انقلاب ضد نژادپرستانه در فوتبال 2014 ـ 2013 اروپا

مبارزه یوفا با یک پدیده شوم

در پایان لیگ‌های فصل 2013 ـ 2012 فوتبال اروپا، گزارشی از سوی یوفا منتشر شد که بر اساس این گزارش لیگ‌های معتبر این قاره از جمله ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، فرانسه، آلمان و هلند بیشترین حجم اتهام‌های مربوط به نژادپرستی را درون خود داشتند. هنوز هم بازیکنان سیه‌چرده یا بازیکنانی که ملیتی غیر اروپایی دارند مورد توهین هواداران یا بازیکنان مختلف قرار می‌گیرند که این وضع در این فصل از رقابت‌های لیگ‌های مختلف اروپایی نیز مشاهده شد. در این بین مربیان و حتی هواداران هم از توهین‌های نژادپرستانه در امان نیستند و گاه و بیگاه مورد حمله‌های نژادپرستانه قرار می‌گیرند. بیست و دوم مارس 2012 جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور هر سه 53 کشور عضو یوفا برای مقابله با پدیده مذموم نژادپرستی در استانبول ترکیه برگزار شد، اما بررسی اتفاق‌های اخیر فوتبال اروپا نشان می‌دهد که این قبیل جلسات که در فصل‌های اخیر بارها برگزار شده‌ کمترین تاثیر را در کاهش نژادپرستی داشته ‌است.
کد خبر: ۵۶۸۱۵۱

مقابله با یک پدیده شوم

یوفا می‌خواهد برای مقابله با این پدیده شوم برخی قوانین از پیش تعیین‌شده خود را تغییر دهد و جریمه‌های بسیار سنگین‌تری را برای مسببان نژادپرستی در نظر بگیرد. بر این اساس، جریمه‌های بسیار سنگین‌تری در انتظار کسانی است که بازیکنان را مورد توهین‌های نژادپرستانه قرار می‌دهند. از طرفی باشگاه‌هایی که هواداران نژادپرست دارند حتی ممکن است تا پنج بازی از همراهی تماشاگران خود محروم شوند، کسر امتیاز و در گام بعدی سقوط به دسته پایین‌تر، برنامه‌های بازدارنده دیگری است که با جدیت بیشتری دنبال و اجرا می‌شود. بازیکنانی هم که اقدامات نژادپرستانه انجام بدهند با جریمه‌هایی نظیر محرومیت بیشتر از 18 ماه از فوتبال یا اخراج از تیم‌های باشگاهی‌شان روبه‌رو خواهند شد. آنها در بهترین حالت ده جلسه از همراهی تیم‌هایشان محروم می‌شوند. داوران حاضر در یک مسابقه نیز به محض شنیدن شعارهای نژادپرستانه باید مسابقه را متوقف کنند یا این‌که به طور کلی آن را به زمان دیگری موکول کنند.

میشل پلاتینی، رئیس یوفا بتازگی طی جلسه‌ای اضطراری مفاد عهدنامه مقابله با نژادپرستی را به تصویب رساند که تمام کشورهای عضو یوفا مجبور به پذیرش آن هستند، در غیر این صورت، فعالیت‌هایی که تحت نظارت یوفا انجام می‌دهند معلق خواهد شد. پلاتینی یکی از اهداف یوفا را مرگ نژادپرستی در فوتبال اروپا می‌داند. این عهدنامه کشورهای عضو یوفا را مجبور می‌کند گزارش اقدامات خود را به منظور جلوگیری از نژادپرستی به‌طور مرتب به یوفا ارائه کنند، در غیر این صورت امتیاز منفی برای آنها ثبت می‌شود. مشاهده هر گونه آثار نژادپرستی در لیگ‌های مختلف اروپا باعث می‌شود که یوفا برای لیگ آن کشور امتیاز منفی در‌نظر بگیرد که این امتیازهای منفی می‌تواند به سقوط اعتبار لیگ‌ها در جدول رده‌بندی برترین تیم‌های اروپایی منجر شود.

برنامه‌های پیشگیرانه

از آنجا که برخی شعارهای نژادپرستانه کاملا با برنامه پیش می‌رود، یوفا در نظر دارد این برنامه‌ها را در نطفه خنثی کند. یک کارگروه ویژه که البته با کمک لیدرها برنامه‌های خود را پیش می‌برند وظیفه دارند نقشه‌های مربوط به این اتفاق شوم را بموقع شناسایی کنند و اجازه ندهند گروه نژادپرستان در هر مسابقه‌ای فرصتی برای سر دادن شعارهای نژادپرستانه داشته باشند. مربیان و بازیکنان حاضر در لیگ‌های مختلف اروپایی نیز در این فصل وظایف و فعالیت‌های بیشتری برای اجرای برنامه‌های ضدنژادپرستی در فوتبال اروپا خواهند داشت.

همه نژادپرست‌های فوتبال اروپا

در ایتالیا که همیشه با اتهاماتی درخصوص تبانی و مافیایی درگیر بوده، نژادپرستی یکی از اتفاق‌های نامطلوبی محسوب می‌شود که به یک عادت شوم تبدیل شده است. در جریان رقابت‌های این فصل سری A ایتالیا، یک خبرنگار سیاهپوست نیز از شر نژادپرستان در امان نماند و در یکی از دیدارهای آ.ث.میلان مورد حمله چند تماشاچی قرار گرفت. در فرانسه هم که دریایی از بازیکنان عرب‌تبار و سیه‌چرده را درون خود دارد شعارهای نژادپرستانه بیشتر از هر زمانی به گوش می‌رسد. در فوتبال اسپانیا هم در این فصل بیشتر از هر زمانی رگه‌های اهداف نژادپرستانه دیده شد و لیگ برتر انگلیس نیز با همه جنبه‌های مثبت و برجسته‌اش عاری از اتفاق‌های مبتنی بر نژادپرستی نبود. اقدامات نژادپرستانه در فوتبال انگلیس تا آنجا پیش رفت که فدراسیون فوتبال انگلستان با طراحی پیراهن‌هایی که روی آن شعارهای ضدنژادپرستانه نوشته شده بود قصد بیرون کردن این پدیده شوم را از فوتبال جزیره داشت، اما برخی بازیکنان سیاهپوست شاغل در لیگ این کشور حاضر به پوشیدن این پیراهن نشدند، چراکه اعتقاد داشتند اقدامات مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور برای مقابله با نژادپرستی‌‌کافی نیست.

بوندس لیگای آلمان نسبت به سایر لیگ‌های معتبر کمتر درگیر اتفاق‌های نژادپرستانه می‌شود، چراکه این لیگ نسبت به لیگ‌های معتبر دیگر تعداد بازیکنان سیه‌ چرده، عرب‌تبار و آفریقایی کمتری دارد. این لیگ پر از بازیکنان بلژیکی و هلندی است، اما با این حال نژادپرستی حتی در فوتبال این کشور هم دیده می‌شود. لیگ هلند هم در زمینه نژاد‌پرستی همپای سایر لیگ‌های معتبر پیش می‌رود و با وجود همه جرایم سنگینی که در گذشته برای مسببان شعارهای نژادپرستانه در نظر گرفته شد، این اتفاق سال به سال پر و بال بیشتری می‌گیرد.

همین حالا متحد شوید

یوفا در گزارش خود ضمن بازگو کردن همه اتفاق‌های نژاد‌پرستانه این فصل لیگ‌های اروپایی به تحقیق همه‌جانبه‌ای اشاره کرده است که هر دو جنبه راه‌های جلوگیری از نژادپرستی و تنبیه کردن افراد نژادپرست را در بر می‌گیرد. این اهداف ضدنژادپرستانه که از آن به‌عنوان انقلاب ضدنژادپرستانه یاد شده از فصل آینده با شدت بیشتری در فوتبال اروپا دنبال می‌شود. یوفا که فصل 2014ـ2013 لیگ‌های اروپایی اقدامات ضدنژادپرستانه را با جدیت و قدرت بیشتری دنبال می‌کند، با یک شعار دیگر مبنی بر «مبارزه با نژادپرستی، یک‌بار برای همیشه» امور خود را پیش خواهد برد.

میشل پلاتینی می‌گوید: «نژادپرستی در فوتبال اروپا همیشه و در همه حال باید با جدیت دنبال شود. ما حتی جنبه‌های کیفی فوتبال اروپا را در اولویت‌های چندم قرار می‌دهیم، اکنون همه کشورهای عضو یوفا باید برای این اقدام متحد شوند؛ همین حالا.»

یوفا / مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها