده توپ را خلاف جهت حرکت سنگربان قطری به قعر دروازه هدایت کند.

این گل آب سردی بود بر روح و روان قطری‌ها تا آنها که بخوبی آگاه بودند تیغ‌شان در مقابل قدرت، تکنیک و جسارت بازیکنان ایرانی نمی‌برد، شکست را پذیرا شده و به برتری تیم ایران گردن نهند. البته نباید از نظر دور داشت که قطری‌ها در نیمه اول یک بار ضربه‌شان به دیرک افقی دروازه ایران نشست که البته این فرصت با ضربه سر قوچان نژاد در اواخر نیمه اول پاسخ گفته شد و یک بار نیز بعد از پذیرش گل، می‌توانستند روی حرکت ناشیانه مسعود شجاعی در درون محوطه هجده قدم ایران صاحب یک ضربه پنالتی بادآورده شوند که البته دوار سنگاپوری، از کنار این صحنه گذشت تا با کسب سه امتیاز شیرین بازی و ده امتیازی شدن، نفس‌های تیم ایران پشت گوش تیم‌های کره‌جنوبی و ازبکستان قرار گیرد.

ما در بیروت و در حالی که لبنانی‌ها بیش از 80 دقیقه از کره جنوبی مدعی پیش بودند، در وقت‌های اضافه بازی پیروزی را با تساوی عوض کردند تا ضمن آن‌که با این نتیجه کمک زیادی به تیم ایران کردند، خود به عنوان اولین حذف شده گروه یک لقب بگیرند.

با توجه به این نتایج، در هفته نهم از دیدارهای این گروه، تیم ایران در حالی بیست و یکم خرداد در ورزشگاه آزادی به مصاف تیم حذف شده لبنان می‌رود که امیدوار است با پیروزی پرگل در این مسابقه و تساوی تیم‌های کره‌جنوبی و ازبکستان، به صدر جدول این گروه صعود کند. البته برد کره یا ازبکستان در آن روز اگر با پیروزی مردان کرش همراه شود، تیم ایران را به رده دوم جدول سوق می‌دهد.

کرش: همه برای ایران جنگیدیم

کارلوس کرش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با قدردانی از عملکرد ملی‌پوشان کشورمان برابر قطر گفت: بازیکنان تیم ملی در این مسابقه سخت و حساس واقعا برای تماشاگران و کشورشان جنگیدند.

کرش پس از پیروزی بر قطر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بازیکنان تیم ملی ایران واقعا برای تماشاگران و کشورشان جنگیدند. حالا همه باید به این تیم اعتماد کرده و به نفرات ملی‌پوش احترام بگذارند.

وی با اشاره به این‌که بازی زیبا و بسیار خوبی را از دو تیم شاهد بودیم، در مورد این‌که آیا در این مسابقه به مساوی راضی بود، تاکید کرد: اصلا و فقط برای سه امتیاز و پیروزی تیم را به میدان فرستاده بودم که خوشبختانه به این هدف دست یافتیم.

سرمربی تیم ملی ایران با اشاره به این‌که از امروز استراحت کرده و به بازی با لبنان فکر می‌کنیم، در مورد عملکرد داور هم یادآور شد: بسیار سخت است که درباره داور حرف بزنیم. داور سنگاپوری در جریان مسابقه بسیار تحت فشار بود اما فکر می‌کنم که عملکردش قابل قبول بود.

کرش در پایان با اشاره به این‌که تیم ملی نیاز به اعتماد و همدلی دارد، گفت: برای موفقیت‌های آینده باید اتحاد خود را حفظ کنیم تا بتوانیم به هدف‌مان که صعود به جام جهانی است، برسیم.

ژاپن، اولین تیم صعودکننده

اما در مهم‌ترین دیدارهای این هفته در ورزشگاه سایتاما، ژاپن در دقیقه 1+90 شکست خانگی برابر استرالیا را با ضربه پنالتی هوندا با تساوی عوض کرد و با تکیه بر همین یک امتیاز، نخستین تیم آسیا و جهان لقب گرفت که به جام جهانی 2014 بزریل صعود کرده است.

در دیگر مسابقه گروه دوم هم عمان با یک گل عراق را شکست داد و با این پیروزی شیرین به رده دوم این گروه صعود کرد. با این نتیجه استرالیا به رده سوم سقوط کرد و موقعیتش برای صعود مستقیم به جام جهانی به خطر افتاد.

نتایج کامل و جدول رده‌بندی گروه‌های دوگانه مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2014 برزیل در قاره آسیا به‌شرح زیر است:

گروه A

قطر صفر - ایران یک

گل: رضا قوچان‌نژاد (66) برای ایران

لبنان یک - کره‌جنوبی یک

گل‌ها: حسن ماتوک (12) برای لبنان - کیم چی وو (7+90) برای کره‌جنوبی

گروه B

ژاپن یک - استرالیا یک

گل‌ها: کیسوکه هوندا (1+90) برای ژاپن - توماس اُر (82) برای استرالیا

عمان یک - عراق صفر

گل: اسماعیل العجمی (3+45) برای عمان

برنامه ادامه بازی‌های انتخابی جام جهانی در آسیا

سه‌شنبه بیست و یکم خرداد

ایران ـ لبنان، استرالیا – اردن

کره ـ ازبکستان، عراق – ژاپن

سه‌شنبه بیست و هشتم خرداد

کره‌جنوبی ـ ایران، استرالیا ـ عراق

ازبکستان ـ قطر، اردن – عمان

پاداش 10 هزار دلاری به ملی‌پوشان

وزیر ورزش و جوانان به سبب پیروزی ارزشمند تیم ملی ایران برابر قطر، برای هر یک از ملی‌پوشان پاداش ده‌هزار دلاری در نظر گرفت. محمد عباسی که یک روز قبل از بازی به دوحه رفته بود در پایان بازی در جمع ملی‌پوشان حاضر شد و با اهدای ده هزار دلار به هر یک از آنان، تلاش آنان را در راه پیروزی ستود.

این درحالی بود که پاداش مصوب فدراسیون فوتبال برای این پیروزی مبلغ 5000 دلار بود که محمد عباسی به‌دلیل عملکرد خوب تیم ملی در این بازی مهم، این پاداش را دو برابر کرد تا ملی‌پوشان با روحیه و انگیزه بیشتری برای موفقیت در دو بازی پایانی مقابل لبنان و کره‌جنوبی به میدان بروند.

حجت اله اکبرآبادی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها